یکشنبه، 01 تیر 93 - 10:21

 

IMG_1319

• لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

بنده فرشاد منعمیان رییس اداره فناوری اطلاعات وارتباطات اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان با ۱۵سال سابقه کار،فارغ التحصیل کارشناسی نرم افزار از دانشگاه آزاد نجف آباد گرایش نرم افزار و دانشجوی فوق لیسانس عاوم کامپیوتر گرایش علوم تصمیم و مهندسی دانش در دانشگاه صنعتی امیر کبیر هستم

• در خصوص لزوم استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه توضیحاتی دهید.

فناوری اطلاعات در همه رشته ها ی مختلف کسب و کار جایگاه خود را بدست آورده و صنعت بیمه هم به عنوان یکی از بازارهای هدف همیشه مد نظر بوده و مدیران این صنعت هم از ابتدا به دنبال استفاده از این فناوری در جهت کاهش ریسک و مدیرت امور خود بوده اند .

• بیمه الکترونیکی در یک تعریف کلی

استفاده از فناوری اطلاعات به منظور تبادل هر گونه خدمت و انتقال وجه را به صورت مختصر را میتوان به عنوان بیمه الکترونیک در نظر گرفت

• موانع و راهکارهای توسعه بیمه الکترونیک در ایران

در اینجا لازم می دانم توضیحاتی در مورد ساختار سازمان بیمه سلامت اعلام کنم تا موانع و راهکارهای فناوری اطلاعات در سازمان بیمه سلامت برای خوانندگان بهتر مشخص شود .این سازمان در مرداد ۱۳۹۰ از تغییر نام و رسالت سازمان بیمه خدمات درمانی بوجود آمد و وظیفه پوشش بیمه پایه درمان برای کل هموطنان را به عنوان رسالت اصلی برعهده دارد واین رسالت تفاوت اصلی این سازمان با بیمه های تجاری می باشد .در بیمه های تجاری به عنوان مثال بیمه خودرو بیمه گزار یکبار جهت عقد قرارداد و یک یا چند بار نهایتا برای اخذ خسارت به نمایندگیهای همان بیمه مراجعه می نماید در صورتیکه بحث درمان بارمراجعات خیلی بیشتری داشته وگستره دریافت خدمات برخلاف بیمه های تجاری در موسسات تشخیصی – درمانی می باشند ، که این موسسات با سازمانهای بیمه فقط قرارداد ارائه خدمات دارند و بیمه در انتخاب نرم افزار یا استفاده از نرم افزار نمی تواند اعمال فشار ونظر محکمی داشته باشد ، تا بتواند بستر الکترونیکی خود را در محلهای ارائه خدمات به بیمه شدگان یکسان سازی وتسریع وتسهیل نماید . ضمن اینکه باتوجه به اینکه بیمه پایه همچنان توسط سازمانهای مختلف ارائه میگردد ، سیاست گذاری یکسانی هم بین سازمان های بیمه گر وجود ندارد تا این بستر در موسسات تشخیصی –درمانی به صورت متحدالشکل واستاندارد یکپارچه اعمال شود . لذا توسعه بیمه الکترونیک نیاز به اجرای ماده ۳۸ قانون پنجم توسعه را به عنوان زیر ساخت اصلی می طلبد ، تا در راستای آن بتوان اجرای ایده آل بیمه الکترونیک را متصور گردد . ولی با تمام تفاسیر اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان از سال ۱۳۸۰ عزم خود را جهت جمع آوری مکانیزه اطلاعات به صورت آفلاین برداشته که برآیند این فعالیت ها نمود خود را در کشور نیز داشته است .

• مزایای بیمه الکترونیکی

کاهش هزینه تولید اسناد و مدارک،حذف سریع اطلاعات تکراری و اشتباهات ، افزایش اطلاعات مستند و قابل اطمینان ، تسریع در امور باکیفیت ، افزایش رضایتمندی بیمه شدگان و موسسات تشخیصی و درمانی ، مدیریت بهتر منابع درمان در سطح ملی و . . .

• پیش نیازها و پیش شرط های بیمه الکترونیک

برقراری هماهنگی بین سازمانهای بیمه گر و وزارت بهداشت در جهت اجرای ماده ۳۸ برنامه پنجم توسعه

دسترسی به اینترنت و تجهیزات رایانه ای ونرم افزار مناسب در کلیه موسسات تشخیصی – درمانی

برقراری ارتباط کلیه موسسات با شبکه شتاب یا شاپرک

انجام برخی تغییرات لازم در نرم افزار های سمت سازمان بیمه سلامت و موسسات تشخیصی – درمانی

• چه زیرساختهایی برای تحقق بیمه الکترونیک در ایران لازم داریم؟

دسترسی به اینترنت حداقل ۶۴ کیلو بیت برثانیه در تمام نقاط ارائه خدمات تشخیصی – در مانی

نرم افزارهای آفلاین و آنلاین ثبت خدمات بیمه شدگان

ارتباط فراسازمانی قوی بین بیمه ها و وزارت بهداشت – خلا هماهنگی و قانونی

مراکز داده قوی باقابلیت توزیع و یکپارچه سازی داده وسرویس

• عملکرد سازمان های بیمه درمانی بصورت جزیره ای با چه مشکلاتی همراه است ؟

بیمه شدگان همپوشان و یا افراد فاقد بیمه یکی از بزرگترین معضلات این وضعیت می باشد.(بیمه شده همپوشان منظور بیمه شده ای است که از چند سازمان بیمه گر دفترچه دارد )

– چندگانگی قوانین وقیمتها و خدمات در سطح بیمه پابه درمان یکی دیگر از ایرادات می باشد که باعث میشود توزیع خدمات سلامت و یارانه های مربوطه به نحو احسن صورت نپذیرد و احیانا سودجویان از این خلل به صورت سودجویانه استفاده نمایند .

• در اصفهان در خصوص ترکیب بیمه و فناوری اطلاعات چه اقداماتی صورت گرفته است؟

توسعه خدمات به دفاتر پیش خوان جهت سهولت امور بیمه شدگان

پذیرش نسخ موسسات تشخیصی –درمانی به صورت مکانیزه در اداره کل و اینترنتی

ثبت نام بیمه شدکان بیمه همکانی به صورت اینترنتی

رسیدگی مکانیزه نسخ

درآمد اینترنتی و. . .

• آماری در خصوص فعالیت های الکترونیکی خود ارائه دهید

-یکی از شاخص ترین فعالیتهای صورت گرفته در این اداره کل تولید و توسعه و پشتیبانی نرم افزار اسناد پزشکی در کلیه استانها بوده که در سال ۱۳۸۲ صورت گرفته و اینجانب به عنوان مسوول گروه و آقای مهندس فرشید به عنوان برنامه نویس از اصفهان به همراه ۴ نفر از استانهای فارس وتهران انجام وظیفه نموده و نرم افزار مذکور تاکنون در حال استفاده می باشد

-پیاده سازی مرکز داده استان

– نرم افزار تحت وب پذیرش نسخ موسسات توسط اداره کل

– نرم افزار مقومی نسخ پزشکان و در مانگاه ها به عنوان یاطبیب

– تولید قالبهای متعدد تبادل اطلاعات با موسسات تشخیصی –درمانی

-موارد فوق فعالیتهای شاخص انجام گرفته درون استانی واحد IT اداره کل بیمه سلامت اصفهان بوده که نمود کشوری داشته و در مجموع تمامی فعالیتهای اداری اعم از عمومی وتخصصی در ادارات کل بیمه سلامت به نحوی درحال انجام با رایانه می باشد و در صورت نبود این تکنولوژی در ارائه خدمات به هموطنان با مشکلات عدیده ای مواجه می شدیم

در خصوص بیمه سلامت ایرانیان که از طریق اینترنت انجام میشود توضیحاتی بفرمایید.این بیمه به چه کسانی تعلق میگیرد؟

بیمه سلامت موردنظر یا بیمه همگانی سلامت، بیمه ایست که به کلیه اقشار فاقد بیمه به صورت رایگان تعلق می گیرد و با توجه به برنامه ریزی های دولت خدمتگزار دارای مزایای ویژه ای خصوصا در بیمارستانهای دولتی بوده که هزینه های بیمه شدگان در بخش بستری را به شدت کاهش می دهد . البته لازم به ذکر است که طرح تحول نظام سلامت در بخش بستری بیمارستانهای دولتی به اجرا در آمده که مجری آن وزارت بهداشت و نظارت صحت اجرای طرح با سازمان بیمه سلامت می باشد .

• ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان چه مزیتی دارد؟

دسترسی به سوابق سلامت بیمه شدگان – احیانا حساسیت های دارویی – سوابق خانوادگی بیماری – امکان پیاده سازی کارت هوشمند سلامت – رهگیری بیمه شده – مصرف بهینه دارو – توزیع بهتر یارانه درمان به اقشار نیازمند و . . .

• در خصوص ادغام و تجمیع صندوق های بیمه ای توضیحاتی دهید

اجرای ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم یا همان سوال مورد نظر شما یکی از آمال وآرزوهای نظام سلامت کشور بوده و اخیراً اداره کل طرحی در این خصوص به اداره کل تامین اجتماعی ارائه نموده تا بتوان گام نخست را دراستان اصفهان به عنوان پیشرو در نیل به این هدف برداشت ، که در همین موقعیت لازم می دانم مراتب قدردانی خود را از جناب اقای دادخواه مدیرکل محترم تامین اجتماعی اصفهان و مدیر IT این سازمان اعلام کنم ، که طرح مذکور را پذیرفته و با رهنمودهای ارزشمند خود ، در صدد رفع نقص و اجرایی شدن آن برآمده اند .

• در حال حاضر پرونده الکترونیکی سلامت در استان اصفهان در چه مرحله ای است؟

پرونده الکترونیک بیمه شدگان در حد اطلاعاتی که به صورت ماهیانه از پزشکان ،داروخانه ها،آزمایشگاه ها وموسسات تصویربرداری در قالب ساختارهای توافقی اخذ میگردد از سال ۱۳۸۲ به بعد در حال جمع آوری می باشد . که نیاز به ،فرایندهای تکمیلی نیز داشته ولی در جای خود اطلاعات خوبی را میتوان بدست آورد

logo-samandehi