شنبه، 24 بهمن 94 - 09:54

 

مهندسی مجموعه مهارت هایی است که با استفاده از معلومات ریاضی و علوم طبیعی و در اثر مطالعه، تمرین و تکرار حاصل شده اند و ما را به راه های بهره گیری اقتصادی تر از مواد اولیه و منابع طبیعی در دستیابی به ارزش های بیشتر در مسیر زندگی انسانی رهنمون می کند.همان گونه که در تعریف بیان شد، هدف نهایی همه مهارت های ذکر شده، کمک به زندگی بهتر و راحت تر برای مجموعه انسان هاست. در حقیقت مهندسی، به کاربردن دانش برای برآورده کردن نیاز های انسان می باشد که با استفاده از علم ریاضی و تجربه عملی که برای طراحی اشیاء یا فرایندهای مفید به کار می رود، انجام می شود.براساس آنچه در مستندات تاریخی قابل برداشت و استفاده است، فن و مهندسی در ایران و سیر تکامل آن در طول هزاران سال چشمگیر و قابل توجه بوده است .اختراعات و اکتشافات و نوآوری های مهندسان ایرانی، نقش ارزنده تمدن ایران و ایرانیان را در پیشرفت دانش بشری در جهان به اثبات رسانده و بهره مندی دیگر ملل جهان از توانمندی های مهندسان ایرانی را بیان دارد.

دوازدهمین همایش ملی روز مهندسی در اصفهان

پنجم اسفند ماه، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی

ابوجعفر محمد بن محمد بن حسن طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین، فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضیدان و منجم ایرانی شیعه در پنجم اسفند ماه ۵۷۹ هجری خورشیدی در شهر طوس به دنیا آمد. کنیه اش (ابوجعفر) و به القابی چون (نصیرالدین)، (محقق طوسی)، (استاد البشر) و (خواجه) شهرت دارد. خواجه نصیرالدین در زمان حمله مغول به ایران، همچنان به تحقیق و انجام فعالیت های علمی خود پرداخت. مقام علمی و ارزش فکری نصیرالدین طوسی موجب شد تا هلاکوخان غول، او را در شمار بزرگان خود دانسته و به وزارت خود منصوب کند.

در آن ایام نصیرالدین از مقام و صاحب نفوذ خود استفاده کرد و خدمات بسیاری به فرهنگ اسلام و کشورهای مسلمان روا داشت که برخی از آنها عبارتند از :

جلوگیری از به آتش کشیدن کتابخانه بزرگ حسن صباح در قلعه الموت به دست مغولان.
نجات جان دانشمندان و علمایی همچون ابن ابی الحدید (شارح نهج البلاغه) و برادرش موفق الدوله و عطا ملک جوینی که بی رحمانه مورد غضب و خشم مغولان قرار گرفته بودند.
جذب و حل شدن قوم مغول در فرهنگ و تمدن اسلامی، به گونه ای که موجب شد مغولان به اسلان روی آورند و ازسال ۶۹۴ ه . ق اسلام دین رسمی اسلام قرار بگیرد.
جلوگیری از تهاجم آنان به کشورهای مسلمان.
وضع مثلثات و قضایای هندسه کروی، تفهیم بی نهایت کوچک ها و تکمیل نظریه ارشمیدس به گونه ای که او را یکی از توسعه دهندگان علم مثلثات می دانند. در قرن ۱۶ میلادی کتاب های مثلثات او به زبان فرانسه ترجمه گردید.
احیای سنت فلسفه مشایی که پس از ابن سینا در ایران رو به افول گذاشته بود.
تاسیس رصد خانه مراغه در سال ۶۵۶ ه.ق با بیش از ۱۲ دستگاه و ابزار نجومی جدید که از شاهکارهای مراکز علمی جهان بود. بعدها یک منجم هلندی با تقلید از او رصد خانه (اوزانین برگ) را برپا نمود.
احداث کتابخانه بزرگ رصدخانه در مراغه با حدود چهل هزار جلد کتاب.
گردآوری دانشمندان ایرانی و انتقال تمدن و دانش های ایران پیش از مغول به آیندگان.
تالیف حدود یکصد و نود کتاب و رساله علمی در موضوع های متفاوت که از معروفترین آثار پارسی وی، (اساس الاقتباس) و (اخلاق ناصری) را می توان یاد می کرد.

علامه حلی (شاگرد وی) از او به عنوان استاد بشریت یاد می کند-جورج ساتن وی را بزرگترین ریاضیدان اسلام به شمار می آورد و بروکلمن آلمانی می گوید وی از مشهورترین دانشمندان قرن هفتم و برترین مولفان این قرن است. دانشمندان نجومی اروپا برای هر یک از کوه های کره ماه نام هایی از فاضلان جهان را که خدمات شایسته ای به جهان علم کرده اند نامگذاری نموده اند از جمله یکی از کوه های کره ماه به نام خواجه نصیرالدین طوسی نامگذاری شده است. این حکیم سرانجام در سال ۶۷۲ هجری قمری در شهر مقدس کاظمین درگذشت و بنابر وصیت خودش او را در پایین پای دو معصوم دفن کردند.

بزرگداشت روز ملی مهندسی در ایران

روز پنجم اسفندماه هر سال مقارن با زاد روز بزرگ مرد مهندسی ایران، خواجه نصیر الدین طوسی به نام “روز مهندس” نامگذاری شده است که به این مناسبت، هر ساله جشنواره هایی به مناسبت بزرگذاشت این حکیم شهیر و فرزانه ایرانی و به منظور تجلیل از خدمات تلاشگران جامعه مهندسی کشور، با همت انجمن ها و سازمان های نظام مهندسی و نمایندگان وزارتخانه ها و سایر ارگان های دولتی و تشکل های فعال در عرصه های فنی و مهندسی، برگزار می گردد و تلاش می گردد که هرساله با شکوه تر و اثربخش تر از سال قبل برگزار شود. نامگذاری این روز در تقویم مناسبات ملی کشورمان، در راستای توجه به نقش والا و ارزشمند مهندسان کشور و نقش آنها در تولید ثروت و رونق اقتصاد می باشد.

اهداف کلی از برگزاری این همایش ها و جشنواره ها، عمدتا” به شرح زیر است:
۱- بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، به عنوان یک مهندس ایرانی ماندگار در تاریخ مهندسی جهان
۲- تجلیل از سازمان ها و واحدهای فنی و مهندسی نمونه و برگزیده
۳- بزرگداشت مقام مهندس و تجلیل از پیشکسوتان و مهندسین برتر و نمونه و همچنین تجلیل از مهندسین جوان برگزیده
۴- تقویت ابعاد علمی رویداد و ایجاد ارتباطات و تعاملات مناسب بین ارگان های ذیربط با مهندسان، اندیشمندان و صنعتگران موفق، به منظور شناخت موانع و چالش های موجود در فضای کسب و کار کشور، و ارائه راهکارهای کاربردی مبتنی بر تفکر مهندسی، با هدف برون رفت از چالش های موجود
۵- فرهنگ سازی و آشنایی عموم مردم به ویژه جوانان کشور، با روز ملی مهندسی
۶- ایجاد بستری مناسب برای رشد و توسعه فضای کسب و کار، ویژه دانشجویان فارغ التحصیل در رشته های فنی و مهندسی
۷- بررسی وضعیت قوانین و حمایت های دولتی در بهبود فضای کسب و کار کشور، از طریق شناسایی راهکارهایی جهت عملیاتی کردن و جاری سازی آنها

دوازدهمین همایش ملی روز مهندسی

برگزاری این همایش در سال های قبل از ۱۳۹۰ در قالب جشنواره و صرفا” جهت تجلیل از مهندسان برگزیده استان اصفهان توسط انجمن خدمات مهندسی استان اصفهان شکل گرفت و از آن پس با حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و ارگان های ذیربط، به صورت یک همایش علمی برنامه ریزی و برگزار گردید.این همایش از سال ۱۳۹۳ و پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، از تمامی معیارهای مورد نیاز جهت برگزاری یک همایش علمی برخوردار شد، و براساس گزارشات تهیه شده از برگزاری همایش یازدهم و تایید معاونت محترم آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافقت شد دوازدهمین همایش، به صورت ملی و با حمایت و همراهی تمامی ارگان های ذیربط در وزارت خانه و همچنین کلیه سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان های کشور و تشکل های فعال در این عرصه از سراسر کشور، در اصفهان برگزار گردد.

امسال نیز، این مراسم در قالب “دوازدهمین همایش ملی روز مهندسی” توسط انجمن خدمات مهندسی استان اصفهان و مرکز تحقیقات مدیریت ایرانیان به عنوان مجری همایش و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و مشارکت سازمان ها و تشکل های فعال در حوزه های مختلف صنعتی و مهندسی با شعار “تفکر مهندسی، راهکار بنیادی و پایدار در بهبود و توسعه فضای کسب و کار” در روز های ۱۲ و ۱۳ اسفندماه سال جاری در اصفهان، برگزار خواهد شد.در فضایی که در این همایش ایجاد می شود مهندسین در صنایع و رشته های مختلف می توانند به تبادل نظر بپردازند و همچنین در سخنرانی هایی که در راستای روز مهندس توسط اساتید مطرح ارائه می شود، می توان راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات فعلی در کشور، پیدا کرد و در رابطه با آن به بحث نشست.

مجوزهای صادره جهت برگزاری دوازدهمین همایش ملی روز مهندسی به شرح زیر می باشند :
۱- مجوز صادر شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به شماره ۱۰۴/۵۱۳۸۶ مورخ ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
۲- مجوز صادر شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان به شماره ۲۴۵۲۶۸ مورخ ۱۳۹۴/۰۹/۰۴

داستان و ایده ی طراحی نماد و پوستر “دوازدهمین همایش ملی روز مهندسی”

عناصر به کار رفته و نحوه ی ترکیب بندی آنها به همراه تایپوگرافی و اطلاعات متنی پوستر برمبنای یک پیام بصری حاصل از شعار اصلی این رسانه می باشد. “تفکر مهندسی، راهکار بنیادی و پایدار در بهبود و توسعه فضای کسب و کار” کلید واژه های متنی در پیام اصلی این پوستر می باشند که از معادلات بصری مرتبط با این واژه ها استفاده گردیده است.
یک تصویر ساختارمند از مغز انسان که تبدیل تصویری تفکر مهندسی است. همچنین تصویر چرخ دنده و بدنه که به عنوان یک وسیله ی کاربردی و موثر، تعریف بصری از باز نمودن راه های پیش رو و ارائه راهکارهای متعدد بوده و در انتها ریشه ی این تفکر در تمام کره ی زمین تسریع یافته و در واقع اصلی ترین نقطه ی پیام تصویری در این نماد است، که اهمیت رشد، بینایی و نتیجه مثبت بدست آمده از تفکر مهندسی در کل ساختار جامعه جهانی را متذکر می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت همایش به آدرس http://www.engday-conference.ir بخش آئین نامه ارزیابیمراجعه نمایید.

logo-samandehi