شنبه، 20 اردیبهشت 99 - 09:44

 

یکی از چاره‌های اصلی شفافیت اجرای کامل فرایند #دولت_الکترونیک در ایران است. دولت با اتکا به داده‌های دولت الکترونیک می‌تواند دقیق منابع را تخصیص دهد و سیاستگذاری کند.بر سر اجرای این قانون مدام سنگ انداخته می‌شود، تا مفسدان امکان بار زدن منابع دولتی را داشته باشند. در مقابل، برای هر چیزی یک سامانه با قیل و قال راه‌ انداخته می‌شود. .
دولت الکترونیک اگر سرپا بود مجبور نبودند در اوج کرونا پیرمردها و پیرزن‌ها را به صف خرید سیم‌کارت بفرستند، شغل و درآمد خریداران سهام عدالت پیدا بود؛ میلیاردرها مالیات می‌دادند. حالا سامانه از پشت سامانه برای هر بحران و مسئله‌ای راه‌اندازی می‌شودقبلا با شنیدن نام سامانه فقط یاد هواشناسی می‌افتادیم الان صف و ثبت‌نام را هم بر آن بیافزایید.
.
و اما خیریه ها .
هزاران خیریه در کشور داریم. روزگاری چهار تا خیریه داشتیم که اتفاقا در تقویت جامعه بسیار موثر بود؛ به جای آنکه منابع کشور عادلانه توزیع شود حالا خیریه می‌زنند؛ از عدالت آموزشی کاسته می‌شود، خیریه بیشتر می‌شود؛ کسان بیشتری محتاج درمان می‌شوند، مسکن ناعادلانه توزیع می‌شود.خیریه بیش‌تر می‌شود. انگار فرقی ندارد هر چه عزا در کوچه ما بیش‌تر شود خیریه بیشتر می‌شود.
.
با استقرار کامل دولت الکترونیک دیگر نیازی نیست برای هر کاری سامانه ای پیاده سازی شود و با داده های دولت الکترونیک میتوان به سطح درآمد افراد جامعه ، دارایی افراد و املاک ، سطح فرهنگی و اجتماعی و…. دست پیدا کرد و با این اطلاعات دولت میتواند بصورت مستند و دقیق عدالت را برقرار کند و نیازی به حضور خیریه ها نخواهد بود که با بضاعت و ظرفیت محدود خود ، از حضور دولت بصورت کامل جلوگیری کند.
.
علاوه بر این با وجود خیریه ها ، آنچه در سالهای اخیر دیده ایم این بوده است که دولت آنطور که باید به وظایف ذاتی خود عمل نکرده است.
.
لحظه ای به این فکر کنید که در دولت الکترونیک مشخص شود هر فرد چقدر مستغلات دارد و مالیات بر املاک چقدر میتواند بر قیمت اجاره تاثیر بگذرد؟؟؟؟؟ حال خیریه ها چقدر میتواند از اجاره نشین ها حمایت کند؟
.
به این فکر کنید که کنید که در دولت الکترونیک هر فرد پرونده پزشکی الکترونیکی داشته باشد و با شیوع یک بیماری ، چقدر سریعتر میتوان به افراد آسیپ پذیر کمک کرد؟؟ حالا خیریه ها چقدر میتوانند در خصوص بیماریها اقدامات کافی را صورت دهند
. .
به این فکر کنید که ……
چرا در پیاده سازی دولت الکترونیک اینقدر تعلل میشود و هر روز شاهد تولد خیریه های بیشتری هستیم

logo-samandehi