یکشنبه، 11 بهمن 94 - 11:39

 

هفته گذشته رامبد جوان در صفحه اینستاگرامش از حجم بالای پرخاش و بی‌اخلاقی در فضای مجازی گله کرده و پرسیده بود علت این همه تهوع چیست و چرا یک عده روی هر پست و عکسی بالا می‌آورند؟ (نقل به مضمون)

واقعیت این است که در ماه‌های اخیر و در نتیجه همین فرهنگ زشت و اشتباه، بسیاری از افراد مشهور عطای حضور در فضای مجازی را به لقایش بخشیده و قید حضور در شبکه‌های اجتماعی را به واسطه رعایت نشدن حریم شخصی و فحاشی‌های بی‌پایان برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی زده‌اند.

از سویی خبر می‌رسد که ۷۲ میلیون موبایل فعال در دست ایرانی‌ها است و ضریب نفوذ این ابزار ارتباطی ۰۹/۹۲ درصد است که البته جای مباهات دارد اما از سوی دیگر اندک‌عده‌ای به واسطه همین دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی عقده‌های فروخفته خود را بیدار می‌کنند. این روزها دست به دست شدن اخبار بعضا نادرست و اشتباه، هتاکی‌‌های بی‌پایان برخی کاربران با یکدیگر در گروه‌های تلگرامی و وجود کامنت‌های سخیف وحتی اتهاماتی راجع به گذشته افراد، دیگر بخش جدایی‌ناپذیر فضای مجازی شده‌اند و همین عده قلیل به قدری پررنگ عمل می‌کنند که به معضلی بزرگ در این فضا تبدیل شده‌اند.

نمونه‌های حمله‌های اینترنتی عجیب و ناباورانه این گروه‌ها به افراد سرشناس و بازیگران و ورزشکاران داستان جدیدی نیست. فحاشان البته به هموطنان داخلی اکتفا نکرده و با هجوم به صفحات افراد مشهور دنیا تعجب جهانیان را برانگیخته‌اند! هرچند که در تمام دنیا هتاکان این‌چنینی وجود دارند اما آنچه ایران را متمایز می‌کند حملات گروهی و هجوم یکباره به افراد و صفحات شبکه‌‌های اجتماعی حتی با کامنت نوشتن به زبان فارسی است. با این عقده‌گشایی‌ها این افراد هر آنچه دل تنگ‌شان می‌خواهد می‌گویند بدون در نظر گرفتن حرمت دیگران و حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی؛ توهین‌هایی که دیگر ذهن را می‌آزارد.

فرهنگ‌سازی برای زیستن در محیط مجازی و حتی در نظر گرفتن تنبیهات و برخوردهای قضایی با این گونه افراد البته کار مسوولان است اما فراموش نکنیم که مسوولیت سنگینی بر دوش تک‌تک افراد حاضر در شبکه‌های مجازی است. بنابراین بهتر است پاکسازی و نهادینه‌ کردن فرهنگ را از خودمان شروع کنیم. فقط کافی است گاهی خود را جای طعمه‌های فضای مجازی و خانواده ایشان قرار دهیم و روی موج ویرانگر این افراد سوار نشویم.

(منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi