سه شنبه، 09 دی 93 - 10:57

 

ایرانسل

موج اعتراض به افزایش دو برابری نرخ بسته‌های اینترنت ایرانسل همچنان ادامه دارد. با توجه به اینکه چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آب پاکی را روی دست کاربران ریخت و بیان کرد کاربران به سمت اپراتورهای ارزان‌تر بروند، اما اعتراض‌ها همچنان ادامه داشته و در تازه‌ترین اقدام کاربران این اپراتور با ارسال متنی در قالب پیامک یا وایبر اعلام کرده‌اند که «سه‌شنبه نهم دی‌ماه در پی دوبرابرکردن تعرفه اینترنت ایرانسل همه با هم خطوط این اپراتور را در سراسر کشور خاموش می‌کنند.» (اگرچه در برخی شبکه‌های اجتماعی فردا دهم دی‌ماه به این منظور اختصاص یافته و برخی کاربران نیز قصد دارند روز چهارشنبه دست به این اقدام بزنند.)
به گزارش روزنامه شرق در این متن آمده که این اقدام به منظور توجه مسوولان اپراتور دوم به اقدام اعتراضی کاربران صورت می‌گیرد. البته در ابتدای اعتراض مشترکان اپراتور دوم، مسوولان ایرانسل نیز نسبت به شفاف‌سازی اقدام خود اعلام کردند که افزایش تعرفه در راستای مصوبه سازمان تنظیم مقررات بوده است. در همین راستا غلامرضا داداش‌زاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرده: ‌اپراتور دوم تلفن همراه در چارچوب تعرفه‌های مصوب اینترنت موبایل، بسته‌های اینترنتی خود را افزایش داده است. به‌گفته او در گذشته بسته‌های اینترنتی با قیمت پایین ارایه می‌شد که این اپراتور در چارچوب تغییر مصوب اینترنت موبایل عمل کرده است. البته این اظهارات چندان دوامی نداشته و پس گذشت یک‌روز داداش‌زاده‌ بر تشریح اظهارات گذشته خود گفته: «ایرانسل با نگاه مقطعی به درآمدش عنوان کرده که درآمدش کاهش پیدا کرده است.
فضا، فضای رقابتی است و درعین‌حال که اپراتور ایرانسل تعرفه‌های بسته‌هایش را دوبرابر افزایش داده، همراه اول تعرفه‌های بسته‌های اینترنت خود را تغییر نداده و اعلام کرده است که تعرفه‌ها را در سقف مصوب نگاه می‌دارد.» او نیز که به نظر می‌رسد به جمع معترضان افزایش تعرفه پیوسته، در گفت‌وگو با رسانه‌ها ادامه داده: «ایرانسل از اینکه بیش از حد تعرفه‌ها را افزایش داده است، ضرر خواهد کرد.»

** اعلام روز بی ایرانسل
سایت ایسکانیوز نیز در همین رابطه گزارش داد: ابتدا قرار بر این بود که از اول دی ماه امسال قیمت تعرفه های اینترنتی کاهش یابد. ایرانسل اما، زرنگی کرد و قیمت تعرفه ی بسته های اینترنتش را افزایش داد. حالا ایرانسل با موج گسترده ی اعتراض ها روبرو شده, هر چند هنوز از تصمیمش کوتاه نیامده است.
در حالیکه مقام معظم رهبری سال نود و سه را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند، حالا در آغاز فصل پایانی سال ایرانسل حرکتی انجام داده است که مغایر با اقتصاد جامعه، مخالف گسترش فرهنگ، در تضاد با عزم ملی و عاری از مدیریت جهادی است.
مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، قرار بود از اول دی ماه تعرفه ی استفاده آزاد از اینترنت موبایل به نیم ریال برای سیم کارت های دائمی و هفتاد و پنج صدم ریال برای سیم کارت های اعتباری کاهش یابد، با اعلام تاریخ این تعرفه های جدید، ایرانسل ابتدا با ارسال پیامک این کاهش قیمت را اعلام کرد و سپس بدون هیچ گونه اطلاع رسانی دیگری، تعرفه بسته های اینترنت خود را افزایش داد. قیمت بسته های اینترنت دیگر اپراتورهای تلفن همراه هنوز اعلام نشده است.
این اقدام ایرانسل منجر به اعتراض گسترده ی کاربران این سرویس تلفن همراه شد. کاربران در اینستاگرام این شرکت، در زیر پست مربوط به ارزان شدن قیمت تعرفه ها اعتراض خود را بیان کردند. بعضی از کاربران گفته اند از ایرانسل شکایت خواهند کرد و بعضی دیگر گفته اند زین پس از سرویس های این اپراتور استفاده نخواهند کرد. ایرانسل برای کاهش اعتراضات، بسته های شبانه اش را با قیمت سابق عرضه کرده است اما این کار هیچ تاثیری در کاهش موج مخالفت با این شرکت نداشته است.
همچنین وزیر ارتباطات در پاسخ به اعتراضات گسترده نسبت به این افزایش قیمت، جدولی منتشر کرده است که در آن به مقایسه ی قیمت های سه اپراتور پرداخته و از مردم خواسته است از اپراتوری استفاده کنند که خدمات بهتر و قیمت مناسب تری دارند. عده ای این صحبت آقای واعظی را تیر خلاص وی به این اپراتور دانسته اند.
اما اعتراضات هنوز ادامه دارد. کاربران شبکه های اجتماعی اعلام کرده اند روز دهم دی ماه، روز بی ایرانسل خواهد بود. آنها گفته اند در این روز از خطوط تلفن همراه ایرانسل استفاده نخواهند کرد و گوشی های خود را خاموش نگه خواهند داشت. در چرایی این حرکت آمده است که این اپراتور، باید متوجه شود با بی توجهی به نظر و رضایت مردم با عکس العمل از جانب آنها روبرو خواهد شد.

 

logo-samandehi