چهارشنبه، 13 شهریور 92 - 03:20
Sony SmartWatch

 

Sony SmartWatch

Sony SmartWatch

گوشی‌های اندرویدی عمومیت زیادی یافته‌اند و حالا بسیاری از مردم دارای یک گوشی اندرویدی هستند. قابلیت‌های متعدد و متنوع این سیستم‌عامل باعث شده تا بتوان به امکانات زیادی دسترسی یافت و چیزهای جدیدی را تجربه کرد. شرکت‌ها نیز هریک سعی می‌کنند به نوبه خود امکانات جدیدی را به کاربران ارائه داده و افراد بیشتری را به سوی خود جلب کنند. در زمینه ارائه انواع مختلف لوازم جانبی به نظر می‌رسد، سونی یک قدم از دیگران جلوتر است و می‌خواهد جای پای محکمی برای خود بسازد. در میان انواع لوازم جانبی از جمله هندزفری بلوتوثی و تگ‌های سونی که از NFC پشتیبانی می‌کنند، SmartWatch متفاوت‌ترین محصولی است که توسط سونی ارائه شده و نمونه مشابه آن تا به حال توسط شرکت دیگری ساخته نشده‌است.

تجربه دوم

Sony SmartWatch

Sony SmartWatch

قبل از آن‌که سونی از اریکسون جدا شود، محصول مشترکی به نام LiveView تولید کرده بودند که مانند ساعت به مچ دست بسته می‌شد و می‌توانست تماس‌ها، پیغام‌های متنی و موارد دیگر را نمایش دهد. صفحه‌نمایش این وسیله لمسی نبوده و به دلیل باگ‌های متعدد نتوانست از نظر تجاری موفقیت چندانی به دست آورد. SmartWatch در حقیقت، تجربه دوم سونی در این زمینه است که دارای طراحی بهتری بوده و دارای یک صفحه‌نمایش ۱/۳ اینچی OLED با دقت تصویر ۱۲۸×۱۲۸ پیکسل است. ظاهر این ساعت زیباست اما استفاده از گیره پلاستیکی زیر آن باعث شده، ضخامت آن افزایش یابد (دیده شدن فنرهای گیره از کنار ساعت نیز چندان جلوه جالبی ندارد).
می‌توان این ساعت را به کمک گیره به نقاط مختلف بست (مانند بند کیف) یا آن را به بند سیلیکونی همراه این محصول متصل کرده و به‌عنوان ساعت از آن استفاده کرد. همچنین اگر استفاده از بند فلزی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از پایه فلزی مخصوص این کار استفاده کرده و بند فلزی دلخواه خود را روی آن نصب کنید.
باتری داخلی این ساعت از نوع لیتیوم یونی است و وزن ۴۱/۵ گرمی آن (۱۵/۵ گرم ساعت و ۲۶ گرم بند سیلیکونی) به ما می‌گوید، این محصول سبک‌وزن به هیچ‌وجه باعث آزار مچ دست نخواهدشد. شارژ دستگاه از طریق پورت USB امکان‌پذیر است. اما از آنجا که سونی نمی‌خواست طراحی ساده این محصول را خدشه‌دار کند، از یک پورت انحصاری زیر گیره نگه‌دارنده ساعت استفاده کرده و به همین دلیل برای شارژ باید از کابل مخصوص آن استفاده کنید. عمر باتری برای استفاده تا حداکثر پنج روز پاسخگو خواهدبود. البته اگر زیاد از آن استفاده کنید، ممکن است مجبور شوید هر دو روز یک‌بار آن را شارژ کنید.برای این ساعت، یک ویبره داخلی نیز در نظر گرفته شده تا شما را از پیغام‌های مختلف خبردار کند. برای اتصال ساعت به گوشی موبایل از اتصال بلوتوث نسخه سوم استفاده شده‌است. خوشبختانه برای اتصال این ساعت به گوشی به محصولات سونی یا یک گوشی مجهز به بلوتوث نسخه سه محدود نیستید. تنها چیزی که نیاز دارید، یک گوشی اندرویدی مجهز به سیستم‌عامل اندروید ۲/۱ به بالاست.

 مراسم راه‌اندازی

Sony SmartWatch

Sony SmartWatch

وجود بلوتوث، ظاهر ساده و تنها یک دکمه روی ساعت ممکن است این تصور را به وجود آورد که راه‌اندازی این وسیله ساده است. اما باید گفت با مراسمی چندمرحله‌ای برای راه‌اندازی این ساعت روبه‌رو خواهیدبود. ابتدا باید دو نرم‌افزار Liveware Manager و SmartWatch را روی گوشی خود نصب کرده و بلوتوث را روشن کنید. ما برای تست، از آخرین نسخه‌های نرم‌افزارهای ارائه‌شده در زمان تست استفاده کردیم (Liveware Manager 3.3.10 و SmartWatch 1.2.37). پس از نصب این دو نرم‌افزار و روشن‌کردن بلوتوث (و البته روشن کردن ساعت) عمل Pair کردن ساعت و گوشی صورت گرفت و پس از اتصال، زمان و تاریخ روی صفحه‌نمایش SmartWatch نشان داده‌می‌شود. شما می‌توانید انواع نرم‌افزارهای مختلف را روی ساعت نصب کرده و استفاده کنید. یکی از محدودیت‌های عمده این وسیله، وابستگی کامل آن به گوشی است. SmartWatch فاقد حافظه داخلی بوده و برای استفاده از نرم‌افزارها باید همواره به گوشی متصل باشد. به همین دلیل می‌توان گفت، این وسیله، در واقع یک صفحه‌نمایش دوم برای گوشی شماست. با خاموش‌کردن بلوتوث گوشی SmartWatch همچنان می‌تواند نقش یک ساعت را ایفا کرده و زمان و تقویم را به شما نشان دهد.

 تجربه هوشمندی

تردید نداشته‌باشید، استفاده از SmartWatch به‌عنوان ساعت باعث می‌شود، در محیط‌های عمومی نگاه دیگران را به خود و این ساعت جلب کنید. مطمئن باشید کمتر کسی است که چنین وسیله‌ای را در زندگی روزمره و محیط اطراف دیده‌باشد و بداند چه فعالیت‌هایی می‌توان با آن انجام داد (البته ممکن است، از شما بپرسند، این چه وسیله‌ای است که به مچ دستتان بسته‌اید!). زمانی که در محیط بیرون و زیر نور خورشید هستید، دیدن این صفحه‌نمایش بسیار مشکل است. همچنین بسیاری از اوقات ممکن است متوجه شوید، ارتباط SmartWatch با گوشی شما قطع شده و برقراری دوباره ارتباط بسیار دردسرساز می‌شود زیرا ممکن است مجبور شوید، ساعت را Unpair کرده و دوباره Pair کنید. SmartWatch با گوشی LG Optimus Black مجهز به سیستم‌عامل Android 2.3.4 و بلوتوث نسخه ۲٫۱ تست شد. از بابت سالم بودن سیستم بلوتوث گوشی نیز مطمئن هستیم زیرا می‌تواند ساعت‌ها به هندزفری بلوتوثی Jabra BT3030 متصل باشد و به پخش موسیقی و انتقال تماس‌ها بپردازد (شاید این ساعت با گوشی‌های دیگر هماهنگی بیشتری داشته‌باشد).
شاید بهترین کاربردی که SmartWatch می‌تواند برای شما داشته‌باشد، عدم از دست دادن تماس‌ها از طریق لرزش ساعت است. همچنین تمامی پیغام‌های متنی، ایمیل و پست‌های جدید در فیس‌بوک یا تویتر روی صفحه ساعت به نمایش درمی‌آیند. این مسئله باعث می‌شود، هیچ پیغام و تماسی را از دست ندهید. امکان کنترل موسیقی از طریق ساعت نیز بخش مفید دیگری است که می‌تواند در مکان‌های شلوغی مانند اتوبوس و مترو که امکان خارج کردن گوشی از جیب و کنترل موسیقی وجود ندارد، بسیار به کاربر کمک کند. همچنین اگر گوشی خود را گم کنید، می‌توانید از ابزار FindPhone استفاده کرده و گوشی خود را پیدا کنید (البته در صورتی که فاصله شما از گوشی بیشتر از ده متر نباشد!). ابزار جالب توجه دیگر، امکان عکس‌برداری با دوربین گوشی از طریق SmartWatch است که باعث می‌شود کمی حس شیطنت در کاربران قوت بگیرد!

ستفاده از SmartWatch زمانی لذت‌بخش‌تر می‌شود که یک هندزفری بلوتوثی استریو را نیز همزمان با SmartWatch به گوشی متصل کنید. به این ترتیب، می‌توانید در حین گوش دادن به موسیقی به تماس‌های خود نیز پاسخ گویید. برنامه‌نویسان می‌توانند ابزارهای موردنیاز خود را برای این ساعت بسازند. البته این مسئله را به یاد داشته‌باشید، حتی برای استفاده از ساده‌ترین ابزارها نیز باید نرم‌افزار مربوط به آن را روی گوشی نصب کنید (به جز نمایش ساعت که قابلیت نهفته SmartWatch به شمار می‌آید!). همچنین قطع شدن‌های متعدد اتصال بلوتوث باعث می‌شود، تجربه خوب شما از این گوشی بارها با اختلال روبه‌رو شود. در این زمان تنها کاری که می‌توان کرد این است که امیدوار باشید، نرم‌افزار داخلی ساعت به‌روز‌رسانی شده و مشکلات آن برطرف شود. امکانات ساعت نیز کمی محدود است و اگر کمی فکر کنید، موارد بسیاری به ذهنتان می‌رسد که سونی می‌توانست به سادگی در این محصول تعبیه کند (مانند تعبیه حافظه جانبی یا مستقل شدن ساعت از گوشی برای برخی از کاربردها). شاید بهتر باشد صبر کنیم تا سونی نسخه بعدی SmartWatch را برای کاربران عرضه کند و باز هم امیدوار باشیم، امکاناتی را که در انتظارشان هستیم، درون نسخه جدید این محصول ببینیم.
پیشنهاد سخت‌افزار: کسانی که می‌خواهند تجربه متفاوتی با گوشی اندرویدی خود داشته‌باشند، آن‌ها که می‌توانند منتظر ارائه یک به‌روزرسانی جدید برای SmartWatch باشند!

logo-samandehi