دوشنبه، 30 اردیبهشت 98 - 01:53

 

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت روز جهانی ارتباطات از چهار دستاورد بزرگ این وزارتخانه که شامل پروژه «سروا»، پروژه «دژفا»، اتصال ۷۲۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات  و استفاده ۷۰ درصدی از تجهیزات تولید داخل در پهن باند ۴ استان کشور رونمایی کرد.

خودکفایی در تولید تجهیزات پهن باند

آذری جهرمی با ابراز خرسندی از رسیدن به خودکفایی ۷۰ درصدی در تولید و توسعه تجهیزات پهن باند کشور، گفت: این خودکفایی و دستاورد مهم در سایه همکاری ۲ و نیم ساله وزارت ارتباطات با سندیکای مخابرات صورت گرفته و تجهیزاتی که در حاشیه این مراسم در نمایشگاهی به نمایش درآمد، حاصل تلاش این همکاری است. بااین همکاری با وجود کاهش درآمد در بسیاری از بخش‌ها شاهد رشد درآمد و تعداد نفرات شاغل در تولید تجهیزات پهن باند کشور بودیم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه اکنون ۴ استان کشور (هرمزگان، تهران، آذربایجان غربی و فارس) زیرساخت خود را با این تجهیزات تولید داخل مجهز کرده‌اند، گفت: ولی در بخش پهن باند موبایل، این خودکفایی تنها ۳۰درصد است که امیدواریم جهش بزرگی را نیز در این بخش شاهد باشیم.
آذری جهرمی با افتتاح پروژه «سروا» که دومین دستاورد مهم دولت است، گفت: این پروژه همان آزادسازی داده‌های دولتی است و اگر این آزاد‌سازی را روز ملی شدن داده‌های کشور بنامیم، حرف بیراهی نگفته ایم، چرا که تاکنون تمام اطلاعات و داده‌های کشور در یکجا جمع‌آوری می‌شد اما بدون استفاده مانده بود اما اکنون با راه‌اندازی این پروژه، داده‌های دولتی در اختیار بیش از ۱۰۰ استارتاپ تنها در حوزه فضایی کشور قرار گرفته است تا بتوانند با استفاده از آن به بخش‌های مختلف کشور اعم از کشاورزی، هواشناسی و… خدمات ارائه دهند. البته این داده‌ها با احراز هویت و حفظ حریم خصوصی در اختیار کسب و کارها و استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانند به مردم خدمات ارائه دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه از رونمایی ۳ بسته حمایتی در ۲۰ خردادماه نیز خبر داد و گفت: این بسته حمایتی شامل بسته ۱۳ گانه اشتغال، بسته نوآفرین و توانمندسازی به‌صورت منطقه‌ای و جغرافیایی است که مراحل آخر تصویب خود را در هیأت دولت می‌گذراند.

دژفا سپر امنیتی تهدیدات سایبری

وزیر ارتباطات در افتتاح سومین دستاورد مهم که همانا طرح «دژفا» بود، گفت: رشد خدمات دیجیتالی خود با مخاطراتی همراه است بنابراین اگر این بخش دچار اختلال شود، نه تنها زندگی مردم مختل می‌شود بلکه همراه کسب و کارها اقتصاد کشور نیز متضرر می‌شود به همین دلیل وظیفه دولت تأمین امنیت کسب و کارها است و زنجیره طرح «دژفا» که خود شامل ۱۰ زیر پروژه (سامانه ملی تله بد افزار برای ثبت و جمع‌آوری حملات و بدافزارهای منتشر شده در شبکه کشور، سامانه پویشگر بدافزار چندموتوره ویروس کاو برای پویش فایل‌ها، سامانه مقابله با حملات DDOS ، سامانه ملی رصد آسیب‌پذیری و شبکه‌های بات، سامانه ارزیابی امنیت سنجی پیاده‌سازی SSL و…)که حاصل تلاش جوانان دانشگاهی است، ۵۰ میلیارد تومان برای تهیه آن از سوی دولت سرمایه‌گذاری شده است. البته باید بگویم که ۷ پروژه دیگر نیز در سازمان فناوری اطلاعات در حال آماده شدن است.

اتصال ۷۲۰۰ روستا به پهن باند

چهارمین دستاورد مهمی که در روزجهانی ارتباطات از سوی وزیر ارتباطات افتتاح شد، توسعه ارتباطات روستایی بود. وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تأکید شده است که باید ۹۰درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت و پهن باند تجهیز شود، گفت: اکنون با اتصال بیش از ۷۲۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات با صرف هزینه ۴۰۰ میلیارد تومانی، ۷۰ درصد از روستاهای کشور به اینترنت و پهن باند مجهز شده‌اند.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه این اقدام‌ها در جهت برقراری عدالت اجتماعی و رفع تبعیض صورت گرفته است، افزود: فاصله و شکاف دیجیتالی ۷ برابری مصرف پهن باند در شهرها نسبت به روستاها اکنون به زیر ۲و نیم برابر رسیده و این یعنی شکاف دیجیتالی در این زمینه نصف شده است. به عبارتی میزان مصرف داده در شهرها ۵٫۹ گیگابیت و در روستاها ۶۰۰ مگابایت بود که اکنون این میزان مصرف در روستاها به ۲٫۹ گیگابایت رسیده است و اگر بودجه دولت یاری دهد امیدواریم تا پایان سال بقیه برنامه ششم توسعه در زمینه روستاها را عملیاتی کنیم.

عمل کردن وزارتخانه به تعهداتش

وزیر جوان در ادامه به تکمیل ۸۰درصدی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات اشاره کرده و گفت: این وزارتخانه در زمینه تهیه زیرساخت شبکه ملی ارتباطات به وظیفه خود عمل کرده است اما تولید محتوا و خدمات وظیفه وزارت ارتباطات نیست ولی آنهایی که در این زمینه به وظایف خود عمل نکرده‌اند از ما انتقاد می‌کنند که در پاسخ به این افراد باید گفت اگر در فضای دیجیتالی بحث پرداخت شکل می‌گیرد وزارت ارتباطات حکم بانک مرکزی را ندارد و اگر جرمی رخ می‌دهد این وزارتخانه مسئول امنیت نیست. حوزه محتوا، امنیت و… هر کدام خود دارای متولی هستند و باید به وظایف خود عمل کنند. وی افزود: برای رسیدن به اهداف خود در فضای مجازی نیاز به هم‌افزایی داریم و باید کار جمعی صورت بگیرد بنابراین بهتر است به جای سیاه نمایی همه با هم در کنار هم کار کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. چراکه با در کنارهم بودن است که می‌توانیم تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و این هم‌افزایی فرصتی برای برهم زدن یکجانبه‌گرایی است.
در همین راستا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم از شبکه ملی اطلاعات و از عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه دفاع کرد و گفت: این شبکه با ۸۰ درصد پیشرفت با بودجه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت و ۷ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده است که مشارکت بخش خصوصی خود نشان از مشارکت خوب این بخش است.
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات زنجیره‌ای است که باید تکمیل شود، گفت: وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم کردن زیرساخت بوده است که این کار نیز به خوبی انجام شده است اما بخش عمده آن که باید شامل محتوا و خدمات باشد خود حلقه مفقوده این شبکه محسوب می‌شود که باید از سوی دیگر متولیان آن آماده شود تا یکپارچگی صورت بگیرد و تا این یکپارچگی صورت نگیرد، نتیجه بخش نخواهد بود.
عاملی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات باید جایگزین دولت شود، گفت: این دولت الکترونیک است که دولت فیزیکی را کوچک می‌کند و می‌تواند جایگزین دولت شود. همچنین دولت الکترونیک باید به سمت هوشمندی حرکت کند تا دولت هوشمند را نیز داشته باشیم. به عبارتی شبکه ملی اطلاعات همان دولت الکترونیک است و قرار است تمام ظرفیت‌ها را مدیریت کند در غیر این صورت در آن اختلال ایجاد می‌شود.
گفتنی است وزیر ارتباطات در حاشیه این مراسم درباره اختلال اینترنت کشور در دو ماه گذشته گفت: این اختلال ربطی به کمبود پهنای باند ندارد و به خاطر مشکل در تمدید قرارداد شرکت ارتباطات زیرساخت با تأمین‌کننده پهنای باند خارجی به وجود آمده است و به‌دلیل وجود یک ناهماهنگی با پایان قرارداد زیرساخت با تأمین‌کننده خارجی، این شرکت خارجی برای بالا بردن قیمت و فشار به زیرساخت ۲۰۰گیگ اینترنت این شرکت را قطع و همین مسأله نیز باعث اختلالی در شبکه شد.
وی همچنین در مورد موفقیت کشور در تولید سیستم فایروال صنعتی (دیواره آتش) با هدف خودکفایی کشور در مقابله با تهاجمات سایبری گفت: فایروال بومی یک سیستم مقابله با تهاجمات سایبری روی سیستم‌های کنترل صنعتی است که هم‌اکنون روی تمام سیستم‌های کنترل صنعتی برند زیمنس در کشور نصب و راه‌اندازی شده است و بزودی این سیستم بومی برای سایر برندهای کنترل صنعتی نیز توسعه داده خواهد شد.

logo-samandehi