یکشنبه، 24 بهمن 95 - 12:39

 

این روزها مساله ارزانی اینترنت ورد زبان مسوولان شده؛ وعده‌ای دور اما به زعم آنها نزدیک!در شرایطی که وزیر ارتباطات اخیرا از نصف شدن قیمت پهنای باند خبر داده است اما فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه معتقدند که با تفکیک ترافیک اینترنت از اینترانت هم خبری از ارزان شدن ۵۰ درصدی اینترنت برای کاربران نخواهد بود و شبکه ملی اطلاعات در نهایت یک‌چهارم قیمت تمام‌شده سرویس اینترنت را کاهش می‌دهد.

موضوع البته روشن است؛ گفته می‌شود قیمت پهنای باند حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده اپراتورها است و سایر هزینه‌های جانبی، فنی، پرسنلی و زیرساختی شرکت‌ها در ارزانی اینترنت لحاظ نشده است، بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد که هیچ، چنانچه پهنای باند برای اپراتورها رایگان هم شود برای کاربر نهایی در نهایت ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌تواند موثر باشد.بنابراین این که دولت انتظار دارد حلاوت کاهش قیمت اینترنت به کام مشتریان بنشیند و شفاف‌ترین روش را تفکیک اینترنت و شبکه ملی اطلاعات می‌داند ظاهرا خیلی هم در دسترس نیست و ایجاد توقع کاذب است.

به هر روی به نظر می‌رسد بهتر است مسوولان هنگام وعده‌دادن‌ها بیشتر جانب احتیاط را رعایت کنند؛ ارزان شدن اینترنت از دیرباز خواسته تمام کاربران بوده است و هنگامی که مدام از نصف شدن بهای اینترنت صحبت شود شاید در کوتاه مدت و نگاه نخست، اثر تبلیغاتی خوبی داشته باشد، اما اجرایی نشدن آن، هم توقع و نارضایتی ایجاد می‌کند و هم مردم را دچار سردرگمی می‌کند. به همین دلیل است که رسانه‌ها و خبرنگاران مدام می‌پرسند کدام ۵۰ درصد و کاربران هم به صفحات اجتماعی وزیر سرازیر می‌شوند و سراغ اینترنت ارزان را می‌گیرند.

درست است که کاهش قیمت پهنای باند به ویژه برای کاربران نهایی در دستور کار دولتمردان قرار دارد اما متاسفانه چیزی که کاربران در حد و اندازه تبلیغات احساس نکرده‌اند، کاهش قیمت اینترنت بوده است. بنابراین وعده‌های اینچنین دادن، بیشتر به بازی با اعداد و مسایل تبلیغاتی و سیاسی شبیه است و چنانچه مردم اثرات آن را در زندگی‌شان لمس نکنند بیشتر نتیجه معکوس خواهد داشت. (منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi