پنجشنبه، 05 بهمن 91 - 09:10
کاظم آیت اللهی ریاست سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور

 

    کاظم آیت اللهی ریاست سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور

کاظم آیت اللهی ریاست سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور

این روزها یکی از مهمترین انتصابات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ایران را شاهد بودیم که تاخیر در صدور حکم ریاست جمهوری و انتخاب ریاست سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، انتخابی بود که همه مدیران و فعالین این حوزه را ماهها بدلایل معلوم و نامعلوم، در انتظار گذاشت تا در نیمه دوم سال و در روزهای پایانی و سرد دی ماه این حکم با تاخیر ۳۳۰ روزه بالاخره صادر شد و کاظم آیت اللهی بعنوان رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور انتصاب شد تا بدین گونه تکلیف این حوزه نیز روشن شود. مرد اول نظام صنفی کشوربا ۵۱ سال سن که ۲۷ سال از سن خود را در حوزه ICT کشور فعالیت نموده و پرونده قابل قبولی در ریاست سازمان نظام صنفی رایانه اصفهان رقم زده است، اینک با در دست گرفتن سکان هدایت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با رویکردی برای ایجاد وفاق و همدلی صنفی وبا شعار انسجام و وفاق صنفی در دوره جدید حرکت خود را آغاز کرد. موضوعی که می‌تواند به نوعی تغییر رویه سازمان نسبت به  مدیریت دوره  گذشته محسوب شود.

پیش از این سه نفر از اعضای سازمان نظام صنفی به عنوان اعضای شورای مرکزی به رییس جمهور معرفی شدند تا از این میان یک نفر به عنوان رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور انتخاب شود  کاظم آیت اللهی از اصفهان،آزاده داننده از تهران ونظام الدین خوارزمی از شیراز افرادی بودند که به رییس جمهور معرفی شدند، که در این انتخاب کاظم آیت اللهی سومین رییس سازمان نظام صنفی از زمان تشکیل آن به شمار می‌رود و از بین سه نامزدی که به رییس‌جمهور برای ریاست این سازمان معرفی شدند، برای این سمت منصوب شد.وی از بدو تشکیل انجمن شرکت‌های انفورماتیک عضوکمیته استان اصفهان  بود و این عضویت پنج دوره ادامه پیدا کرد. در سه دوره هم عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های انفورماتیک بود.آیت‌اللهی از زمان تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در دوره نخست کاندیدا نبوداما در دوره دوم پس از کاندیدا شدن به عنوان رییس سازمان اصفهان انتخاب شدو هم‌زمان عضو شورای مرکزی نیز بوده‌ است.

 وی به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بالاترین رای و با هشت اختلاف نسبت به خانم داننده از سوی هیات عمومی به عنوان عضو شورای مرکزی انتخاب شد در شورای مرکزی نیز برخلاف دوره‌های گذشته که رییس سازمان با اختلاف بسیار بالایی مشخص می‌شد، آیت اللهی تنها با اختلاف ۳ رای از داننده ، بعنوان رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای انتخاب شد رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشوردر پاسخ به سوال خبرنگار عصرارتباط درخصوص  طولانی‌شدن روند معرفی رییس سازمان از سوی ریاست جمهوری و اینکه آیا این تاخیر چندین ماهه آسیبی به فعالیتها وحوزه تخصصی فناوری اطلاعات وارد نکرد، این آسیب های حداقلی  را طبیعی دانست و گفت:ما در این مدت تمام تلاش خود را بکار بستیم  تا با تمهیدات لازم فعالیت های سازمان را به گونه ای هدایت نمائیم تا این تاثیرپذیری و میزان آسیب بصورت حداقل باشد. سوال دیگری که از وی در خصوص اینکه آیا ممکن است با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری تغییرات جدیدی در انتخاب رئیس سازمان را شاهد باشیم یا کماکان شما رئیس می مانیدپرسیده شد که آیت اللهی این گونه پاسخ داد: طبق روال متعارف چنین تغییراتی در ریاست سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور پیش بینی نمی شود وتغییراتی در بدنه مدیریتی سازمان نیز نخواهیم داشت.

وی درمورد رویکرد جدید سازمان  ونحوه عملکرد جدید در دوره ریاست خوداعلام کرد : با توجه به اینکه جایگاه سازمان جایگاه یک رگولاتور است سیاست‌های سازمان تغییر چندانی نکرده و این موضوع ادامه خواهد داشت. تنها تفاوت در شیوه عملکرد است وشیوه عملکرد ما سریع‌تر و صریح‌تر است وهدف من اینست که از نظر انسجام صنفی موضوع را مورد توجه قرار دهم وبعنوان اولویتهای اجرائی در جهت مرتفع نمودن مشکلات فعلی به ایجاد انسجام کامل و پیگیری مکاتبات آحاد صنف از مسئولین اجرائی و قوای مختلف حاکم بر کشور بپردازم ومهم‌ترین راه‌حل برای مرتفع نمودن مشکلات و اختلافات رسیدن به تعامل است.آیت‌اللهی ادامه داد: به همین دلیل ما به دنبال وحدت رویه هستیم و در این میان سازمان را مانند چتری واحد می‌دانیم که همه فعالین این حوزه تخصصی می‌توانند زیر آن قرار گیرند تا با همکاری و تعامل به این انسجام برسیم.

رییس دور سوم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با بیان اینکه سازمان وظیفه ساماندهی و نظارت دارد گفت: وظایف قانونی سازمان او را به رگولاتور بخش‌خصوصی بدل می‌کند و تمام فعالان بخش خصوصی عرصه آی سی تی باید زیر چتر واحد سازمان جمع شوند انجمن‌ها و تشکل‌های فناوری اطلاعات هم می‌توانند به عنوان بازوی تخصصی‌ ما فعالیت کنند و ما   برای همه  فعالان ICT  فرش قرمز پهن می‌کنیم .

آیت‌اللهی در  ادامه  به وظایف و حیطه اختیارات سازمان نظام صنفی وارائه راهکار جهت مرتفع نمودن آسیبهای موجود که تاکنون مانع توسعه فناوری اطلاعات شده اشاره کرد و گفت: این سازمان در نوع خود یک رگولاتور و تعیین‌کننده‌ قوانین است که تنظیم ضوابط، نظارت بر عملکرد‌ها را برعهده دارد.اکنون یازده نهاد ادعای تولی‌گری فناوری اطلاعات و ارتباطات را دارند. این موضوع آسیب‌های زیادی به توسعه فناوری اطلاعات می‌زند و باید وحدت رویه‌ای شکل بگیرد واز دیگر مشکلات این راه عدم توجه کافی به اولویت بالای فناوری اطلاعات و ارتباطات  به عنوان محور توسعه و توانمند ساز در عرصه فناوریها جزء مهمترین آسیبهایی است که تاکنون مانع توسعه فناوری اطلاعات شده که راهکار ما برای برطرف کردن این آسیبها تمرکز توجهات لازم و اجرای طرح چند پروژه راهبردی در سطح کلان یکی از مسیرهای رفع این آسیبها می باشدوی در خصوص اینکه با پذیرفتن این مسئولیت در این راه دشوار چه مشکلات و نگرانی هایی را فرا روی کار خود احساس می کند.ایشان در پاسخ اعلام کردند:هیچ گونه مشکلی در این راه نمی بینم و در این خصوص نگرانی خاصی احساس نمی کنم.

رییس جدید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در مورد نمایشگاه الکامپ نیز گفت: پیگیری وضعیت این نمایشگاه یکی از مصوبات شورای مرکزی است و اتفاق خواهد افتاد. البته معتقدم ما باید نمایشگاهی درخورشان ایران برگزار کنیم اما نمایشگاه امسال این طور نبود. آیت‌اللهی تاکید کرد که الکامپ امسال در شان IT ایران نبود و ما باید این جایگاه را به این نمایشگاه بازگردانیم.بنابراین اگر نتوانیم انتظارات را درالکامپ برآورده کنیم باید به دنبال قطب نمایشگاهی دیگری باشیم.

آیت‌اللهی در ادامه سوالات خبرنگار عصرارتباط که آیا ممکن است نمایشگاه اتوکام جایگزین الکامپ شود گفت:الکامپ ، الکامپ است و اتوکام ، اتوکام . اما اگر بعد از همه فعالیتها و تلاش ما مبنی بر رسیدگی به مشکلات پیرامون الکامپ مرتفع نشود و اینکه اگر الکامپ نتواند تبدیل به نمایشگاهی در خور شان حوزه فناوری اطلاعات ایران شود اصفهان از لحاظ پتانسیل در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.امید آن داریم رئیس جدید سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در راه تحقق به اهدافش درحیطه فناوری اطلاعات کشوری در مسیر موفقیت و رشد گام بردارد و در این راستا نیز شاهد حرکتهای بدیع و تاثیرگذاری از سوی ایشان باشیم.

ماندانا داودی mis.davodi@gmail.com

ماندانا داودی
mis.davodi@gmail.com

logo-samandehi