چهارشنبه، 01 آبان 98 - 00:34

 

بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال همچون چتری است تا تمام بازیگران و فعالان این حوزه در زیر آن قرار گیرند و به توانمند شدن فناوران و شرکت های دانش بنیان کمک می کند تا بازار داخلی و خارجی مناسبی برای آنها ایجاد شود. در این مرکز در آغاز فعالیت ۴ مگا پروژه “گیگول دات کام”، “ایران ۳۶۰”، ” بلوچ باکس” و “دوزلفون” اجرایی می شود و در سطح کشور گسترش می یابد.این مرکز با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است.

در این مراسم محمد ابوالحسنی، بنیانگذار و مؤسس بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال، امروز را آغاز رسمی عصری جدید برای تولید محتوا دانست که پایه کسب و کار و تولید ثروت و کارآفرینی است. در حال حاضر به مرحله‌ای از بلوغ رسیده‌ایم که می‌توانیم در حوزه اشتغال‌زایی و کارآفرینی بر مبنای محتوای دیجیتال یک بنیاد ملی داشته باشیم. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه داستان کارآفرینی تمام استارتاپ ها از گوگل و مایکروسافت تا استارتاپ های داخلی  مانند دیجی کالا و اسنپ یکی است، بیان کرد: همه آنها از یک زیرزمین و محیط کوچک فعالیت خود را شروع کردند‌. این نشان می دهد توسعه مراحل کار برای گسترش فعالیت ها و رسیدن به کسب و کار موفق باید طی شود.

ستاری در ادامه با اشاره به اینکه اگر در بازار محصولات فرهنگی چینی و امریکایی فروش می رود بدین معنا است که شرکت های داخلی در حال باخت هستند،  ادامه داد: باید استارتاپ های این حوزه را توسعه دهیم تا شرکت های دانش بنیان هم گسترش یابند. در این زمینه حوزه فناوری های نرم و توسعه کسب و کارهای این حوزه یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری است.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در ادامه زبان فارسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نهمین زبان اینترنت متعلق به کشورمان است در صورتی که از نظر جمعیت این مزیت را نداریم. آپارات با زبان فارسی جز صد سایت پربیننده دنیا است. پس این حوزه محلی برای توسعه زبان فارسی است.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صنعت محتوای دیجیتال یکی از پر رونق ترین حوزه های کسب و کار در دنیاست گفت: در اجلاس جهانی کار، موضوع بازار کار در جهان مطرح بود و این نشان می‌دهد که در تمام دنیا فضای جدیدی در کسب و کار ایجاد شده است.

 وی افزود: گردش مالی صنعت رسانه و سرگرمی در دنیا ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است که ۱۲۰۰ میلیارد دلار آن، مربوط به محتوای دیجیتال و ۲۶۰ میلیارد دلار آن مربوط به انیمیشن است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما به عنوان دولت نمی‌توانیم زیست بوم دیجیتال ایجاد کنیم اما می‌توانیم در ایجاد فضای مناسب اینگونه فعالیت‌ها کمک و حمایت کنیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از افتتاح بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال، گفت: این بنیاد شروع مبارکی است و تلاش داریم هر ماه از کارهای جدید در یک زیست بوم مناسب پرده‌برداری کنیم تا به جایگاه مناسب خود در این عرصه برسیم.وی در ادامه بیان کرد: اگر ایران به اندازه سهم جمعیتی یک درصدی خود می توانست از بازار محتوا و رسانه های دیجیتال بازار خلق کند، باید بازارهای موجود در حوزه محتوا و رسانه دیجیتال بیش از ١٣ برابر و در حوزه انیمیشن بیش از ۴٠ برابر شود که این امر، نشانگر وجود ظرفیت بالا برای ایجاد هزاران کسب و کار و توسعه بازار در داخل و خارج است.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توانیم کنترل و مدیریت شهر را در شرایط مختلف به صورت هوشمند انجام دهیم.

وی تصریح کرد: سرمایه‌های ما در شهر به حجم ساختمان‌ها و کالبدهایی که می‌سازیم نیست، بلکه توجه به زیرساخت‌ها و فراهم کردن فضای کسب‌وکار برای کسانی که می‌توانند در حوزه‌های نرم‌افزاری کار کنند، یک مسئولیت و وظیف بسیار کم‌عارضه و در عین حال پربازده است.

حناچی تأکید کرد: می‌توانیم از این طریق مشکلات اساسی شهر تهران مثل آلودگی و ترافیک را حل کنیم و مطمئناً با زیرساخت‌هایی که در شهرداری تهران هست و همکاری‌ که در شورای فناوری شهرداری تهران به وجود آمده، فضای بیشتری را برای کسب‌وکار در حوزه‌های دیجیتال فراهم ‌می کنیم. همچنین با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توانیم کنترل و مدیریت شهر را در شرایط مختلف به صورت هوشمند انجام دهیم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به وجود رصدخانه شهری در تهران گفت: این رصدخانه وظیفه تولید و پالایش اطلاعات دیجیتال و تبدیل آن ها به نقشه‌های مختلف را بر عهده دارد؛ رصدخانه‌ای که از طریق آن برنامه‌های آینده را نیز پیش می‌بریم. به طور طبیعی، در اختیار داشتن این حجم از اطلاعات در کنار چالش‌هایی که شهرداری تهران با آن‌ها روبه‌رو است، می‌تواند فضا را برای شرکت‌های استارت آپی فعال در این حوزه فراهم کند.
حناچی با ذکر مثالی ادامه داد: مردم تهران در سال ۹۶ در یک نظرسنجی اعلام کردند آلودگی و ترافیک دو مشکل اصلی شهر تهران است؛ اگر اکنون دوباره این سوال پرسیده شود، شاید مشکلات اقتصادی در صدر فهرست باشد، اما مسایل اجتماعی و اقتصادی در آن دوران، بعد از آلودگی و ترافیک بود. یک شرکت خصوصی در این شرایط سرویسی را درمورد دوچرخه ارائه می‌کند که البته اولین نیست اما برتری‌های زیادی بر موارد پیشین دارد؛ سرویس مذکور این ویژگی را دارد که برخلاف قبلی‌ها در هر جای شهر می‌توان دوچرخه را تحویل گرفت و در هر کجای شهر آن را تحویل داد. استفاده از زیرساخت‌های مدرن، با هوشمندی چنین سرویسی را برای شهروندان فراهم کرده و در این زمینه اقداماتی که در سطح شهر تهران می‌تواند صورت بگیرد، بسیار است.

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که در درجه اول مشکلات شهر تهران را احصا کنیم و در درجه دوم، فضا و اطلاعات لازم را برای کسانی که می‌توانند به این مشکلات در فضای دیجیتال بپردازند، فراهم کنیم.

محمد شریف خانی معاون فضای مجازی صداوسیما نیز در این مراسم با تاکید به مفهوم تولید محتوا با عشق و اینکه نباید از این مفهوم غافل ماند گفت: فردوسی و دهخدا با عشق محتوای فاخری تولید کردند و نگاه مادی به این مساله نداشتند. امروزه اما محتوا با بیزینس و تجارت یکسان شده، با این بنیاد می توان صرفا به مسائل تجاری چشم ندوخت و هر دو جنبه را در نظر داشت. بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال راهی است برای ساخت محتوا با عشق در کنار داشتن بازاری جذاب که دغدغه ایجاد کردنی برای آن وجود نداشته باشد.

در ادامه عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم، نهادسازی در راستای گسترش فعالیت‌ها و کسب و کارهای حوزه دیجیتال را از جمله راهبردهای موثری برشمرد که وزارت کار آن را دنبال می‌کند.
وی بهره‌مندی از محتوای فرهنگی شهرها و مناطق گوناگون کشور را در ترویج این حوزه، مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه امروزه دولت‌ها و بخش‌های خصوصی در تلاش هستند که تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی به صورت استارت‌آپ شکل بگیرد، اظهار کرد: معمولا در کشور ما دولت‌ها برای حمایت از کسب و کارها به صورت سنتی وام پرداخت می‌کنند.
وی افزود: حالت دوم این است که شتاب‌دهنده راه‌اندازی کنیم تا موجب رشد کسب و کارها را شویم و سومین شیوه نیز که موج آن در کشور شروع شده این است که در کشور کارخانه‌های نوآورانه ایجاد کنیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اما یک لایه بالایی نیز وجود دارد و آن اکوسیستمی است که همه این اقدامات در آن مستقر می‌شود.
منصوری با بیان اینکه به دلیل برخی قوانین، تولید محتوا زمان‌بر است، تصریح کرد: بر اساس تاکید وزیر کار، روش‌مندی و نهادینه‌سازی حوزه کسب و کار از اموری است که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود و آن را دنبال می‌کنیم.
وی افزود: از این‌رو برنامه کار بر این گذاشته شد که نهادسازی‌ها را محور کار قرار دهیم و افتتاح این مرکز، یکی از اقداماتی است که انجام شده تا اکوسیستم فضای کسب و کارهای دیجیتالی نزج بیشتری پیدا کند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار امیدواری کرد که این نهاد به‌تدریج منویات استراتژیکی ملی در راستای توسعه فضای کسب و کارهای دیجیتالی را فراهم کند.
منصوری در ادامه با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ حدود ۴ هزار تریلیون دلار در حوزه آی سی تی تبادل اطلاعات ایجاد شده است، گفت: اما در سال ۲۰۲۳ این میزان به ۶ هزار و اندی میلیارد دلار می‌رسد و سهمی که ما در دنیا داریم، به نسبت جمعیت کشور پایین است.
وی گفت: اما در کشور ما امکانات و تخصص‌هایی وجود دارد که اجازه می‌دهد کسب‌و‌کارهای دیجیتالی با تکیه بر محتوای فرهنگی در مناطق گوناگون گسترش یابد.

یکی از بخش های دیگر این مراسم امضای ۶ تفاهم نامه همکاری برای توسعه فعالیت کسب و کارهای حوزه محتوای دیجیتال بود.

آئین افتتاح «بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال» پیش از ظهر امروز سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، احمد مسجدجامعی عضو شورای‌شهر تهران و مدیران و مسئولان عالی رتبه کشور، برخی از مدیران کسب و کارهای بخش خصوصی حوزه انیمیشن و استارت آپ های این حوزه برگزار شد.

logo-samandehi