یکشنبه، 24 مرداد 95 - 05:36

 

ماریا کاناداس، رییس عفو بین‌الملل در منطقه‌ کاتالونیا واقع در شمال شرق اسپانیا می‌گوید: جمهوری دمکراتیک کنگو بیش از نیمی از کبالت جهان را تولید می‌کند.آلبا ترپات، رییس بخش کارزار انجمن سیتم که از ۱۰ سازمان مردم‌نهاد تشکیل شده است، می‌گوید: در پس پرده‌ این صنعت مترقی و پیشرفته مضامین تیره و تاری چون بهره‌کشی از نیروی کار وجود دارد و معادن واقع در نواحی مورد اختلاف آغشته به خون هستند.
درست چند ساختمان آن طرف‌تر از محل مجمع جهانی تلفن همراه (ام‌.دبلیو.سی)، مجمع اجتماعی تلفن همراه، تلفن همراه مشهور خود به نام فیرفون۲ را به‌نمایش گذاشته بود که شرکتی سعی کرده است تا حد امکان با رعایت اصول اخلاقی بسازد. البته ردگیری چگونگی ساخت کار دشواری است. صدها نقش‌آفرین جهانی در زنجیره‌ تامین دخالت دارند و اطمینان یافتن از اینکه تمام وجوه اخلاقی در آن رعایت می‌شود کار دشواری است.
فیرفون کوشید نخستین مدل خود را با استفاده از فلزات برنج و تانتالوم جمهوری دمکراتیک کنگو بسازد که با درگیری‌های مسلحانه در این کشور ربطی نداشت.
فیرفون در دومین تلفن که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی کرد، از طلای استخراجی از پرو استفاده کرد که در استخراج آن معیارهای اخلاقی رعایت شده بود.
این شرکت در کارخانه‌اش در چین نیز برنامه‌های اجتماعی مختص کارکنان، بهکرد نهادهای نمایندگی کارگران و انتشار گزارش‌های مستقل در مورد شرایط کار را ترویج می‌کند.
به گزارش سازمان دیده‌بان الکترونیک که برای بهکرد شرایط کار در صنعت جهانی الکترونیک فعالیت می‌کند، کارگران بسیاری از کارخانه‌های چین بیش از ۸۰ ساعت در هفته کار می‌کنند، حقوق کمی دارند و به‌شدت در معرض مواد سرطان‌زا هستند.
حتی شرکت اپل هم در سال ۲۰۱۲ بعد از موج خودکشی‌ها در شرکت فاکس‌کان تایوان که برای این غول آمریکایی قطعه می‌سازد، اعتراف کرد که شماری از عرضه‌کنندگان اپل از نیروی کار سوء‌استفاده می‌کنند.
بخش الکترونیک به لحاظ اقتصادی جذابیت دارد و به گزارش جی‌اس‌ام‌ای که نمایشگاه اصلی تلفن همراه در بارسلون را برگزار می‌کند، ۱/۳ تریلیون دلار در خروجی تولید جهان سهم دارد.
خوسپ ماریا رویو، محقق دانشگاه خودگردان بارسلون که پژوهشگر درگیری‌های مسلحانه است، می‌گوید: این صنعت چهارمین صنعت بزرگ جهان است و وقتی از داشتن چنین منابعی دم می‌زنند باید مسوولیت‌پذیر باشند.
*جمهوری دمکراتیک کنگو تولیدکننده‌ اصلی کبالت و کلتان است که اجزای اصلی بسیاری از تلفن‌های همراه هوشمند است.
رویو از دست‌اندرکاران سازمان مردم‌نهاد بومی و کوچکی هم هست که با تامین مالی غیرمستقیم نبردهای مسلحانه در جمهوری دمکراتیک کنگو توسط صنعت تلفن همراه مخالفت می‌کند. جمهوری دمکراتیک کنگو هم یکی از تولیدکنندگان اصلی کبالت و کلتان است که اجزای اصلی بسیاری از تلفن‌های همراه هوشمند است.
ماریا کاناداس، رییس عفو بین‌الملل در منطقه‌ کاتالونیا واقع در شمال شرق اسپانیا که بارسلون در آن قرار دارد، می‌گوید: جمهوری دمکراتیک کنگو بیش از نیمی از کبالت جهان را تولید می‌کند. حدود ۲۰ درصد کبالت صادراتی این کشور از معادن موقت در جنوب این کشور تولید می‌شود؛ معادنی که در آن کارگران با دست حفاری می‌کنند، بدون هیچ ابزار یا محافظتی. بیشتر کارگران هم در سن کودکی هستند که از بام تا شام و هفت روز هفته را کار می‌کنند.
عفو بین‌الملل چندی پیش با صدور اطلاعیه‌ای شرایط کار در این معادن را محکوم کرد. کاناداس می‌گوید: طبق برآورد یونیسف حدود ۴۰ هزار کودک در این معادن کار می‌کنند. سن برخی از آنها هفت سال است و می‌گویند مدت‌ها است که رنگ آفتاب را ندیده‌اند و روزها را به تمامی در داخل معادن کار می‌کنند. بعید است که دست‌اندرکاران صنعت تلفن همراه از این موضوع بی‌خبر باشند، ولی تمایل ندارند راجع به آن صحبت کنند؛ رفع کردن مشکل که جای خود دارد.
فیرفون می‌خواهد سردمدار تجارت منصفانه در بخش تلفن همراه باشد. نزدیک به ۶۰ هزار نفر در اروپا اولین مدل گوشی این شرکت را خریده‌اند و مدل دوم نیز تاکنون ۳۰ هزار دستگاه فروش داشته است.

logo-samandehi