پنجشنبه، 06 خرداد 95 - 11:36

 

شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت یا آی‌اس‌پی‌ها طرح‌های مختلفی برای خرید اینترنت پرسرعت ارائه می‌کنند که متناسب با نیاز‌های اقشار مختلف جامعه است. این طرح‌ها به صورت ماهیانه و سالیانه با میزان مشخصی ترافیک تعریف می‌شود که هر چه میزان ترافیک مصرفی بیشتر باشد، قیمت طرح نیز بیشتر خواهد بود، ولی آی‌اس‌پی‌ها برای پوشش افراد پر مصرف نیز طرح‌هایی را با عنوان نامحدود معرفی کرده‌اند که به صورت تئوری افراد باید بدون هیچ محدودیتی دانلود کنند، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد بعضی آی‌اس‌پی‌های اصفهانی هم در برنامه‌های تبلیغاتی از ارائه اینترنت نامحدود می‌گویند و هم از انواع و اقسام ترفند‌ها اسفتاده می‌کنند تا کاربران اصفهانی از اینترنت نامحدود استفاده نکنند!

اینترنت ایران

     اینترنت نامحدود در کار نیست

بعضی از شرکت‌های عرضه کننده اینترنت در اصفهان برخلاف تبلیغات از ارائه اینترنت نامحدود شانه خالی می‌کنند و در مقابل درخواست برای خرید این نوع اینترنت به مشتری اعلام می‌کنند که فعلا برنامه‌ای برای ارائه اینترنت نامحدود ندارند. گروهی از شرکت‌ها نیز پس از تقاضای این نوع سرویس به مشتری پاسخ می‌دهند که اصلا پورت خالی برای تلفن آنها ندارند! البته این بدان معنا نیست که شرکت‌ها به دنبال فریب مردم باشند، بلکه پس از تقاضای اینترنت نامحدود تمام تلاششان را می‌کنند تا با ارائه طرح‌های مختلف مشتری را راضی به انتخاب سرویسی دیگر کنند، ولی اگر  مشتری راضی نشد از خیر آن می‌گذرند. دریکی از موارد گزارش شده، یک شرکت اصفهانی ابتدا اعلام کرد که برای یک شماره تلفن پورت خالی دارد، ولی وقتی بازاریاب آن شرکت موفق نشد  نظر مشتری را تغییر دهد، به مشتری می‌گویند که اشتباه کرده‌است و برای تلفن آن شخص اصلا پورت خالی وجود ندارد.

    اینترنت نامحدود با محدودیت فراوان!

اما عده‌ای از کاربران که از گذشته عضو سرویس‌های نامحدود بوده‌اند و تا به حال آن را حفظ کرده‌اند و یا به هر روش دیگری موفق به ثبت قرار داد اینترنت نامحدود شده‌اند نیز به راحتی نمی‌توانند از این سرویس استفاده کنند، زیرا آی‌اس‌پی‌ها محدودیت‌های زیادی برای آنها اعمال کرده‌اند. این شرکت‌ها برای میزان دانلود هر کاربر نامحدود، سقفی مشخص کرده‌اند که اگر دانلود از آن سقف بالاتر برود سرعت یک هشتم خواهد شد. به عنوان مثال اکنون تعرفه یک اینترنت نامحدود با سرعت ۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه تقریبا ماهی ۳۰ هزار تومان است، ولی کاربر تنها می‌تواند ۱۰ گیگابایت با سرعت ۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه دانلود کند و پس از آن سرعت دانلود تا ۳۲ کیلوبایت بر ثانیه کاهش می‌یابد که بررسی‌ها نشان می‌دهد در هر دوحالت سرعت دانلود از آنچه شرکت‌ها اعلام می‌کنند کمتر است، ولی این سوال که چرا چنین محدودیت غیرمنطقی برای اینترنت نامحدود وضع شده است پاسخ جالبی دارد؟

     چرا ارائه دهندگان با اینترنت نا‌محدود مشکل دارند؟

آی‌اس‌پی‌ها در مقابل این انتقادات پاسخ می‌دهند که دانلود نامحدود باعث اشغال شدن پهنای باند و کاهش سرعت اینترنت دیگران می‌شود. این شرکت‌‌ها با بیان اینکه با دانلود نامحدود حق بقیه اعضای باند ضایع می‌شود، محدودیت‌ها را به عنوان ابزاری برای حفظ حق بقیه کاربران می‌دانند که دلیل کاملا منطقی به نظر می‌رسد، ولی اگر یک کاربر به جای اینترنت نامحدود اقدام به خرید یک سرویس معمولی کند که مصرف هر گیگابایت ترافیک هزینه‌دارد نه تنها هیچ محدودیتی متوجه او نخواهد شد، بلکه شرکت‌ها با تعرفه‌های مختلف کاربران را به خرید ترافیک و به دنبال آن دانلود بیشتر تشویق می‌کنند. کاربران اگر به جای ثبت نام در طرح‌های نامحدود، ترافیک خریداری کنند، نه تنها پس از ۱۰ گیگابایت و ۱۰۰ گیگابایت سرعت آنها یک هشتم نمی‌شود، بلکه می‌توانند با سرعت بیشتری دانلود کنند، بنابراین به گفته شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، سرویس نامحدود حق کاربران دیگر را ضایع می‌کند، ولی خرید ترافیک و دانلود‌های سنگین در طرح‌های معمولی هیچ مشکلی برای باند پیش نمی‌آورد!

    تکلیف کافی‌نت‌ها چیست؟

جنس کار بعضی از مشاغل مانند کافی‌نت‌ها با اینترنت پر‌سرعت آمیخته شده‌است، به صورتی که خرید ترافیک به هیچ وجه برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، ولی شرکت‌های عرضه کننده اینترنت برای حل مشکل این مشاغل فقط سرویس اینترنت وایرلس و طرح‌های گران‌قیمت را پیشنهاد می‌دهند؛ طرح‌هایی که تعرفه ماهیانه آنها گاهی به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد، ولی یک کافی‌نت معمولی برای استفاده از یک سرویس وایرلس‌ خیلی رده‌پایین به جز هزینه‌های ابتدایی باید دست‌کم ماهی ۲۰۰ هزار تومان بپردازد!  درحالی که این سرویس‌های گران قیمت نیز به صورت کامل معنای اینترنت نامحدود را تداعی نمی‌کنند، بلکه تنها سقف محدودیت‌ها در این سرویس‌ها بالاتر از طرح‌های معمولی قرار می‌گیرد که به همین دلیل خیلی از شرکت‌ها طی سال‌های گذشته مجبور به خرید طرح‌های معمولی اینترنت شده‌اند، زیرا اگر بابت هر گیگابایت هزینه بپردازند، تقریبا هیچ محدودیتی متوجه آنها نخواهد شد و در ازای دانلود بیشتر، سرعت بیشتری نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

منبع: اصفهان زیبا

logo-samandehi