شنبه، 17 اسفند 92 - 09:25

 

arad (4)

گفتگوی صمیمانه با مدیران شرکت مهندسی طرح توسعه آراد، شرکت برگزیده خدمات  مهندسی در جشنواره ملی مهندسی  ۹۲ اصفهان

* بیوگرافی ، مشخصات سهامدارن و مسئولیت فعلی را در شرکت عنوان بفرمایید

سیدرضا هاشمی کارشناسی ارشد مهندسی برق مخابرات مدیرعامل و عضو هیات مدیره،شهرام شفیعی،کارشناسی ارشد مهندسی صنایع رییس هیات مدیره و معاونت بازرگانی مهدی مدنی،کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات نایب رییس هیات مدیره و معاونت فنی اجرایی

* شرکت آراد  را معرفی کنید

شرکت بین المللی مهندسی طرح توسعه آراد  در تاریخ ۲۲/۰۸/۱۳۹۰  با مشارکت آقایان سیدرضا هاشمی با ۲۶ سال تجربه مفید در زمینه سخت افزار و شبکه های کامپیوتری ، شهرام شفیعی با ۱۴ سال سابقه مفید در زمینه سخت افزار و بازرگانی  و سیدمهدی مدنی با ۱۱ سال تجربه مفید در زمینه سخت افزار و شبکه های کامپیوتری تشکیل شد. سهامداران شرکت هر کدام تجارب بسیار مفیدی در حوزه های مختلف فن آوری رایانه داشتند که سبب شد شرکت با پتانسیل بالائی شروع به فعالیت کند. هدف شرکت ارائه خدمات تخصصی و بازرگانی در زمینه فن آوری رایانه ای با کیفیت مطلوب به ارگانها و سازمانهای دولتی و مراکز صنعتی بود.  شرکت در سال اول فعالیت خود موفق به اخذ رتبه ۷ از شورای عالی انفورماتیک کشور در زمینه شبکه داده ها و خدمات پشتیبانی بود ولی با توجه به فعالیت های قابل توجه در سال ۹۲ موفق به  اخذرتبه ۴ در زمینه شبکه داده ها شد

* از عملکرد و افتخارات شرکت آراد بگویید

 اخذ رتبه ۴ از شورای عالی انفورماتیک کشور در طی ۲ سال خود بهترین گواه برای اثبات عملکرد بسیار مطلوب  شرکت میباشد. انجام چندین پروژه موفق در زمینه طراحی و اجرای شبکه، ایجاد اتاق سرور،  سرور و سیستم های ذخیره ساز اطلاعات، طراحی و اجرای سیستم های کنترل تصویری،  طراحی و اجرای سیستم های حرفه ای اعلام و اطفاء حریق  در مراکز صنعتی همچنین  انعقاد تعداد زیادی قرارداد فروش وتامین تجهیزات و حضور در دو نمایشگاه از جمله فعالیت های شرکت میباشد.  رضایت تمامی مشتریان و کارفرمایان از عملکرد شرکت بهترین و بارزترین افتخار میباشد.

arad (3)

* تمرکز اصلی شرکت بروی کدام خدمات است؟نحوه فروش و خدمات گارانتی و پشتیبانی

فعالیتهای شرکت بر سه محور بازرگانی عمومی شامل سخت افزار،تجهیزات هوشمندسازی و سیستمهای جانبی، بازرگانی خدمات تخصصی و مهندسی شامل طراحی و اجرای اتاق سرور ، شبکه های کامپیوتری مسی، فیبرنوری، بی سیم ،سیستم های کنترل تصویری، نگهداری و پشتیبانی سخت افزار و شبکه و سیستم های حرفه ای اعلام و اطفا حریق ویژه مراکز صنعتی و اتاق سرور متمرکز است.سیستم فروش شرکت از طریق پاسخ به استعلام ها و شرکت در مناقصات انجام میگیرد.

*  مشتریان شاخص چه سازمانهایی هستند؟

درصد بالایی از مشتریان شرکت بخش دولتی و مراکز صنعتی میباشند. قراردادهای ریز و درشت زیادی داشته ایم برخی از قراردادهای مطرح به این شرح است:

قرارداد در دست، اجرای سیستم کنترل تصویری اتوبوسرانی اصفهان،قرارداد در دست، ایجاد اتاق سرور اداره گاز استان چهارمحال و بختیاری،اجرای شبکه کامپیوتری و ایجاد اتاق سرور سازمان خدمات درمانی،اجرای سیستم اطفا حریق فولاد صبا، فولاد آلیاژی یزد،استانداری اصفهان،سازمان عمران بهارستان،تامین تجهیزات و فروش تجهیزات هوشمندسازی مدارس آموزش و پرورش استان های اصفهان، فارس، زنجان و کهکیلویه و بویراحمد،تامین تجهیزات رایانه ای ،شبکه و صنعتی دیسپاچینگ برق منطقه ای اصفهان،تامین تجهیزات سخت افزار و شبکه مدیریت درمان تامین اجتماعی اصفهان

* در خصوص انتخاب شرکت شما به عنوان شرکت برگزیده خدمات فنی مهندسی در جشنواره مهندسی ۹۲ توضیحاتی ارائه بفرمایید

بر اساس اظهارات دبیر اجرائی جشنواره مهندسی،  انتخاب شرکت های برگزیده بر اساس نام و یا شهرت انجام نگرفته و هیئت محترم داوران توسعه و درصد رشد عملکردی شرکتها در سال ۹۲ در مقایسه با سال ۹۱ را مدنظر داشته اند.

arad (1)

* موفقیت خود را در چه عواملی می بینید

رمز موفقیت شرکت آراد بر دو اصل استوار است:

اولین اصل مشتری مداری ، احترام به مشتری و کارفرما و حفظ منافع آنها میباشد. که خوشبختانه تا بحال به این اصل متعهد و پایبند بوده ایم و به جرأت میتوان گفت که مهمترین پارامتر رشد و بقای شرکت رعایت همین اصل بوده است. مجموعه آراد در طی ۲۸ ماه فعالیت خود شعار “همیشه حق با مشتری است” را عینیت بخشیده است.دومین اصل رعایت انصاف و عدالت و وجدان کاری و ارائه مشاوره بر مبنای تخصص و تعهد و نه بر مبنای حفظ منافع میباشد.

مورد دیگری که در موفقیت شرکت تاثیر مستقیم داشته است بکارگیری تعدادی نیروی انسانی تحصیل کرده و با انگیزه بود که با انتقال تجارب سهامداران و آموزش حرفه ای آنها، توانستیم تلفیقی از تجربه ، تخصص را بهمراه شوق و انگیزه جوانی بوجود آورده و  اصطلاحا یک شبه ره صدساله را طی کنیم.

arad (2)

* در سال ۹۲ چگونه بودید که در سالهای پیشین نبودید!

نتیجه برنامه ریزی ها و تلاش های سال قبل در سال ۹۲ متبلور شد و باعث شد که با تلاش و سعی زیاد سهم بسیار خوبی از بازار را بدست آوریم.

*حمایت دولت از شرکتهای IT را موثر میدانید؟

شرکت های IT درصد زیادی از قشر تحصیلکرده را مشغول بکار کرده و پتانسیل فراوانی برای اجرای پروژه های فنی مهندسی دارند و میتوانند دولت را برای استقرار کامل دولت الکترونیک و مکانیزه کردن بخش زیادی از امور همراهی کنند. همچنین دولت میتواند با مدیریت این صنف و حمایتهای خود، زمینه تولیدعلم و  فناوری، تولید و صادرات خدمات فنی و مهندسی را فراهم آورد.

* بر سرراه پیاده سازی پروژه های شرکت شما به چه مواردی میتوانید اشاره کنید؟چالشهای پیش رو حوزه فناوری اطلاعات در چیست؟

با عنایت به اینکه عمده مشتریان شرکت از بخش دولتی می باشد کمبود بودجه و کمبود نقدینگی یکی از مشکلات عمده در اجرای پروژه ها میباشد.مشکل دیگر نوسانات بازار و ناپایداری بازار می باشد که باعث بروز اختلال در اجرای پروژه شده و بعضاً به صورت کمبود مصنوعی و مقطعی جنس در بازار ، پروژه را دچار تأخیر می سازد.عدم شناخت کار فرمایان از بازار و همچنین نبودن دانش فنی کافی در حوزه کارفرما نیز بعضأ مشکلات زیادی در اجرای پروژه بوجود می آورد

* راه حلهای رفع این مشکلات چیست؟

ایجاد آرامش و ثبات در بازار برای رفع مشکلات همه حوزه ها لازم  و واجب می باشد.که با کنترل نرخ ارز و تثبیت قوانین صادرات و واردات و بخصوص قوانین گمرکی تا حد زیادی میتوان موجودی بازار و نرخ کالا را تثبیت کرد.همچنین اگر کارفرمایان از مشاوران معتمد و متخصص برای طراحیها و تدوین مناقصات استفاده کنند از بروز مشکلات و دوباره کاریها و اتلاف سرمایه جلوگیری می شود.

* میزان تاثیرگذاری تورم و تحریم بر شرایط اجرایی پروژه های شرکت چگونه بوده است؟

تحریم در بازار فناوری اطلاعات و بخصوص در تجهیزات High technology تأثیر به سزائی دارد و باعث شده تجهیزات از طریق کانالهای واسطه ای و بعضأ غیر قانونی به کشور وارد شود.که علاوه بر تحمیل هزینه به مصرف کننده دولت نیز از حق و حقوق قانونی خود بی بهره می ماند.

* دلایل تداوم حیات در مواجه با بحران ها و گذر از فراز و نشیبهای اقتصادی شرکتهای بخش خصوصی را در چه موضوعاتی می بینید؟

بخش خصوصی برای تداوم حیات خود مجبور است در مقابل بحرانهای اقتصادی انعطاف پذیر باشد و نوسانات بازار را به خوبی مدیریت کند.شرکت آراد بهترین راه مبارزه با نوسانات بازار و بحرانهای اقتصادی را در تسریع در اجرای پروژه و تهیه ملزومات پروژه در زمان شروع قرارداد و در اسرع وقت میداند.با این شیوه ما توانسته ایم با مدیریت صحیح از بروز ضرروزیان به شرکت جلوگیری کنیم ولی گاهاً نوسانات شدید و ناگهانی بازار هزینه سنگین به شرکت تحمیل کرده است.

* و در پایان توصیه شما به مسئولین تصیم گیر فناوری اطلاعات در جهت پیشرفت و رفع مشکلات این صنف

از مسئولین محترم تقاضامندیم با مدیریت صحیح و آینده نگری مشکلات و موانع حوزه فن آوری اطلاعات را به حداقل برسانند به نظر ما مسائل زیر اهم این موارد می باشد:

۱-روانسازی پروسه تشخیص مالیات و بیمه و اطلاع رسانی به همکاران

۲-تثبیت نرخ ارز و تثبیت روند تشریفات گمرکی و تعرفه های گمرکی.

۳-کمک به بخش خصوصی و تشویق به صدور خدمات مهندسی.

۴- برونسپاری بخشی از خدمات دولت به بخش خصوصی.

۵- نظارت مستمر بر عملکرد  بخش خصوصی و ایجاد سیاستهای تشویقی و تنبیهی .

۶-رتبه بندی شرکتهای بخش خصوصی و الزام بخش دولتی و صنایع بر حمایت از شرکت های بخش خصوصی تأیید و رتبه بندی شده توسط شورای عالی انفورماتیک.

۷-الزام بخش دولتی به استفاده از مشاورین معتمد و متعهد که توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور شناسائی و رتبه بندی شده اند.

۸-شرکت های حوزه فن آوری اطلاعات در شهر اصفهان دچار مشکلاتی هستند که متاسفانه این مشکلات در بقیه شهرهای کشور کمتر مشاهده میشود.پیشنهاد میشود سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان در جهت رفع مشکلات نقش موثرتری داشته باشد عمده این مشکلات به شرح زیر است:

۱-جابه جائی پرسنل بین شرکتها بدون هماهنگی و رضایت

۲- انجام پروژه های نامرتبط با حوزه کاری همکاران

۳- عدم تفاهم و تعامل مشترک بین همکاران باعث شده که در بسیاری از مناقصات ، رقابتی غیر حرفه ای صورت بگیرد و همکاران با قیمتی بسیار پایین در مناقصات شرکت کنند که موجب بروز مشکلات عدیده ای برای خود و کارفرما می شود و نارضایتی و عدم اطمینان کار فرمایان از بخش خصوصی را به دنبال دارد.

logo-samandehi