دوشنبه، 30 تیر 93 - 00:59

 

How-to-manage-and-reduce-mobile-data-usage-in-Android-L

مصرف دیتا موبایل البته در ایران زیاد معنای خاصی ندارد. یا اپراتور‌ها آنقدر پهنای باند کمی‌در اختیار هر فرد می‌گذارند که تقریبا هیچ عملی را نخواهید توانست انجام دهید، یا قیمت خدمات آنقدر بالا است که با یک حساب و کتاب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسید که مهرتان حلال و جانتان از سرعت لاکپشتی دیتا آن‌ها خلاص. برخی دیگر مدعی سرعت بهتر اند و کمی‌اوضاع درباره آن‌ها بهتر است اما … اما وقتی در اکثر اوقات در دسترس نیستید و ۵۰٪ پیام‌های صندوق پیامتان را تماس‌های از دست رفته تان پر کرده است … اوضاع مشخص است.

چون موبایل شما فقط مرورگر اینترنتی که از آن استفاده می‌کنید نیست

اما گاهی اوقات، مثلا اوایل صبح می‌توانید کمی‌از اینترنت آن‌ها استفاده کنید، برخی جاها که آنتن می‌دهد می‌توانید دیتا را روشن کنید و یک سر به ما در ترنجی بزنید. اما به محض روشن کردن دیتا موبایل و چک کردن ترنجی میبینید چند ده مگابایت از دیتا شما مصرف شده است. چرا؟ چون موبایل شما فقط مرورگر اینترنتی که از آن استفاده می‌کنید نیست. مجموعه ای از برنامه‌ها است که در کمین باز شدن دروازه اینترنت هستند :). علاوه بر آن انتخاب مرورگر صحیح هم می‌توانید تاثیر بسزایی در کاهش مصرف اینترنت شما داشته باشد.

۱- خاموشش کنید !

بله خاموشش کنید، اگر لازمش ندارید لزومی‌بر روشن بودن آن نیست، هم شارژ باتری شما را کم می‌کند هم دیتا را به خاطر Sync کردن دیتا برنامه‌های مختلف با سرورشان از دست می‌دهید. اگر ای-میل‌هایتان را با موبایل چک می‌کنید، بهتر است مثلا هر ۱ ساعت یک بار که معمولا مطالب ترنجی را هم چک می‌کنید(!) دیتا را روشن کنید تا ای-میل‌هایتان هم سینک شود. معمولا این کار را به راحتی می‌توانید از نوار اعلانیه‌ها انجام دهید یا به تنظیمات بروید و این کار را انجام دهید.

Disable-data-manually

۲- حالت فشرده کردن داده‌ها را در مرورگر کروم روشن کنید.

مرورگرهای زیادی برای موبایل موجود است اما “کارا”ترین آن را کروم می‌دانیم. با تارخجه وبگردی شما در سیستمتان هماهنگ است و صفحات تیک خورده تان (هما Bookmarkها) همین جا هست و برای افراد کم حافظه ای مثل من خوب است. علاوه بر آن تجربه وبگردی کامل را دارید و همه قابلیت‌های وب سایت روی PC را روی گوشی هوشمند خود می‌توانید داشته باشید. اما اینها هزینه ای دارد، به اسم “مصرف دیتا”. خبر خوب اینکه گوگل قابلیت خوبی را برای کروم در نظر گرفته است، Data Compression.

این عمل در مرورگر اپرا خیلی خوب انجام می‌شود اما آن جا دیگر تجربه وبگردی نامناسبی دارید. در کروم می‌تواند حجم مصرفی را کاهش دهد. این مقدار بستگی به سایت‌هایی که شما سر می‌زنید دارد. مثلا در تصویر منبع مطلب، حدود ۲۰٪ صرف جویی در مصرف اینترنت شده است اما در دستگاه شخصی ما حدود ۵۴٪. پس بهتر است که آن را روشن کنید، چگونه؟ به ضورت زیر :

Enable-data-compression-in-Chrome

۳- مرورگر اپرا مینی را تجربه کنید!

بالاتر درباره مرورگر اپرا گفتیم. اپرا دوست داشتنی برنامه ای است که از زمان‌های قدیم همواره با ما است. به شخصه از حدود ۷ سال پیش با K750 سونی اریکسون این برنامه را دارم تا همین الان روی دستگاه فعلی. ۲ مزیت دارد که منشا آن یک موضوع است. سرعت بالا و حجم مصرفی کم. چون دیتا مصرفی شما را در سرورهای خود فشرده می‌کند پس شما حجم کمتری مصرف خواهید کرد به علاوه اینکه در نتیجه این موضوه سرعت وبگردیتان هم بهتر می‌شود. اپرا تا ۹۰٪ می‌تواند حجم مصرفی وبگردی شما را کاهش دهد.

Download Opera Mini

Try-Opera-Mini

۴- اپرا مکس را تجربه کنید.

این یکی تقریبا فرشته نجات است! اپرا مینی و کروم تا حد خوبی داده مصرفی در وبگردی شما را کاهش خواهد داد اما اپرا مکس در تمام سطح دستگاه شما این کار را انجام می‌دهدو این عالی است. مثلا اپرا مکس می‌تواند یک حجم مصرفی برای یک ویدیو ۱۰ مگابایتی را تا ۳ مگابایت کاهش دهد، مشخصا انتظار ندارید که کیفیت همان باشد! البته خیلی خوب که این برنامه رایگان است و شما می‌توانید آن را به رایگان استفاده کنید. این برنامه هنوز در نسخه آزمایشی خود است و شاید با بعضی برنامه‌ها به خوبی کار نکند.

Download Opera MAX

Try-Opera-MAX

۵- کیفیت ویدیوهایی که در یوتیوب تماشا می‌کنید را کم کنید!

اگر انتظار دارید با دیتا موبایل خود در یوتیوب ویدیو HD ببینید پس مسلما هزینه بالای ترافیک دیتا موبایلتان سزاوار شماست! اما اگر فقط می‌خواهید “ببینید” بهتر است در تنظیمات برنامه youtube در دستگاه خود این تنظیمات را اعمال کنید.

Download Viral Popup

Control-YouTube-video-quality

۶- زمانی که به رادیوی آنلاین گوش می‌دهید، کیفیت صدای ارسالی را کم کنید.

برخی هستند که موزیک‌های مورد علاقه خود را از سرویس‌های پخش آنلاین موزیک (به قولی رادیو‌های آنلاین) گوش می‌دهند. خوب است اما اگر دیتا کمتری می‌خواهید مصرف کنید، البته به کیفیت پایین تر هم قانع هستید، از تنظمینات برنامه مورد نظر کیفیت صدای دریافتی را کم کنید.

Use-lower-audio-quality-while-streaming

۷- Wi-Fi رایگان پیدا کنید!

این خیلی خوب است، نیست؟ برنامه ای وجود دارد که گویا مراکزی که اینترنت بی سیم رایگان دارند را روی نقشه برای شما پیدا می‌کند. FreeZone نام این برنامه است.

Find-free-Wi-Fi

۸- نقشه‌های خود را ذخیره کنید.

بهتر است برای استفاده کمتر از دیتا موبایلتان این نقشه‌ها را یک بار ذخیره کنید تا برای هربار استفاده نیازمند لود کردن دوباره اطلاعات نباشید. البته به یاد داشته باشید گوگل زود به زور نقشه‌های خود را به روز می‌کند و اگر می‌خواهید روی این نقشه‌های آفلاین حساب کنید، بهتر است هر چند وقت یک بار آن‌ها را به رور کنید. چون اگر نقشه‌های آفلاین به روز نباشند دیگر نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

Cache-your-maps

۹- تصاویر خود را قبل از ارسال کم حجم تر کنید.

تصاویری که با دستگاه خود ثبت می‌کنید معمولا حجم زیادی دارند، حتی تصاویری تا حجم ۱۲ مگابایت را هم خودمان به شخصه ثبت کرده ایم. خوب اگر بخواهید این‌ها را بفرستید … آ بهتر است نفرستید!. البته برنامه‌های ای-میل به صورت پیش فرض حجم تصاویر را کم می‌کنند، نرم افزار‌های پیام رسانی و شبکه‌های اجتماعی هم به هچنین. به هر حال اگر دوست داشتید می‌توانید از برنامه AVG Image Shrinker برای کاهش حجم تصایر استفاده کنید. این کار کاملا موثر است، نتیجه را در تصویر زیر ببینید :

Download AVG Image Shrink

Compress-images-before-sending-them

۱۰- مصرف پنهان برنامه‌ها را ممنوع کنید.

دوباره به قسمت Data usage بروید. اینجا مصرف هر برنامه را می‌توانید ببینید. روی یک برنامه تپ کنید تا مصرف پنهان و آشکار آن را ببینید. اگر نمی‌خواید این برنامه زمانی که در پس زمینه است اینترنت استفاده کنید، این اجازه را از آن بگیرید.

Restrict-background-data-for-hungry-apps

 [button color=”green” size=”medium” link=”http://www.phonearena.com/news/How-to-manage-and-reduce-mobile-data-usage-in-Android_id58395″ target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi