دوشنبه، 09 مرداد 02 - 12:36

هفته کسب و کارهای دیجیتالی از  ۱۴ تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ با هدف توسعه کسب و کارهای فعال بر بستر اینترنت برگزار می شود. کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه های اینترنتی، شرکتهای زیرساخت و استارتاپها مخاطبین این رویداد ملی هستند. به بهانه هفته ی کسب و کارهای دیجیتالی نظرات مصطفی سلیمان نژاد ، ریاست اتحادیه فن اوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان را در این خصوص جویا شدیم .سلیمان نژاد  عضویت در کارگروه تجارت الکترونیک ، عضو کارگروه کافی‌نت های استان،  بازرس هیات مدیره اتحادیه ، عضو کمیسیون بازرسی اتاق اصناف  را در کارنامه خود دارد.

ضرورت توجه به تحول دیجیتال در عصرحاضر را بفرمایید

همانطور که میدانید در سال های اخیر رشد چشم گیری در صنعت و تجارت به واسطه پیشرفت های حوزه فناوری شکل گرفته است. به خصوص در یکی دو سال اخیر هوش مصنوعی با سرعت خیره کننده ای در حال رشد و توسعه می باشد. برخی تحلیلگران معتقدند تا چند سال آینده چند ده هزار عنوان شغلی به واسطه پیشرفت هوش مصنوعی بی استفاده خواهند شد. این بدان معناست که شاید ظرف یک دهه آینده میلیون ها نفر در جهان شغل فعلی خود را از دست خواهند داد.

 قطعا کشور عزیزمان ایران و استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. با توجه به موارد گفته شده می توان اذعان داشت در این شرایط و با توجه به تحولات سریع در حوزه کسب و کارها ،  اتحادیه ها وظیفه دارند همچون چراغ راهنما ضمن ارائه تحلیل های دقیق به اصناف، راهکارهای مناسب جهت حضور موثر در عصر جدید را ارائه دهند.

به نظر شما تحول دیجیتال می تواند نقشی در توسعه کسب و کارها داشته باشد ؟

بله قطعا.

اگر به معنای تحول دیجیتال را درک کنیم ،می توانیم نتایج خوبی را دریافت کنیم. فرآیند تحول دیجیتال (Digital Transformation) در واقع به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری دیجیتال برای بهبود رویه‌های عملیاتی است. سازمان‌ها با مرور فرآیندهای موجود و به‌روزرسانی آن‌ها و تلفیق آن‌ها با فناوری دیجیتال، بهترین فرصت زنده ماندن را در دنیای تغییرات سریع فناوری و نوآوری برای خود فراهم می‌کنند.

بهتر است  بگویم که تحول دیجیتال عامل و تضمین بقای کسب و کار ما خواهد . اگر مدیران تصمیم گیر و واحدهای صنفی به تحول دیجیتال نگاه علمی و درستی نداشته باشند قطعا در آینده با مشکلات زیادی روبرور خواهیم شد و در نهایت منجر به  تعطیلی کسب و کارهایی خواهد شد که همگام با تحولات روز گلم برنداشته اند

البته باید به معنای واقعی مفاهیم این حوزه را مدنظر داشته باشیم .صرفا نمی توانیم با استفاده از سامانه ها و نرم افزارها مدعی تحول دیجیتال در کسب و کارمان شد. تحول دیجیتال بر تغییر فرآیندهای کسب و کار تمرکز دارد  تا جایی که کل سازمان را در بر گیرد .

در هر صورت در عصر ارتباطات، تحول دیجیتال چک تضمین بقای کسب و کار و سازمان است و کسب و کار ها و واحد های صنفی برای بقای خود ناگزیر به تغییرات بنیادی خواهند داشت.

با توجه به این توضیحات در خصوص رویداد هفته کسب و کارهای دیجیتال توضیح بفرمایید.

با توجه به مطالب عنوان شده در طول دوسال اخیر سازمان نظام صنفی به همراه اتاق بازرگانی ، دانشگاه آزاد و برخی دستگاه های دولتی از جمله پست و اداره کل ICT اقدام به برگزاری رویداد کسب و کارهای دیجیتال کرده است. با توجه به نیاز واحدهای صنفی از آخرین تحولات کسب و کارهای دیجیتال، اتحادیه فناوری ارتباطات اصفهان بعنوان یکی از متولیان حوزه ی  ICT  اقدام به مشارکت در برگزاری هر چه بهتر این رویداد در تاریخ ۱۴ الی ۱۸ مردادماه کرده است.این یک فرصت بیسیار مناسب در پیش روی واحدهای صنفی استان است که بتوانند با آخرین روندهای جهانی در حوزه کسب و کارهای دیجیتال ، انقلاب صنعتی چهارم و مسائل مرتبط با تحول دیجیتال آشنا شوند.

چه  اهدافی در این رویداد برای واحدهای صنفی دنبال می شود.

این رویداد در محور اصلی توسعه زیست بوم کسب و کار همگام با انقلاب صنعتی چهارم ،  توسعه اقتصاد دیجیتال ، توسعه شهر هوشمند همگام با بهبود محیط زیست و  ده محور فرعی با عناوین

توسعه کسب و کار با بهره گیری از هوش مصنوعی ، ورزش و سلامت،گردشگری، تجارت الکترونیکی،

اقتصاد دیجیتال، شهر هوشمند،آموزش و توسعه منابع انسانی،لجستیک هوشمند،زنجیره تامین دیجیتال،

مشتری مداری هوشمند،را دنبال می کند.

 بر همین اساس در این رویداد ۱۶ دوره آموزشی در ۴ گروه برای علاقه مندان طراحی گردیده است که واحدهای صنفی استان می توانند با توجه به نیاز خود در این دوره ها حضور یابند.

قطعا حضور اصناف استان در این دوره ها که به صورت حضوری و مجازی به صورت همزمان برگزار می شود می تواند درادامه حیات کسب و کارشان کمک کننده باشد.واحدهای صنفی می توانند با استفاده از تخفیفات ویژه اصناف و با مراجعه به سایت ecomdev.ir در دوره های این رویداد بزرگ ثبت نام کنند.

همچنین در روز پایانی رویداد نیز با حضور اساتید برجسته دانشگاهی آخرین مطالعات جهانی در حوزه کسب و کارهای دیجیتال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

و سخن پایانی 

سرعت تغییرات در حوزه ی دیجیتال شتاب گرفته است و ما با تمام مشکلات موجود راهی جز همگام شدن با این روند را نداریم . حالا که متولیان این حوزه با تمام مصائب موجود در راستای بهبود شرایط ، سعی در ارایه نگاهی جامع و علمی به این حوزه را دارند ، از تمام کسب و کارها و واحدهای صنفی را  به بهره مندی از مطالب این رویداد دعوت می کنیم.

امیدواریم با رشد علمی و عملی در حوزه ی کسب و کارهای دیجیتال و انتقال چالشهای موجود به مدیران تصمیم گیر قدمی هر چند کوچک در بهبود شرایط داشته باشیم.

logo-samandehi