دوشنبه، 26 آبان 93 - 02:55

 

اسمارت‌فون های اندرویدی
در جست‌وجو برای خرید یک گوشی موبایل با اندکی تحقیق به چند کلاس قیمتی مشخص با امکانات معین و تعریف‌شده‌ می‌رسیم که در هر رده با توجه به مدل تنها اندکی متفاوت خواهد بود و …
برای دستیابی به مدل‌های بهتر نیاز مبرمی به افزایش بودجه و ورود به کلاس قیمتی بالاتر وجود دارد. یکی از پرطرفدارترین کلاس‌های حال‌ حاضر در اسمارت‌فون‌های اندرویدی، دسته قیمتی از حدود ۷۰۰ هزار تا ۹۵۰ هزار تومان است که ضمن ارائه مشخصات فنی و مولتی‌‌مدیایی مناسب از لحاظ قیمتی نیز تا حدودی برای بیشتر خریداران در دسترس قرار دارد. استانداردهای معمول این کلاس شامل صفحه‌نمایش‌های ۴/۳ تا ۵ اینچ با وضوح حداکثر ۷۲۰p و پردازنده‌های دو و چهار هسته‌ای در هر دو نسل جدید و قدیم است. برخی از مدل‌های این کلاس به قابلیت ضد آب مجهزند و در سایر مدل‌ها مشخصات پردازشی قوی‌تری دیده می‌شود. حضور دو‌سیم‌کارته‌ها در این کلاس نیز همانند دیگر رده‌های میان‌قیمت بازار مشهود و مشخص است و اغلب مدل‌های این دسته را با این قابلیت نیز می‌توان تهیه کرد. در گفتار پیش رو به معرفی ۹ مدل حاضر در این دسته از برندهای مختلف می‌پردازیم که هر کدام به فراخور خود از یک یا چند جنبه بر دیگران برتری دارند.

HTC Desire 500

ارزان‌قیمت‌ترین مدل این دسته را از خانواده تولیدات اچ‌تی‌سی و در کلاس Desire‌ انتخاب کردیم. این مدل ۷۴۰ هزار تومانی همانند اغلب اچ‌تی‌سی‌ها از ساخت باکیفیتی برخوردار است و ظاهر آن مشابه محصولات uni-body این برند به‌نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش دستگاه ۴/۳ اینچ با وضوح WVGA یا ۴۸۰×۸۰۰ پیکسل است و از دوربینی هشت مگاپیکسلی با قابلیت برداشت ویدئو ۷۲۰p بهره می‌برد. چیپ چهار هسته‌ای این مدل از خانواده A5 بافرکانس ۱/۲ گیگاهرتز است و یک گیگابایت رم و چهار گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا در آن دیده می‌شود. نسخه Sense در این مدل ورژن پنجم است، اما در آینده امکان انتقال سنس نسخه ششم به‌صورت رسمی یا غیررسمی برای آن وجود خواهد داشت. Desire 500 از اندروید ۴٫۱٫۲ استفاده می‌کند.

Sony XPERIA C


C دوسیم‌‌کارته به‌واسطه صفحه‌نمایش بزرگ پنج اینچی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های این کلاس است. البته این صفحه‌نمایش بزرگ نیز بدون هزینه نبوده و کاهش رزولوشن به ۹۶۰×۵۴۰ از شارپ‌نس تصویر می‌کاهد. تعداد تاچ همزمان قابل پشتیبانی در این مدل چهار نقطه تماس است. وضوح دوربین در این مدل همچنان در سطح هشت مگاپیکسل باقی مانده، اما وضوح ویدئو در آن ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم در ثانیه است. پردازنده‌های چهارگانه حاضر در این مدل از خانواده جدیدتر A7 با فرکانس ۱/۲ گیگاهرتز است و یک گیگابایت RAM همراه با چهار گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا در آن حضور دارند. ورژن فعلی سیستم‌عامل در C اندروید ۴٫۲٫۲ جلی‌بین بوده و همچنان از امکان ارتقا در آن صحبتی به میان نیامده است. این مدل حوالی ۷۵۰ هزار تومان قیمت دارد.


Huawei Ascend G700


به‌عنوان یکی از نمونه‌های خاص این کلاس که پیش از این نیز در رابطه با آن صحبت کردیم، G700 تفاوت‌های مهمی با دیگر هم‌ردیفان خود دارد. این مدل ۷۸۰ هزار تومانی تنها نمونه کمتر از ۸۰۰ هزار تومان با رم دو گیگابایتی و صفحه‌نمایش پنج اینچی ۷۲۰p محسوب می‌شود. دوربین گوشی هشت مگاپیکسلی با فیلم‌برداری ۱۰۸۰p است، اما برخلاف سونی ویدئوهای این دوربین با فرمت کم‌‌کیفیت ۳GP ذخیره می‌شوند. چیپ پردازشی گوشی به چهار پردازنده ۱/۲ گیگاهرتزی A7 مجهز شده و حافظه داخلی قابل ارتقا آن نیز هشت گیگابایت است. نسخه اندروید دستگاه ورژن ۴٫۲٫۱ جلی‌بین است و با توجه به سیاست هواوی در این زمینه احتمال ارائه ورژن بالاتر برای آن بسیار ضعیف خواهد بود. G700 از دوسیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند.

Sony XPERIA SL


SL با برخی تغییرات آپدیتی بر XPERIA S به حساب می‌آید. پنل این گوشی ۳/۴‌ اینچی با وضوح ۷۲۰p بوده و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با فیلم‌برداری ۱۰۸۰p در آن حضور دارد. چیپ دوهسته‌ای دستگاه از لحاظ نوع و تعداد پردازنده تفاوتی با S اصلی ندارد، اما فرکانس پردازش در آن از ۱/۵ به ۱/۷ ارتقا پیدا کرده است. حافظه رم گوشی یک گیگابایت و حافظه داخلی غیرقابل ارتقای آن ۳۲ گیگابت درنظر گرفته شده است. دوربین گوشی ۱۲ مگاپیکسل با فیلم‌برداری ۱۰۸۰p با ۳۰ فریم است که توسط خروجی HDMI قابلیت انتقال به نمایشگرها را خواهد داشت. اندروید ۴٫۱٫۲ و برخی تغییرات ملایم نرم‌افزاری دیگر گزینه‌های قابل ذکر در مورد این گوشی را تشکیل می‌دهند. این مدل ۸۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

Sony XPERIA SP


SP در مقابل دیگر مدل‌های این کلاس از سطح نمونه‌های ساده ارزان‌قیمت جدا شده و به رده بالای این کلاس تعلق می‌‌گیرد. پنل ۴/۶ اینچی دستگاه دارای وضوح ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل بوده و با تراکم ۳۱۹ppi فشردگی مناسبی را ایجاد می‌کند. پوشش گوریلاگلاس از این صفحه در مقابل خراشیدگی محافظت می‌کند. دوربین هشت مگاپیکسلی SP با وضوح ۱۰۸۰p فیلم‌برداری می‌‌کند و برای خروجی تصویر نیز از فناوری MHL بهره می‌برد. آپگرید اندروید به ۴٫۳ و برنامه برای ارتقا به نسخه ۴٫۴ کیت‌کت از برتری‌های محسوس SP در بخش نرم‌افزاری به حساب می‌آید. چیپ دو هسته‌ای قدرتمند این مدل از دو پردازنده ۱/۷ گیگاهرتزی Krait تشکیل شده و یک گیگابایت رم و هشت گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا در آن حضور دارد.

LG G Pro Lite Dual


G Pro Lite از جمله مدل‌های جدید با پنل ۵/۵ اینچی است. وضوح این پنل البته برخلاف هم‌نام سال گذشته خود در سطح نازلی قرار دارد و با وضوح ۵۴۰ ×۹۶۰ پیکسلی تراکم بسیار اندکی را به نمایش می‌‌گذارد. دوربین این مدل دوسیم‌‌کارته، هشت مگاپیکسل با فیلم‌برداری ۷۲۰p است و در بخش پردازشی نیز با دو پردازنده یک گیگاهرتزی A9 روبه‌رو می‌شویم. یک گیگابایت RAM‌ و هشت گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقا در G Pro Lite Dual دیده می‌شود و حضور قلم با امکانات هرچند محدود تا حدودی به جذابیت‌های دستگاه افزوده است. باتری این مدل با حجم ۳۱۴۰ میلی‌آمپر ساعت یکی از حجیم‌ترین و قدرتمندترین نمونه‌ها در این کلاس بوده و دوام بالایی را برای کاربران تضمین می‌کند. قیمت فعلی این مدل در حدود ۸۴۰ هزار تومان است.

Alcatel OneTouch Scribe HD


محصولات آلکاتل به نسبت دیگر برندهای معتبر دنیای موبایل ناشناخته‌شده‌تر به حساب می‌آیند. Scribe HD یکی از محصولات نسبتا مناسب این برند با قیمت ۸۵۰ هزار تومان است که با صفحه‌نمایش پنج اینچی HD در اولین نگاه جذاب به‌نظر می‌رسد. دوربین این اسمارت‌فون هشت مگاپیکسلی با فوکوس خودکار درنظر گرفته شده و ظرفیت باتری آن نیز ۲۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت است. در بخش پردازشی این مدل از قطعه مشابهی نسبت به G700 استفاده شده و چهار پردازنده ۱٫۲ گیگاهرتزی A7 وظیفه پردازشی در آن را بر عهده دارند. یک گیگابایت حافظه رم و چهار گیگابایت حافظه قابل ارتقا در این مدل حضور دارند. سیستم‌عامل حاضر در دستگاه نسخه ۴٫۱ از اندروید جلی‌بین است و در این مورد نیز احتمال اندکی برای آپدیت دستگاه به نسخه‌های بالاتر وجود دارد.

Samsung Galaxy S4 Mini I9192


نسخه کوچک‌تر اسمارت‌فون Galaxy S4 با پسوند مینی یکی دیگر از نمونه‌های خوش‌ساخت این رده است. وضوح صفحه‌نمایش در این‌ مدل ۴/۳ اینچی ۵۴۰ ×۹۶۰ پیکسل است و دوربین هشت مگاپیکسلی آن نیز با وضوح ۱۰۸۰p فیلم‌برداری می‌کند. استفاده از فناوری AMOLED در ساخت پنل این مدل رنگ‌های زنده و شفافی را با کنتراست و زاویه دید بالا ایجاد می‌کند. چیپ‌ست پردازشی دستگاه مجهز به دو هسته ۱/۷ گیگاهرتزی از خانواده Krait‌ است و ۱/۵ گیگابایت حافظه مناسبی را برای اجرای برنامه‌های مختلف در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ارائه با اندروید ۴٫۲ و آپدیت به نسخه‌های ۴٫۳ و ۴٫۴ از برتری‌های نرم‌افزاری این مدل بوده و ارائه نسخه دوسیم‌کارته امکان استفاده از دو شبکه مختلف را در آن فراهم می‌آورد. قیمت این مدل حوالی ۹۳۰ هزار تومان است.

Sony XPERIA ZR

خانواده محصولات سری Z سونی همچون رده Galaxy S در سامسونگ از امکانات نسبتا بالای پردازشی و پشتیبانی مناسب نرم‌افزاری برخوردارند. خوش‌قیمت‌ترین محصول این خانواده ZR نام دارد که با پنل ۴/۵۵ اینچی HD و قابلیت ضدآب توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب می‌کند. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی این مدل با وضوح ۱۰۸۰p فیلم‌برداری می‌کند و خروجی تصویر آن نیز از طریق فناوری MHL خواهد بود. چهار پردازنده ۱/۵ گیگاهرتزی Krait در کنار دو گیگابایت رم توان پردازشی این مدل را تامین می‌کنند و باتری آن نیز با ظرفیت ۲۳۰۰mAh برای محصولی در این رده حجم بالایی را ارائه می‌دهد. حافظه داخلی دستگاه هشت گیگابایت است که با کمک اسلات حافظه تا ۶۴ گیگابایت دیگر امکان ارتقا دارد. این مدل حوالی ۹۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

logo-samandehi