دوشنبه، 22 شهریور 95 - 12:41

 

اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان به عنوان نماینده عالی وزارت متبوع با هدف ایجاد هماهنگی در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه فاوا بین کلیه واحدهای تابعه در استان فعالیت میکند. فعالیت‌های اداره کل در استان اصفهان براساس جهت‌گیری‌های اجرایی وزارتخانه در زمینه‌های مختلف و امکانات و شرایط خاص استان شکل می‌گیرد، و در حال حاضر موضوع توسعه کسب و کارهای مبتنی بر صنعت فاوا و افزایش سهم استان در اقتصاد این حوزه و کارآفرینی برای دانش آموختگان دانشگاهی از محورهای اصلی فعالیت این اداره کل محسوب میشوند.

۸۱۹۵۲۰۵۲-۷۰۴۹۹۷۵۴

در سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اصفهان که روز اول شهریورماه به مناسبت هفته دولت صورت پذیرفت، برنامه‌ها و توافق‌نامه‌هایی که در حوزه فعالیت این وزارتخانه انجام شده بود رسما اعلام شد. آقای دکتر امیدی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در مورد هریک از این برنامه ها توضیح مختصری بیان نمودند که در زیر ارائه می‌شود.

قرارداد همراه اول با دانشگاه صنعتی اصفهان برای جمع‌آوری و تولید و توزیع محتوا

شرکت همراه اول همکاری با دانشگاه‌های کشور در زمینه تولید محتوا را از دانشگاه صنعتی شریف شروع کرده و به دنبال گسترش این مدل همکاری به سایر دانشگاه‌ها است. در بهمن‌ماه سال ۹۴ در اصفهان جلسه‌ای با حضور مدیرعامل همراه اول و مدیریت دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به منظور پیشنهاد این همکاری برگزار شد. از آن پس جزئیات این همکاری توسط طرف‌های فوق‌الذکر و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات از نزدیک پیگیری شد تا نهایتا پس از جلسات متعدد در اصفهان و تهران، جزییات قرارداد مشخص شد و این موضوع در قالب یک تفاهم نامه در جریان سفر آقای دکتر واعظی وزیر ارتباطات به اصفهان در اول شهریورماه ۹۵ رسماً اعلام شد.
براساس این تفاهم برای تحقق این همکاری شرکتی با مشارکت شرکت همراه اول و دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاسیس خواهد شد و به عنوان بستری برای بهره‌گیری از محتوی تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان شروع به فعالیت خواهد کرد. اداره کل استان اصفهان موضوع این تفاهم نامه را تا تاسیس شرکت و شروع فعالیت و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید محتوی دنبال خواهد کرد.

راه‌اندازی مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپای حوزه فاوا

به منظور ارائه خدمات پژوهشی به شرکت‌های دانش بنیان حوزه فاوا و همچنین بررسی زیست بوم کارآفرینی در استان اصفهان به منظور توسعه کسب و کارهای نوپای فاوا و اشتغال‌زایی و به منظور تحقق رشد اقتصادی بازار و بررسی فرصت های سرمایه گذاری در استان این مرکز در شهرک علمی و تحقیقاتی شروع به کار خواهد کرد. کمیته اجرایی بر اساس آیین نامه اجرایی تدوین شده توسط سازمان فناوری اطلاعات در اصفهان تشکیل شده و شرح خدمات قرارداد نهایی شده است. با تامین اعتبار از سوی وزارت ICT، قرارداد مربوطه منعقد شود. در جریان سفر مقام عالی وزارت پروانه تاسیس این مرکز به شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اعطا شد.فعالیت اصلی این مرکز در زمینه ارائه انواع مشاوره‌ها به کسب و کارهای نوپا است. متقاضیان دریافت مشاوره و همچنین افراد با تجربه علاقه‌مند به همکاری به عنوان مربی میتوانند با مراجعه به سایت http://isfahan.ictstartups.ir روی این سایت ثبت نام کنند.

پردیس تولید محتوی استان اصفهان

افزایش ظرفیت تولید محتوا دیجیتال به عنوان یکی از محورها و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی از اهمیت بالایی برخودار است. دانشگاه‌ها و سرمایه‌های انسانی متخصص استان اصفهان امکان مشارکت بالایی را دراین حوزه دارند و برای استفاده بهینه از این ظرفیت موضوع ایجاد پردیس تولید محتوی توسط این اداره کل، بخش خصوصی استان، دانشگاههای استان، شهرک علمی و تحقیقاتی و استانداری پیگیری میشود. در پی جلسات متعددی که با حضور ذینفعان فوق و پیگیری مستمر نظام صنفی رایانه‌ای استان تشکیل شد، تفاهم نامه‌ای چندجانبه بین دستگاه‌های فوق منعقد شد.
بر اساس این تفاهم نامه و اصول اجرایی مورد توافق، این شتابدهنده به صورت یک ساختار حمایتی برای کلیه دانشگاه‌ها، پارک‌های فناوری و سایر مجموعه‌هایی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه تولید محتوا هستند عمل می‌کند. این ساختار حمایتی نقش جهت دهی در بازار و کمک به کسب منابع و استفاده بهینه از آن را خواهد داشت. تا کنون سه مرکز تولید محتوا به عنوان مجموعه‌های وابسته به این پردیس در اصفهان شروع به کار کرده‌اند که عبارتند از:

مرکز بازیهای رایانه ای دانشگاه اصفهان

پس از برگزاری موفق کنفرانس و جشنواره‌ی بزرگ بازی‌های رایانه‌ای در بهمن ۱۳۹۴، دانشگاه اصفهان مسیر خود در زمینه‌ی توسعه‌ی زیرساخت‌های لازم در زمینه‌ی آموزش، پژوهش و توسعه‌ی کارآفرینی در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای را دنبال کرد و به همین هدف، مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای را با هزینه‌ی ۵۰ میلیون تومان راه‌اندازی نمود. این مرکز دارای سه هسته‌ی «فناوری، تولید و تحلیل محتوا»، «آموزش و توانمندسازی» و «کارآفرینی و توسعه‌ی کسب و کار اجتماعی» است و بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان در زمینه‌های «اقتصاد مقاومتی»، «حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان» و «توسعه و توانمندسازی کسب و کارهای نوپا و اشتغال پایدار در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای» عمل می‌کند. با جذب سرمایه‌ها و حمایت‌های لازم، این مرکز با برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور بازی‌سازان موفق، حمایت از تیم‌های بازی‌ساز نوپا و حمایت از طرح‌های پژوهشی مرتبط، به قطب بازی‌های رایانه‌ای در فلات مرکزی ایران تبدیل خواهد شد.

مرکز تولید محتوا در حوزه سلامت دانشگاه آزاد نجف آباد

با توجه به اسناد بالا دستی، راه اندازی زیر ساخت و سیستم های نرم افزاری سلامت الکترونیک یکی از الویت های کشور و همچنین استان اصفهان می‌باشد. تولید محتوا با استانداردها بالا درحوزه‌های مختلف سلامت الکترونیک مانند: آموزشی، پیشگیری، پیش بینی، تشخیص و درمان یکی از نیاز های جدی این حوزه می باشد. همچنین با استفاده از نرم افزار های هوشمند، می توان محتوا سلامت الکترونیک را تحلیل کرده و نتایج آن را در غربالگری و پیش بینی زود هنگام و کم هزینه بیماری های خاص جامعه مورد استفاده قرار داد. با توجه به این دو دلیل مهم، پردیس تولید و تحلیل محتوا سلامت الکترونیک دردانشکده مهندسی کامپیوتردانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با اهداف زیردرنظر گرفته شد.
ارتقاء دانش سلامت جامعه
کمک به پیشگیری و افزایش سطح سلامت جامعه
غربالگری کم هزینه بیماریهای خاص
پیش بینی و تشخیص کم هزینه بیماری‌های خاص
آگاهی ازفرآیند درمان و افزایش اثر آن

مرکز تولید محتوا در حوزه فناوری‌های نوین شهری دانشگاه آزاد واحد اصفهان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به عنوان یکی از دانشگاههای پیشرو کشور با هدف اعتلای فضای کسب و کار، ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و ساماندهی و تقویت کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان اصفهان به عضویت شورای هماهنگی مراکز شتابدهی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تولید محتوای دیجیتال استان اصفهان درآمده است. این دانشگاه با بهره مندی از فضای مناسب آموزشی و پژوهشی، پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی متعدد، اساتید مجرب و متخصصین در رشته های مدیریت فن آوری اطلاعات، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، معماری و عمران اقدام به تاسیس مرکز شتابدهی و پردیس تولید محتوا در حوزه شهر هوشمند نموده است. هدف از راه اندازی این مرکز ایجاد فضای مناسب جهت حمایت از ایده ها و فعالیتهای تحقیقاتی هسته های علمی و فعالیتهای تجاری شرکت های نوپای فعال در جهت ایجاد زیرساخت‌های ارتباطاتی(ICT) و طراحی و ساخت تجهیزات فناورانه بین زیرمجموعه‌های کلان سیستم شهری و همچنین مدیریت یکپارچه‌ی مجموعه‌ها و ادارات مستقر در شهرها است.

تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز تخصصی شتابدهی توسط شرکت همکاران راه‌پویان همتا در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

شرکت‌های نوپا و شرکت‌های با سابقه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای گسترش فعالیت‌ها و توسعه بازار در مقاطعی نیاز به سرمایه‌گذار دارند. موضوع سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور با توجه به شرایط اقتصادی و میزان سود بانکی با چالش روبرو است. در این شرایط برخی از شرکت‌های موفق در حوزه خدمات ارزش افزوده موبایل که موفق شده‌اند بخشی از این بازار رو به رشد را به خود اختصاص دهند، بدنبال همکاری با تیم‌های توانمندی هستند که بتوانند سرویسهای جدیدی را در این حوزه به مردم ارائه دهند.
شرکت همکاران راه‌پویان همتا از شرکت‌های موفق این حوزه است که از مدتها پیش برای گسترش دامنه فعالیت خود به شهرستانها اعلام آمادگی نموده است. براساس مذاکرات به عمل آمده با مدیریت محترم این شرکت یک جلسه به منظور آشنایی با شرکت‌های حوزه IT اصفهان برگزار شد. در این جلسه ۱۳ شرکت دانش‌بنیان به ارائه توانمندی‌های خود پرداختند و زمینه سرمایه‌گذاری و همکاری شرکت همکاران راه‌پویان همتا با برخی از این شرکت‌ها فراهم شد.
به منظور ادامه این همکاری این شرکت اعلام آمادگی نمود که با تاسیس یک شتابدهنده در شهرک فضایی را برای پذیرش شرکت‌های نوپا و هدایت و حمایت از آنان فراهم کند تا در این فرآیند تیم‌های همکار خود در این حوزه را پذیرش نموده و پرورش دهد. شهرک علمی تحقیقاتی نیز با تخصیص فضایی در ساختمان غدیر واقع در خیابان ۲۲ بهمن اصفهان در این اقدام مشارکت نمود.

تفاهم‌نامه ایجاد اولین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه بین نظام صنفی رایانه‌ای و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان

شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان بدلیل نقش موثر در خلق ثروت و ایجاد اشتغال در کانون توجهات قرار گرفته‌اند. بدلیل شکل‌گیری اکثر این شرکت‌ها بر اساس ایده‌های نوین، و همچنین ماهیت غیرفیزیکی عمده دارایی‌های آنان، در تامین مالی از مدل‌های سنتی مانند وام دچار مشکل هستند.
صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه با ارزیابی ایده‌های نوآورانه و کسب و کارهای دانش بنیان، اقدام به سرمایه گذاری در این طرح‌ها نموده و زمینه ساز گسترش کسب وکارهای نوپا می‌شوند. راه‌اندازی چنین مرکزی توسط بخش خصوصی در شهری با استعدادهای انسانی و فنی اصفهان، موجب تقویت اکوسیستم کارآفرینی و زمینه‌ساز تحولات بسیار مثبت خواهد شد.
تفاهم نامه توانمندسازی سرمایه‌های انسانی در حوزه فاوا بین نظام صنفی رایانه‌ای و سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان
مهم ترین پیش نیاز شکل گیری شرکت ها و توسعه صنعت فاوا، نیروی انسانی آموزش دیده، متخصص و ماهر است. هم‌افزایی سازمان های متولی نظارت در زمینه آموزش و آموزشگاه‌های مجاز تخصصی مرتبط با فناوری اطلاعات می تواند حداکثر هماهنگی را میان همه نقش آفرینان بوجود آورد. امید است ارائه گسترده و هدفمند آموزش‌های تخصصی مرتبط با رایانه در سطح استان اصفهان، موجب تحرک و پویایی صنعت نرم افزار و خدمات رایانه ای گردد. اهداف اصلی این تفاهم نامه به شرح ذیل است :
توانمندسازی تخصصی بیش از ۵۰۰۰ نفر از تحصیلکردگان استان در مدت سه سال جهت اشتغال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات
توسعه منابع انسانی قابل دسترس استان در حوزه فناوری اطلاعات، جهت ایجاد تحرک و پویایی در صنعت نرم افزار و خدمات مربوطه
جلب همکاری بخش خصوصی در تامین فرصت های کارورزی برای نیروی انسانی و ارائه فرصت تجربه محیط واقعی کسب و کار به دانش پذیران

ایجاد مرکز داوری و شعبه ویژه دعاوی رایانه‌ای بین نظام صنفی رایانه ای اصفهان و دادگستری استان اصفهان

به‌دلیل ماهیت خاص و جدید مسائل حقوقی مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، لازم است طرح دعوی‌های مطرح شده در دادگستری به صورت جدا از سایر مسائل عمومی و با نگاه تخصصی ویژه این فناوری انجام پذیرد. با پیگیری‌های انجام شده توسط نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان در دادگستری استان، برای اولین بار در کشور این توافق صورت گرفت که مرکز داوری و شعبه ویژه دعاوی رایانه‌ای تاسیس شود تا به صورت جداگانه به دعاوی مطرح شده در این زمینه رسیدگی کند.

logo-samandehi