دوشنبه، 06 خرداد 92 - 09:11
محمد مهدی رضائیان مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک اصفهان

 

محمد مهدی رضائیان مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک اصفهان

محمد مهدی رضائیان مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک اصفهان

گفتگوی عصر ارتباط با محمد مهدی رضائیان مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک اصفهان.در این گفتگواز ایشان خواستیم تا شرکت صنایع الکترونیک اصفهان را با سابقه  ۲۲ سال فعالیت بصورت تخصصی معرفی نماید وپیرامون تاسیس ، خدمات و چگونگی نحوه فعالیت وموفقیتهای کاری شرکت وسایر موضوعات مرتبط با فعالیتهای تخصصی این مجموعه توضیح دهد که در این مطلب ، ایشان  توضیحات زیر را ارائه نمودندتا خوانندگان که کمابیش نیز با این مجموعه آشنائی دارند در جریان سیرصعودی و تکاملی پیشرفت و موفقیتهای این مجموعه قرارگیرند.

[divider]

• به طور کلی مجموعه صنایع الکترونیک اصفهان و فعالیت های آن را معرفی نمایید:

شرکت صنایع الکترونیک اصفهان در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد و در زمینه های متعددی از جمله تجهیزات تامین برق سالم و برق اضطراری شروع به فعالیت نمود. در سال ۱۳۷۸ این شرکت با برنامه‌ریزی استراتژیک، فعالیت‌های خود را با نگرش تخصصی انتخاب کرد و از آن پس واحد فروش و سخت افزار شرکت را صرفاً در زمینه‌ی مشاوره، تامین، فروش و پشتیبانی دستگاه‌‌های تثبیت ولتاژ (یوپی‌اس و استابیلایزر) متمرکز نمود. این مجموعه در سال ۱۳۸۹ در مسیر توسعه، پس از بررسی مجدد نیازهای مشتریان، بر اساس معیارهایی که اشاره خواهم کرد، اقدام به عقد قراردادهای جدیدی با شرکت های توانمند داخلی و خارجی نمود و این امر با هدف پوشش بهتر بازار استان اصفهان و ورود به بازار کشوری انجام شد. این معیارها عبارت بودند از:

– افزایش تنوع نیازهای مشتریان به مرور زمان

– ایجاد تنوع قابل توجه در کالاهای موجود در سبد محصولات از لحاظ تنوع توانی و تکنولوژی

– پاسخگویی به نیاز مشتری به نحوی که برای هر نوع کاربری، دستگاه متناسب با همان کاربری ارائه شود

– تامین یوپی اس ها و استابیلایزرهای توان بالا، سه فاز و صنعتی

– ایجاد مرکز پخش و تامین انواع باتری مورد استفاده در صنعت یوپی اس

• محصولات و خدمات خود را معرفی نموده و ویژگی های بارز آن را بیان کنید:

 به طور معمول کار اصلی ما ارائه خدمات مهندسی تخصصی در زمینه نیازسنجی و ارائه راه حل های مناسب جهت تامین برق سالم در سایت مشتریان است و پس از تامین نیاز مشتری، این خدمات مهندسی در غالب قراردادهای سرویس دوره‌ای و نگهداری و همچنین پشتیبانی و تعمیر دستگاه های ارائه شده از طریق واحد فروش مستقیم شرکت یا نمایندگان و عوامل فروش متعددمان در سطح استان و کشور ادامه می‌یابد. دستگاه های قابل ارائه، شامل یو پی اس های اداری  از ۶۰۰ ولت آمپر تا ۱۰کیلو ولت آمپر و یوپی اس های سه فاز و توان بالا تا ۱ مگا وات، انواع استابیلایزرهای پله‌ای و پیوسته، باتری و تجهیزات مرتبط با انواع برندهای معتبر است. همانطور که قبلا اشاره کردم، محصولات ما  چه به لحاظ توانی و چه از لحاظ تکنولوژی بسیار متنوعند و همکاری با چندین برند معتبر دیگر نیز بر این توانایی افزوده است به صورتی که این مساله باعث شده شیب ملایمی از قیمت های پایین به بالا داشته باشیم و همچنین بتوانیم نزدیکترین  دستگاه ها و راه حل های ممکن را جهت رفع نیاز مشتری ارائه کنیم.

•  مخاطبین و بازار هدف شما چه شرکت هایی هستند و استراتژی شما در پاسخگویی به مشتریانتان چیست؟

مخاطبین و بازار هدف ما را قریب به اتفاق شرکت ها و سازمانهای خصوصی و دولتی تشکیل می دهند و در عمل هر جایی که از انرژی برق استفاده می شود می تواند جزو بازار هدف ما قلمداد شود حتی یک منزل مسکونی.اما صنایعی که به طور خاص از خدمات مهندسی ما استفاده می‌کنند شامل مراکز پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی،  صنایع بزرگی از قبیل صنایع آهن و فولاد، صنایع هوائی ،صنایع نظامی ،سیستم های بانکی، دیتا سنترها، صنعت نفت و گاز، انرژی اتمی، برق و مخابرات و اداره جات و سازمانهای دولتی است و همچنین از افتخارات این شرکت می‌توان به ارائه خدمات مهندسی در مشاوره وپیاده سازی پروژه های بسیاری در زمینه پدافندغیرعامل در سطح ملی اشاره کردشرکت صنایع الکترونیک اصفهان در روند کاری خود سعی نموده است که استراتژی حرکت خود را بر محور پاسخگویی به نیاز مشتری تعیین کند. در حقیقت، استراتژی حرکت ما را مشتریان تعیین میکنند نه منابع تامین کالاهایمان. در این خصوص فرهنگی که در شرکت پایه گذاری شده وبه طور مستمر برای نیروهای شرکت تبیین شده این است که حیات ما بسته به توجه ویژه به منافع مشتریان است که یک رابطه برنده-برنده را ایجاد میکندو به وفاداری مشتری میانجامد.

• آیا حرکتی در زمینه کارآفرینی و اشتغال زایی صورت داده اید؟

مثل هر بنگاه اقتصادی دیگری، ما نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه نقش داریم. تعداد پرسنل ،همکاران فنی و کارشناسان شرکت صنایع الکترونیک اصفهان  معمولا به طور میانگین بین ۲۰ الی ۲۵ نفر است. از نکات شایان توجه در مورد مدیریت نیروی انسانی در این شرکت، می توان به سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه آموزش و به روزرسانی دانش فنی پرسنل شرکت اشاره کرد. به این صورت که صنایع الکترونیک اصفهان زمان قابل توجهی را برای آموزشهای تخصصی کلیه نیروها وپرورش کارشناسان فنی خود قبل از رویارویی با مشتریان اختصاص داده است و تمامی نیروهای متخصص شرکت، موفق به گذراندن دوره های آموزش های فنی عمومی و آموزش‌های تخصصی تعمیر و سرویس مدلهای مختلف دستگاههای یوپی اس و استابیلایزر شده اند و مایه بسی مباهات است که بسیاری از کارشناسان مطرح صنف یوپی اس در سطح  استان و کشور، این فعالیت حرفه ای را از صنایع الکترونیک اصفهان آغاز کرده اند.در عین حال ما نمایندگان، عوامل فروش و همکاران متعددی در سطح استان داریم که بیش از ۳۰ درصد از فروش ما از کانال آنها صورت می‌گیرد. و از سال ۸۹ به بعد در پی تحولات شرکت که قبلا اشاره کردم با ایجاد چند مرکز نمایندگی در سطح استانهای خوزستان ، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه بویر احمد، فعالیت خود را به سطح کشور ارتقا داد. شایان ذکر است این شرکت در سال ۱۳۸۴ موفق به دریافت لوح افتخار از جشنواره فن آفرینی شیخ بهائی شد.

•چالش‌ها و انتظارات شما در زمینه فعالیت در بازار IT چیست و چه راهکارهایی را پیشنهادی می‌کنید؟ 

به لحاظ اینکه مقوله یوپی اس مقوله ای کاملا تخصصی است و درعین حال مدیران و تصمیم گیرندگان در زمینه تهیه و پشتیبانی این مقوله، مرجع قابل استناد استانداردی برای ارزیابی تامین کنندگان و کالاهای آنها در دسترس ندارند متاسفانه گاهی در جریان بروکراسی اداری، شاخص های نامناسبی را برای خرید استفاده می‌کنند یا بعضا بدون در نظر گرفتن هیچ شاخص صحیحی اقدام به خرید می‌کنند.  انتظار مجموعه صنایع الکترونیک اصفهان از مسئولان دولتی و یا صنفی اینست که در رده کاری یوپی اس واستابیلایزر و دستگاههای مرتبط و به طورکلی تجهیزات تخصصی صنف  IT، بسترهای اطلاع رسانی بیشتری آماده گردد و شاخص‌هایی برای ارزیابی و تخصیص امتیاز فنی در استعلام‌ها و مناقصات تهیه گردد و در اختیار شرکت‌ها و سازمانها قرار داده شود و همچنین از شرکت‌ها و سازمان‌ها هم انتظار می‌رود که به داشتن و کاربردی شدن چنین شاخص‌هایی اهمیت ویژه دهند. شرکت صنایع الکترونیک اصفهان به زعم خود با اعتقاد به اینکه آگاهی مشتریان و سطح توقع صحیح در مورد کالا و خدمات می تواند خود، بخشی از این چالش را مرتفع نماید، در این راستا  اجرای بیش از ۵۰ کارگاه آموزشی ،همایش و سمینار تخصصی به سفارش بانکها، دانشگاهها ،صنایع وسازمانهای درخواست دهنده را در کارنامه خود دارد که این سمینارها در خصوص انواع تکنولوژی، نحوه نگهداری تجهیزات ، شاخص‌های انتخاب دستگاه وپارامترهای موجود در مستندات فنی دستگاه‌ها، اطلاع رسانی می‌کند.رعایت مجموعه این موارد باعث می‌شود تا مشتریان کالاها و منایع تامین کالای معتبری انتخاب کنند ، که با توجه به شاخص‌هایی که در مورد آن صحبت کردیم از لحاظ کیفی مقرون به صرفه بوده و کارائی آنها در دراز مدت به نحوی باشد که بتواند به موضوع حفظ سرمایه های ملی جامه عمل پوشاند.

• در زمینه پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتریان خود چگونه عمل می‌کنید و آیا در راستای بالا بردن کارایی سازمان خود در این زمینه ابزارهای خاصی دارید؟

واحد خدمات پس از فروش و پشتیبانی شرکت صنایع الکترونیک اصفهان با بیش از ۲۲ سال سابقه فعالیت، دارای یک واحد ساختمانی مجزا، کادر متخصص کارشناس و نیروی اداری مستقل و تجهیزات تست و اندازه گیری مناسب خدمات پشتیبانی محصولات خود است و از یک سیستم CRM جهت مدیریت ارتباط با مشتریان و ثبت سوابق تعمیراتی دستگاههای مشتریان خود برخوردار است و این بستری است در جهت ارائه هرچه بهتر و مطمئن تر خدمات پس از فروش به مشتریان .شایان توجه است نرم‌افزار CRM ما حدود ۱۳ سال پیش توسط مدیر عامل وقت مجموعه آقای مهندس محمد حسین رضاییان، برادر من که پایه گذار این شرکت نیز بوده‌اند طراحی و پیاده‌سازی شد و تا به امروز به روزرسانی شده است و این سیستم در ۷۰ تا ۸۰ نقطه از سراسر کشور در دیگر شرکت‌ها و از جمله شرکت های کوچک و بزرگ صنعت UPS از ما خریداری و پیاده‌سازی شد.

این شرکت در طی سالیان متمادی قراردادهای پشتیبانی متعددی با مراکز بزرگ وکوچک دولتی و غیردولتی داشته است و همچنین به صورت موردی از طریق مراجعات حضوری یا دستگاه های ارجاعی به واحد پشتیبانی، به طور میانگین سالانه ۲ الی ۳ هزار دستگاه اعم از یوپی اس و استابیلایزر را سرویس نموده است.در راستای بالابردن کارایی سازمان خود شرکت علاوه بر نرم افزار CRM، با صرف هزینه‌های قابل توجه و اختصاص نفرساعت بسیار زیادکارشناسی و به کارگیری مشاورین تراز اول صنایع بزرگ کشور، اقدام به طراحی وپیاده سازی سیستم نظام ارزشیابی و جبران خدمت و همچنین سیستم ارزیابی و طبقه بندی مشاغل و مارکت بندی بازار هدف نموده است و این مهم، سبب شد که سازوکار سازمانی صنایع الکترونیک اصفهان به عنوان الگوی دیگر شرکت‌ها قرار گیرد.

logo-samandehi