دوشنبه، 11 مرداد 95 - 11:17

 

محمدجواد آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در نشست خبری رونمایی از سامانه ی اندازه‌ گیری و پایش کیفی شبکه ی ارتباطات زیرساخت کشور در خصوص اجرای طرح فیلترینگ هوشمند اینترنت گفته است: «فیلترینگ هوشمند در ۳ فاز اجرایی خواهد شد که فاز دوم باید تا اردیبهشت ماه ۹۵ انجام می‌ شد، اما هم‌ اکنون با تأخیر روبروست و تا پایان آذرماه این فاز به پایان می‌ رسد».

آذری جهرمی در این نشست خبری اظهار داشته است: «فاز اول فیلترینگ هوشمند آزمایش روی شبکه ی اجتماعی بود که نتایج خوب بوده است؛ به طوری که پیش از اجرای فیلترینگ هوشمند، روزانه محتوای مجرمانه در این شبکه ۵ درصد بود و هم‌ اکنون به زیر ۱ درصد رسیده است. هم‌ اکنون فاز دوم با موضوع تغییر محل استقرار تجهیزات از زیرساخت به لایه ی دسترسی (شرکت های ارائه دهنده ی اینترنت) با تأخیر در حال انجام است که این فاز چالش‌ های بسیاری دارد».

معاون وزیر ارتباطات گفت: «طبق قانون، ارائه ی خدمات‌ دهنده ی دسترسی، موظف به فیلترینگ شده‌ اند که از این رو این تغییر محل استقرار ضروری بوده است و هم‌ اکنون این فاز در حال انجام است».

وی تصریح کرده است: «در فاز سوم نیز فیلترینگ هوشمند به تمامی فضای غیر رمز کشور بسط داده می‌ شود و از ابتدا اعمال در فضای رمز جزو فیلترینگ هوشمند نبوده است و در حوزه ی رمز، تقویت سرویس‌ های بومی و تعامل با سرویس‌ های بین‌ المللی راهگشاست».

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مثبت بودن فیلترینگ هوشمند برای سالم‌ سازی فضای مجازی اذعان کرده است: «البته فیلترینگ یک اقدام منفعلانه است و هیچ وقت صفر نمی‌ شود. کارگروه فیلترینگ یک میلیون و ۲۰۰ هزار مصداق برای فیلتر شدن اعلام کرده بود که فیلترینگ هوشمند ۹۵ میلیون مورد را شناسایی و محدود کرد».

جهرمی با اشاره به برخی صفحات اینستاگرام و استناد برخی به این صفحات برای ناموفق جلوه دادن طرح فیلترینگ هوشمند گفته است: «حتماً این صفحات انتشاری در فضای جامعه ی ایرانی نداشته که در فیلترینگ هوشمند تشخیص داده نشده، ممکن است این صفحات در کشور های اروپایی دیده می‌ شود و در ایران بازدیدی نداشته باشند».

logo-samandehi