یکشنبه، 19 اسفند 97 - 07:19

 

به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان و با حضور روسای ۵ مرکز علمی برتر استان دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر، دانشگاه علوم پزشکی، شهرک علمی تحقیقاتی، تفاهم نامه کنسرسیوم فعالیت‌های بین المللی مراکز علمی و فناوری پیشرو استان اصفهان امضا شد.
* اصفهان بعد از تهران به جهت تعداد دانشجو و اعضای هیأت علمی و مراکز علمی قرار دارد
سیدمحمود مدرس‌هاشمی در آیین امضای تفاهم نامه کنسرسیوم، با بیان اینکه اصفهان استانی پرظرفیت در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و… است و محدودیت منابع سبب شده تا آنگونه که شایسته این استان است، رشد نکند، گفت: اصفهان بعد از تهران به جهت تعداد دانشجو و اعضای هیأت علمی و بسیاری از شاخص‌های کمی و کیفی استانی سرآمد است و تنها استانی است که دو دانشگاه در بین دانشگاه‌های سطح یک از بین ۱۳ دانشگاه را در کشور دارد.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با ابراز اینکه این ۵ مرکز علمی تکمیل کننده یکدیگر هستند، به اهداف این کنسرسیوم اشاره کرد و افزود: آگاهی از فعالیت‌های یکدیگر و هم فکری برای گسترش فعالیت‌های بین المللی و گرفتن دانشجوی مشترک و پروژه مشترک بین المللی از اهداف مورد نظر بوده و استان اصفهان ظرفیت‌های بسیاری در جذب توریست در زمینه‌های مختلف سلامت، علمی و… دارد.
* توریسم در جهت اقدامات فناورانه ارزش افزوده بالایی دارد
طاهره چنگیز نیز با ابراز اینکه امیدواریم نهال دوستی، هم افزایی و مشارکت این ۵ مرکز آموزشی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان کاشته شد در آینده درخت تنومندی شود که سایه ان بر سر کل کشور انداخته شود، گفت: این کنسرسیوم توسعه علمی و اجتماعی کشور را در پی دارد و در استان اصفهان انرژی برای خنثی کردن یکدیگر صرف نمی‌شود بلکه ما با نگاه مشترکی که داریم همکاری خود را با یکدیگر افزایش می‌دهیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه امیدوارم اصفهان به عنوان مرکز برگزاری رویداد‌های علمی آموزشی و گسترش علم و فناوری انتخاب شود، افزود: بحث توریسم در جهت اقدامات فناورانه ارزش افزوده بالایی دارد و جنس افرادی که به واسطه همکاری بین المللی به اصفهان سفر می‌کنند با افرادی که برای گردشگری می‌آیند متفاوت است.
* دیپلماسی علمی فراتر از هر چیزی است
هوشنگ طالبی نیز در ادامه با بیان اینکه در زمان قبل از امضای برجام مقالات از ایران به علت تحریم‌ها بررسی نمی‌شد و نباید فعالیت‌های بین المللی دانشگاه‌ها را جدای از دیگر مسائل به حساب آوریم، گفت: در اصفهان با بیش از ۷۰ کشور تفاهم نامه انجام شده که فقط ۵۰ درصد این تفاهم نامه‌ها عملیاتی شده و این تفاهم نامه‌ها کاملا برای گروه‌های آموزشی نهادینه نشده است.
رییس دانشگاه اصفهان با کنسرسیوم می‌توان به جایگاه واقعی مان برسیم و با هم فعالیت‌های خوبی را داشته که از اهمیت‌های شکل گیری کنسرسیوم علمی است، افزود: دیپلماسی علمی فراتر از هر چیزی است و اگر به لحاظ سیاسی و اقتصادی با مشکل روبرو شویم، ارتباطات علمی راه گریز از آن مشکل است.
* جذب دانشجو از اروپا در رشته های هنری برای معرفی فرهنگ ایرانی
مصطفی کیانی نیز با ابراز اینکه با امضای این تفاهم نامه کنسرسیوم علمی علاوه بر همکاری در زمینه بین المللی همکاری‌های داخلی نیز بیشتر می‌شود، گفت: اصفهان در زمینه موسیقی و نمایش باتجربه و سرآمد است، ظرفیت اصفهان نه تنها در علم و فناوری بلکه در هنر نیز بسیار بالاست.
رییس دانشگاه هنر اصفهان با اعلام اینکه این کنسرسیوم می‌تواند حلقه واصله‌ای باشد تا بتوانیم در این حوزه به موفقیت‌های بیشتری برسیم، افزود: در نظر داریم از کشور‌های اروپایی نیز در رشته‌های هنری دانشجو جذب کنیم و زمینه آشنایی فرهنگ و هنر ایرانی برای جهانیان را فراهم کنیم.
* بیشترین مهاجرت نخبگان از اصفهان
سید مهدی ابطحی نیز در آیین امضای تفاهم نامه کنسرسیوم بین المللی مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان گفت: ۱۰ درصد نخبگان کشور اصفهانی هستند که متاسفانه بیشترین مهاجرت نخبگان از استان اصفهان است.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه در عرصه‌های بین المللی نیازمند همکاری هستیم، افزود: ۱۰ درصد واحد‌های فناور کل پارک‌های کشور از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان هستند و ۱۷ درصد گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان در استان اصفهان است، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نمونه خوبی از پارک‌های علم و فناوری در کشور است.
این کنسرسیوم در راستای همسو نمودن فعالیت‌های علمی بین المللی مشترک میان مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان به منظور استفاده بهینه از توانمندی‌های علمی پژوهشی، اجرائی و بهره مندی از تجربیات طرفین تفاهم نامه انجام شد که برای هم افزایی ظرفیت‌ها در جهت ارتقای همکاری‌های علمی و هدایت دانشگاه‌ها به سطوح بین المللی و انجام پروژه‌های مشترک است.

logo-samandehi