شنبه، 05 مهر 93 - 11:34

 

اینترنت جای خود را در همه زمینه ها باز کرده است و کمتر کسی است که از قدرت این تکنولوژی در عصر ما آگاه نباشد.یکی از جنبه های اینترنت معرفی و تبلیغات شرکتها می باشد و شرکتها از کوچک تا بزرگ با توجه به هزینه های خود در این بازار به معرفی خود می پردازند.

alexa-icon-photoshop-tutorial-1

با گسترش اینترنت، فضای وب نیز در ایران در حال توسعه است. طبق آخرین آمار در ایران حدود ۴۵ میلیون کاربر از راههای گوناگون به این شبکه جهانی دسترسی پیدا میکنند و به طبع بازار بزرگی برای معرفی شرکت ها و محصولاتشان برای افزایش فروش به شمار میرود.اما به نظر می‌رسد وب فارسی در معرض آفتی تند و بیمارگونه است، آفتی که به سرعت همه‌گیر می‌شود و واقعیت فضای وب را می‌پوشاند، و به همین دلیل توجه به آن و تلاش برای رفع این معضل، کاملا ضروری است.
یکی از معیارهای شرکت‌های ارایه دهنده آگهی در فضای مجازی، مراجعه به سایتی به نام الکسا است تا از طریق این سایت متوجه شوند چه سایت‌هایی در کشور چه رتبه‌ای دارند و بعد بر اساس آن اقدام به ارایه بنرهای تبلیغاتی خود کنند.اما حالا سایت‌های زیادی هستند که با توجه به همین معیار و شناخت روش‌های ارتقای رتبه خود در سایت الکسا، یکشبه و با ترفندهایی می‌توانند سایت خود را به جایگاه‌هایی باورنکردنی برسانند.
اغلب ترفندهای افزایش رنک الکسا در ایران، تقلب است. هدف اصلی، کسب درآمد است. هر چه الکسارنک سایتی به “یک” نزدیک‌تر باشد، هزینه تبلیغات در آن بیشتر است.در حال حاضر کم نیستند سایت‌هایی که تنها یکماه از ایجاد آنها می‌گذرد اما در همین یکماه از سایت‌های ده ساله فعال در حوزه خود نیز پیشی گرفته‌اند! تمام این موارد به لطف استفاده از ابزار‌های متقلبانه صورت می‌پذیرد و این سایت‌ها با مقداری هزینه به سرعت رتبه خود را ارتقا داده و سپس با اتکا به همین رتبه جعلی اقدام به دریافت هزینه‌های بالا از آگهی‌دهندگان می‌کنند.
جالب آنکه آگهی دهندگان نیز با دادن تبلیغات خود به این سایت‌ها بر خلاف تصورشان بازخورد مناسبی ندارند، چرا که از این موضوع بی‌اطلاع هستند که ترافیک کاربران روی این قبیل سایت‌ها کاملا کاذب و ساختگی بوده و در واقع اصلا کاربری به این سایت‌ها مراجعه نمی‌کند.
در همه این راهکارها، وقت کاربر تلف می‌شود و فاکتور اعتماد به سایت‌ها را در نزد آنان کاهش می‌دهد. اتلاف هزینه و سوءاستفاده از مدیران سرمایه‌گذار و صاحبان کسب و کارهایی که تمایل به تبلیغات دارند، ضرر بزرگ دیگر است. نتیجه این کار، عدم ورود سرمایه‌های بیشتر به حوزه وب است و در نهایت همه سایت‌ها متضرر می‌شوند.توسعه دهندگان خلاق وب و صاحبان ایده‌ها نیز قربانی این ترفندها می‌شوند
دسته دیگری که از این موضوع متضرع میشوند صاحبان آگهی هستند و به طبع از میان رفتن اعتماد به وب فارسی است.حال اینکه چگونه باید راههای تقلب این گونه سایت ها و بازسازی اعتماد از بین رفته را روشن کرد کافیست که قبل از همکاری با این گونه سایت ها به چند عامل مهم توجه کرد.
خیلی بهتر است صاحبان آگهی قبل شروع همکاری در خصوص آمار بازدیدکنندگان واقعی با استفاده از ابزارهای موجهی که وجود دارد مثل گوگل آنالیتیکس یا هر ابزار موجه دیگر، وجود حجم مخاطبان را بصورت مشخص نمایش دهد تا قیمت گذاری بروی تبلیغات بر اساس بازدیدکننده واقعی باشد نه تنها بر اساس رنک الکسا که با ترفندها و تقلبهایی همراه است.
راهکار دیگری که به نظر میرسد معرفی سایت های متقلب در پایگاه های خبری است تا عموم مردم نسبت به این سایت آگاهی داشته باشند.
به هر حال به نظر می‌رسد این پلیس فضای تبادل اطلاعات کشور (فتا) هست که می‌بایست با این تقلب و کلاهبرداری مقابله کند

logo-samandehi