پنجشنبه، 28 فروردین 99 - 06:53

 

 

مرکز تخصصی آپا دانشگاه صنعتی اصفهان یک مرکز فنی، آموزشی و پژوهشی در حوزه امنیت سایبری است. این مرکز خدمات فنی خود را در حوزه ارزیابی امنیتی، تحلیل بدافزار، تحلیل آسیب‌پذیری و رسیدگی به حوادث رایانه‌ایی در سطح استان اصفهان و کشور ارایه می‌نماید.

– رسیدگی به حادثه یکی از مهمترین فعالیت‌های این مرکز در سال‌های اخیر بوده است. این مرکز با در اختیار داشتن برنامه‌ایی روشن و تیمی منسجم، اقدام به شناسایی، محدودسازی، مهار و ریشه‌کنی حوادث رایانه‌ایی در سازمان‌ها می‌نماید.
– تحلیل بدافزار از فعالیت‌های ویژه مرکز در سطح کشور است که در قالب استخراج چگونگی عملکرد، نحوه انتشار، علائم آلودگی، برآورد میزان خسارت و روش مقابله با بدافزار انجام می‌پذیرد.
– بررسی‌های میدانی آلودگی‌ها و آسیب‌پذیری‌های سایبری در سطح کشور از دیگر فعالیت‌های شاخص این مرکز در سال‌های اخیر بوده است.

مرکز تخصصی آپا، تحقیق و توسعه را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و با بهره‌گیری از ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان، به توسعه محصولات و خدمات نوین در حوزه امنیت سایبری می‌پردازد. در سال اخیر سامانه‌های زیر در این مرکز توسعه داده شده است:

– سامانه برخط مخزن بدافزار برای تحلیل فایل‌های مشکوک آلوده به بدافزار است. در این سامانه عموم افراد می‌توانند هرگونه فایل مشکوکی که از هر طریقی به دست آن‌ها رسیده است را بارگذاری نموده و از آلوده نبودن آن اطمینان حاصل نمایند. فایل‌های بارگزاری شده ابتدا توسط آنتی ویروس‌های مختلف اسکن و با استفاده از ابزار مناسب تحلیل شده و ویژگی‌های رفتاری آن‌ها استخراج می‌شود. تعدادی از این فایل‌ها نیز توسط افراد خبره به‌صورت دستی تحلیل شده و اطلاعات جزئی‌تری مانند نحوه عملکرد و چگونگی آلوده‌سازی بدافزار و روش‌های پاک‌سازی استخراج می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز سامانه، قابلیت جستجو و نمایش نمونه فایل‌های بدافزار مشابه است. این ویژگی باعث درک بهتر تاریخچه پیدایش بدافزار و گروه‌های هکری منتسب به آن می‌شود.
– سامانه یکپارچه مدیریت محتوای افتا
– توسعه و تکمیل سامانه رصد آسیب‌پذیری‌ها‌ و آلودگی‌ها

رویدادهای برگزار شده

برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی در کنار انتشار آخرین تهدیدات، آسیب‌پذیری‌ها و رخدادهای امنیت فناوری اطلاعات در قالب رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری از مجموعه فعالیت‌های مرکز آپا در زمینه آموزش و آگاهی‌رسانی بوده است.
– انتشار فصل سوم رادیو آپا در سال ۹۸ با رویکرد داستان‌گونه و آموزشی، برگزاری همایش‌های آموزشی در سطح سازمان‌ها و مراکز دولتی از فعالیت‌های ویژه این مرکز در این حوزه بوده است.
nsec.ir
– هفتمین جشنواره ملی افتا رویداد نوافتا با هدف ترویج نوآوری، رشد و توسعه ایده‌های نوین امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند مرحله برگزار می‌گردد. در گام نخست، ایده‌پردازان افتا، ایده‌های خود را در وبسایت startup.nsec.ir ثبت می‌کنند. این ایده‌ها از سوی کمیته داوری بررسی می‌گردند و از بین آن‌ها ایده‌های برگزیده انتخاب می‌شوند. ایده‌های برگزیده فرصت ارایه در رویداد نوافتا را خواهند داشت. در این روز ایده‌ها توسط کمیته داوری در حضور ایده‌پرداز و با حضور مخاطبین رویداد مورد بررسی قرار خواهند گرفت. از بین این ایده‌ها، ایده‌های برتر انتخاب خواهد شد. در ادامه ایده‌پردازان یک ماه فرصت خواهند داشت تیم خود را تکمیل نمایند، نمونه اولیه طرح به همراه طرح کسب و کار آن را آماده کنند و در مرحله پایانی ارایه خود را انجام دهند. در پایان سه طرح برتر انتخاب و از آن‌ها تقدیر خواهد شد. تیم اول این مسابقه امکان حضور در مسابقه بزرگ و کشوری را خواهد داشت.
festival.nsec.ir

سایت مرکز تخصصی آپا دانشگاه صنعتی اصفهان

 

 

.

logo-samandehi