یکشنبه، 21 اردیبهشت 93 - 11:02

 

IMG_5298

خودتان را معرفی بفرمایید و سمت فعلی شما در بانک قرض الحسنه مهر ایران

بنده فرزاد قلمکاریان نژاد معاونت مدیریت شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان اصفهان هستم.

از مراحل افتتاحیه این بانک و سهامداران آن توضیحاتی بفرمایید.

بانک قرض الحسنه مهر ایران در سال ۱۳۸۶ با سرمایه ۱۵ هزار میلیارد ریال به عنوان اولین بانک تخصصی قرض الحسنه افتتاح شد.این بانک با مشارکت سایر بانکها که جزء سهامداران هستند شروع به فعالیت کرد و فعلا بصورت سهامی خاص فعالیت می کند.از بانک های سهامدار می توان به بانک ملی ، بانک ملت ، بانک صادرات ، بانک مسکن، بانک توسعه صادرات، بانک سپه، بانک تجارت، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی و بانک رفاه اشاره کرد.

فرزاد قلمکاریان نژاد هدف از ایجاد این بانک را جذب منابع و اختصاص آن بصورت قرض الحسنه به افراد نیازمند دانست و گفت : روند فعالیت ما با توجه به استقبال مردم و عدم تجربه ما در زمینه بانکداری قرض الحسنه به شکل مجزا ، روبه رشد بوده است.وی یکی از دلایل استقبال مردم را خدمات آنلاین و الکترونیکی بانک قرض الحسنه مهر ایران عنوان کرد و افزود : با توجه به اینکه مشتریان بدنبال انجام امور بانکی با کمترین نرخ تمام شده هستند و بعضا شرایط جامعه طوری است که پرداخت تسهیلات با سود بالا برای مشتریان مقدور نمی باشد. بانک قرض الحسنه مهر ایران با کارمزد ۴ درصد شاهد رشد روز افزون مشتریان خود می باشد. وی خدمات بانکی مهر ایران را همپای دیگر بانکها دانست.

با توجه به ۷ ساله بودن بانک مهر ایران و شعار دولت بر پایه ی الکترونیکی شدن برای شروع با چه چالشهای روبرو بودید و از چه سازمانهایی در این حوزه استفاده کردید؟

بانک قرض الحسنه مهر ایران از ابتدا تمامی حسابها را بصورت آنلاین افتتاح نمود و مشتریان می توانند به صورت آنلاین خدمات بانکی مورد نظر را در سراسر کشور انجام دهند .

معاونت مدیریت شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان اصفهان گفت : در این خصوص مشکلات خاصی نداشتیم چون از شروع راه زیرساختهای لازم برای حسابهای آنلاین داشتیم.

در خصوص بانکداری الکترونیکی با توجه به تبلیغات زیاد سایر بانکها ، بانک قرض الحسنه مهر ایران چه فعالیتهای را صورت داده است؟

بانک قرض الحسنه مهر ایران در تمامی بخش های حوزه بانکداری الکترونیک فعال می باشد.وی به صدور کارت های نقدی ، کارت های اعتباری قرض الحسنه، کارت خانواده و بن کارت و هدیه کارت اشاره کرد. قلمکاریان ادامه داد : در خصوص اینترنت بانک، موبایل بانک ، تلفن بانک و اس ام اس بانک ما کاملا فعال می باشد و سامانه های ما با توجه به نظرسنجی های صورت گرفته از لحاظ سرعت و کیفیت خدمات نمره قابل قبولی دریافت کرده است. با توجه به درگیر بودن مشتریان در امر دریافت تسهیلات و بازپرداخت آن میتوانند از هر طریقی که دسترسی داشته باشند خدمات خود را دریافت کنند.

تعداد شعب بانک در سطح استان و دسترسی های این شعب به چه صورت است؟

بانک قرض الحسنه مهر ایران در سطح استان دارای ۳۳ شعبه می باشد که ۱۶ شعب آن در شهر اصفهان و مابقی شعب در شهرهای بزرگ استان هستند.اکثر شعبه ها مجهز به دستگاه ATM و همگی شعب دارای پین پد شعبه ای می باشند.وی از نصب تعدادی دستگاه خود پرداز در مکانهای عمومی خبر دادند.

ارتباط بانک شما با سیستم های بانکداری ایران چگونه است؟

بانک قرض الحسنه مهر ایران با سیستمهای شتاب، ساتنا، پایا ،شاپرک،سحاب و … در حوزه بانکداری الکترونیکی فعال می باشد و مشتریان میتوانند از این خدمات استفاده کنند

در خصوص امنیت اطلاعات با توجه به تهدیدهای فضای سایبری چه تمهدیداتی را صورت داده اید؟دیتاسنتر؟؟

بانک قرض الحسنه مهر ایران در این خصوص همپای سایر بانکها در کشور فعالیت میکند و تاکنون هیچ مشکلی در خصوص امنیت اطلاعات نداشته ایم و می توانیم ادعا کنیم یکی از امن ترین بانکها در حوزه فضای الکترونیکی هستیم.

جهت یکپارچه سازی سیستم بانکی چه پیشنهادی دارید؟

برای داشتن یک سیستم یکپارچه توافق کلیه بانکها بر یک استاندارد که نیازمند هم اندیشی متخصصان حوزه IT و بانکداری لازم است و بانک مرکزی به عنوان متولی میتواند بر این استاندارد نظارت داشته باشد.با توجه به اینکه بانکها قدمت ،ساختار متفاوتی دارند برای یکپارچه سازی نیازمند پارمترهای می باشد.

ارتباط شعب در استان اصفهان به چه صورت انجام می گیرد؟آیا از توان مهندسین بومی برای پیاده سازی استفاده کرده اید؟

ارتباطات اصلی شعب ما از طریق MPLS و خطوط دیتا مخابرات انجام می شود.در زمینه های انفورماتیک بانک قرض الحسنه مهر ایران بصورت درون سازمانی عمل کرده و از نیروهای متخصص بخش فاوای بانک مهر ایران استفاده میکند

درخصوص فرهنگ استفاده مردم از فناوری اطلاعات چه اقداماتی صورت داده اید؟

حرکت بانک مهر ایران به این صورت بوده است که مشتریان از خدمات الکترونیکی استفاده کنند.مخصوصا در بازپرداخت تسهیلات سعی بر این بوده است که با آموزش ساده مشتریان، بازپرداخت از طریق اینترنت،موبایل و سایر راه های الکترونیکی صورت گیرد.موضوع دیگر آموزش کارکنان بانک و انتقال آن به مشتریان می باشد.

بانک مهر ایران در استفاده از نیروهای جوان در پست های مدیریتی چه سیاستی را دنبال می کند؟

در سال ۸۶ که شروع فعالیت بانک مهر ایران بود نیروها ترکیبی از نیروهای با سابقه سایر بانکها و استخدام نیروهای جوان از طریق آزمون بود.بتدریج مدیریت بانک به نیروی جوان اعتماد کرده و پاسخی که از این نیروهای متعهد دریافت کرد بسیار مثبت بود تا بجایی که امروز اکثر نیروهای استان اصفهان و غالب ایران جوان هستند.

صحبت پایانی :

در خصوص امنیت اطلاعات از مشتریان عزیز درخواست میکنم که به هشدارهای نیروی انتظامی بخش فتا توجه کنند و اطلاعات حساس بانکی خود را بدون هیچ تحقیقی در اختیار سایرین نگذارند.

اگر ارتباطات نباشد بانکداری معنای خود را از دست میدهد و ما امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت در حوزه زیرساختها و ارتباطات باشیم که هدف نهایی آسایش و رفاه مردم است.

logo-samandehi