یکشنبه، 03 دی 02 - 05:32

 

تعرفه واردات غیرتجاری گوشی‌های موبایل بالای ۶۰۰ دلار ۳۰ درصد تعیین شد.پس از سکوت طولانی درباره نابرابری حقوق گمرکی تلفن‌های همراه تجاری و سفری، سرانجام با ابلاغیه جدید گمرک ایران، تعرفه واردات غیرتجاری گوشی موبایل بالای ۶۰۰ دلار ۳۰ درصد تعیین شد.علیرضا صدری‌خواه، مدیرکل دفتر واردات در این ابلاغیه می‌نویسد: «دستور فرمایید مأخذ حقوق ورودی بابت واردات گوشی تلفن‌همراه خارجی با ارزش بالای ۶۰۰ دلار در کلیه رویه‌های غیرتجاری، به میزان ۳۰ درصد محاسبه و وصول گردد.»

در این ابلاغیه که به تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۲ است، به بخشنامه ۹ مرداد امسال و مفاد نامه اخیر معاون قوانین مجلس شورای اسلامی اشاره شده است. بخشنامه اشاره‌شده که حقوق ورودی واردات انواع تلفن‌های همراه با رویه‌های مسافری و تجاری را اعلام می‌کرد، همان زمان خبرساز شده بود؛ چرا‌که هزینه گمرک تلفن‌های همراه بالای ۶۰۰ دلار که ازطریق رویه مسافری وارد کشور می‌شوند، ۸ درصد اما همین رقم برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده بود.

این بخشنامه باعث تعجب بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه شده بود و حتی انجمن واردکنندگان احتمال داده بود که در این نابرابری نرخ خطایی رخ داده باشد. درنهایت با وجود مکاتبات بسیار، این نرخ اصلاح نشد تا وزارت امور اقتصاد و دارایی بخشنامه جدید خود را ابلاغ کرد.

logo-samandehi