چهارشنبه، 29 بهمن 93 - 05:59

 

موتور یوز

وزیر ارتباطات یک موتور جست و جوی ایرانی دیگر را هم افتتاح کرد. اسم این موتور جست و جوی جدید یوز ( برگرفته از یوزپلنگ ایرانی) است. پیش از این برخی رسانه‌ها از افتتاح موتور  جست و جوی پارسی‌جو خبر داده بودند و اعلام شده بود که موتور جست و جوی گرگر هم در دهه فجر افتتاح می‌شود.
پارسی جو چند روز قبلا افتتاح شد اما یوز که حالا چند روز از ثبت دامنه آن می‌گذرد هم امروز افتتاح شده است. وزیر ارتباطات گفته است که در سال گذشته در زمینه حمایت از موتورهای جست و جوی ایرانی ۹۰ میلیارد تومان و سال آینده ۱۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
حالا اما ظاهرا به جای گرگر موتور جست وجوی یوز افتتاح شده که از قضا هر دو ساخت یک گروه است.
نیماشایافر در توییتر خودش به استفاده از منابع مشترک توسط هر دوموتور جست و جو با رنج آی‌پی‌های مشترک اشاره می‌کند و می‌گوید حتی شباهت‌های طراحی و پارامترهای URL دو موتور استفاده از یک Code Base را نشان می‌دهد.
screen_shot_2015-02-15_at_12.23.53_pm
مشخص نیست آیا این دو موتور جست و جوی ایرانی یکی است و اگر اینگونه است چرا با دو اسم متفاوت کار میکنند و چرا افتتاح آن تغییر کرده است؟
سابقه موتورهای جست و جو 
در طی ۱۵ سال اخیر بحث موتورهای جست وجوی ملی همواره مطرح بوده و دولت‌های مختلف از آن به عنوان راهبردی در مقابل موتورهای جست وجو مانند گوگل نام برده و حمایت کرده‌اند.
در سال ۱۳۸۹ سازمان فناوری اطلاعات از پروژه موتور  جست و جوگر ملی خبر داد پروژه ای که قرار بود تا سال ۹۰ به بهره‌برداری برسد و استفاده از آن از طریق اینترانت ( شبکه ملی اطلاعات ) میسر باشد. این موتور جست و جو یاحق نام داشت . علی حکیم جوادی بعدا اعلام کرد که این موتور جست و جو تا پایان سال ۹۱ عملیاتی می‌شود اما این وعده هم هیچ گاه عملی نشد.
موتور جست وجوی پارسی جو که در دهه فجر امسال افتتاح شد در سال ۱۳۹۱ کار خود را آغاز کرده بود و وزارت ارتباطات قبلی هم از آن حمایت کرده بود.
در سال ۱۳۹۱ موتور  جست و جوی دیگری به نام پارسی یاب هم پا به عرصه گذاشت که اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست.
یحیی تابش، رییس مرکز محاسبات دانشگاه شریف در گفت وگو با دنیای اقتصاد گفته بود: « در حال حاضر به دلیل وجود انبوه اطلاعات در فضای مجازی موتورجستجوهای اهمیت فراوانی پیدا کرده اند و موتور جستجوهای بزرگی همچون گوگل به دلیل نحو فعالیت و سرویس دهی گوی رقابت را از رقبای خود برده است. در نتیجه در این شرایط نمی­توان به موفقیت  یک موتورجستجوی ملی در این حوزه امیدوار بود. در واقع به دلیل ماهیت تکنولوژیکی و اطلاعات جهانی و وجود غولهای جستجوگر دنیا دیگر نیازی به یک موتور جستجوی منطقه ای نیست.

logo-samandehi