شنبه، 24 آبان 93 - 06:46

 

بازار خرید و فروش کامپیوتر، تجهیزات دیجیتالی و همچنین لوازم صوتی و تصویری طی یک هفته اخیر روزهای بسیار سرد و بی‌رونق‌تری را نسبت به هفته‌های قبل سپری کرده است.کاهش دمای هوا، تشدید نوسانات قیمت در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال و البته فرا رسیدن ایام سوگواری و در پی آن تعطیلات ۲ روزه میان هفته از دلایل کاهش حجم تقاضا از بازار کامپیوتر عنوان شده است. به گفته کارشناسان، این رکود موقتی است و به احتمال زیاد از اوایل هفته دوم آبان ماه شاهد بازگشت رونق به بازار خواهیم بود. این درحالی ا‌ست که گروهی از فعالان بازار می‌گویند، از آنجا که در حال حاضر بازار از لحاظ موجودی با مشکل مواجه است، به نظر می‌رسد از هفته دوم آبان ماه تا زمان ترخیص کالاها از گمرک و همچنین ورود کالاها به بازار کامپیوتر، وضعیت بازار به همین منوال باشد. این موضوع بهانه‌ای شده است تا ما در گزارشی به بررسی وضعیت بازار کامپیوتر در هفته گذشته پرداخته و پیش‌بینی کارشناسان را از وضعیت آتی بازار ارایه دهیم.
808a5932acdd380d6f1f4cbc35a97112

سرما و رکود در بازار کامپیوتر

اگر چه کاهش دمای هوا دلیل منطقی برای کم شدن تقاضا برای بازار نیست؛ اما گروهی از فعالان بازار می‌گویند که کاهش دمای هوا و بارش باران و … بر میزان مراجعه و تقاضا از بازار تاثیر می‌گذارد و طی هفته گذشته نیز این موضوع موجب شده است بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی با کاهش چشمگیر حجم تقاضا نسبت به هفته‌های قبل مواجه شوند.
علی سخایی یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت با بیان این مطلب که دلایل دیگری در رکود حاکم بر بازار تاثیرگذار بوده‌اند، می‌گوید: فرا رسیدن ایام سوگواری و همچنین تعطیلات چند روزه میان‌هفته که در برخی از ادارات و موسسات تا پایان هفته ادامه داشت موجب شده است که حجم تقاضا در بازار کامپیوتر به شدت کاهش یابد. این فعال بازار افزود، مجموع دلایل در کنار تشدید نوسانات قیمت در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال موجب شد تا بازار کامپیوتر در هفته‌ای که گذشت بی‌رونق شود. یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت نیز می‌گوید: حجم تقاضا در بازار هفته گذشته نسبت به هفته‌های قبل در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد و در برخی از روزها تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، نوسانات نرخ دلار آزاد و در پی آن کاهش موجودی و افزایش هزینه‌های جانبی برای واردات کالا از سوی دیگر به رشد قیمت در بازار کامپیوتر منجر شده است که همین موضوع نیز به بی‌رونقی بازار منجر شده است. کارشناسان می‌گویند، به نظر می‌رسد با ورود محموله‌های جدید به بازار و تثبیت قیمت‌ها در بازار، وضعیت به روال سابق بازگردد. فعالان بازار اما می‌گویند، محموله‌های جدید با قیمت گران‌تر وارد بازار می‌شوند و ممکن است همین موضوع به بی‌رونقی بازار پس از تعطیلات دامن بزند. به گفته آنها علاوه بر آن نوسانات نرخ دلار آزاد بر این موضوع تاثیرگذار است و در صورت تداوم نوسانات قیمت دلار بازار روزهای سخت‌تری را پیش رو خواهد داشت.

رکود در بازار لوازم صوتی و تصویری

خیابان جمهوری و فروشگاه‌های اطراف آن به دلیل قرارگیری در محدوده‌ای که کاروان‌های عزاداری از آن عبور و مرور زیادی دارند از اوایل هفته گذشته در حالت نیمه‌تعطیل بسر می‌برد. به گفته فعالان بازار این کالا، از اوایل مهرماه بازار با کاهش نسبی میزان تقاضا و مراجعه مواجه شده بود؛ اما این بی‌رونقی در هفته دوم آبان‌ماه به اوج خود رسیده است و بیشتر کسبه معامله‌ای در این روزها انجام نداده‌اند. فیروزی یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری در این‌باره می‌گوید: اگر چه قیمت‌ها نسبت به ماه‌های قبل تغییر چندانی نکرده است، اما بازار با کاهش چشمگیر حجم تقاضا مواجه شده است.
به گفته این فعال بازار، ظرف یک هفته گذشته بازار بی‌رونق‌ترین روزهای خود را سپری کرده است و می‌توان گفت حجم تقاضا در برخی از روزها به حد صفر رسیده است. یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که کسبه به بازار پاییزی تلویزیون و لوازم صوتی و تصویری امید چندانی ندارند، می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی، اکثر فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری به بازار شب عید که از اواسط دی و اوایل بهمن ماه رونق می‌گیرد دل بسته‌اند و در تدارک تجهیز موجودی برای این ایام هستند. یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با تایید گفته‌های همکارش می‌گوید، وضعیت بازار سینماهای خانگی و دستگاه‌های گیرنده‌های دیجیتال و دی‌وی‌دی‌پلیر و …. نامساعدتر از تلویزیون است. ولی به نظر می‌رسد بازار این کالاها از دی ماه رونق خواهد گرفت.

بازار موبایل هم بی‌رونق شد

در میان کالاهای دیجیتالی گوشی تلفن همراه از دسته کالاهایی‌ است که بازاری همیشه گرم و پررونق یا به قولی بازاری چهار فصل دارد. اما طی یک هفته اخیر بازار گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی، روزهای سردتری را نسبت به قبل سپری کرده است. به گفته فعالان بازار این کالا، البته در نخستین روزهای هفته گذشته بازار تا حدودی رونق داشت، اما پس از تعطیلات بازار با کاهش چشمگیر تقاضا نسبت به روزها و هفته‌های قبل‌تر مواجه شده است. فعالان بازار علت اصلی این موضوع را تعطیلات میان‌هفته عنوان کرده و می‌گویند، اکثر مردم در این ایام به شهرستان‌ها سفر کرده و یا در حال عزاداری و … بودند و به همین دلیل با کاهش چشمگیر تقاضا مواجه بوده است. محسن رودکی یکی از فعالان بازار گوشی موبایل در این زمینه می‌گوید: بازار از هفته جدید با رونق مواجه می‌شود و خریداران برای تامین نیاز خود راهی بازار موبایل می‌شوند. این فعال بازار افزود: بازار موبایل با سایر کالاها متفاوت است و با توجه به این موضوع که کاربران وابستگی بسیار بیشتری به موبایل خود دارند تا سایر کالاهای دیجیتالی و کامپیوتری، به همین دلیل بازار این کالا معمولا در اکثرا مواقع گرم است و افرادی که قصد تجهیز، رفع عیب و ایراد و یا حتی ارتقای گوشی خود را دارند در هر موقعیتی راهی بازار می‌شوند.
فعالان بازار گوشی موبایل می‌گویند، بازار این کالا و همچنین تجهیزات جانبی با آغاز هفته جدید روزهای پررونقی را آغاز می‌کند.

logo-samandehi