سه شنبه، 07 خرداد 92 - 02:04
تبليغات در اينترنت و ويژگيهای آن

 

تبلیغات در اینترنت و ویژگیهای آن

تبلیغات در اینترنت و ویژگیهای آن

در این مقاله منظور از تبلیغات اینترنتی نمایش دادن نامها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای پربیننده اینترنت است، به نحوی که به تحقق اهداف عمومی تبلیغات کمک نماید و کاربران (مخاطبان) را به سایت مورد نظر آگهی دهنده هدایت کند.آگهی اینترنتی (Banner) معمولاً در ابعاد استاندارد ساخته و عرضه می‌شود. بنر به صورت نوشته یا تصویر ثابت یا متحرک است. هر بنر ممکن است به صورت ثابت در سایت یا سایتهای مشخص نمایش داده شود یا همراه مجموعه‌ای از بنرهای دیگر، به صورت متناوب به نمایش درآید. در هر صورت پس از اتصال مخاطب به سایت آگهی دهنده، اطلاعات کامل به وی داده می‌شود و در صورت لزوم امکاناتی مانند پست الکترونیکی، فرمهای درخواست اطلاعات، فرمهای سفارش کالا یا خدمات، در اختیار او قرار می گیرد.

ویژگیهای مهم تبلیغات اینترنتی

– دستیابی به بازار جدید در حال گسترش

در سالهای اخیر عده کاربران اینترنت در جوامع مختلف به سرعت در حال افزایش است. بررسیهای آماری معتبر حاکیست که نرخ رشد کاربران اینترنت در ایران بطور متوسط سالانه ۳۱۷% بوده است. به عبارت روشنتر عده این کاربران که مخاطبان تبلیغات اینترنتی هستند هر سال بیش از سه برابر شده وهم اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر برآورد می شود.نکته در خور توجه این است که بیشتر کاربران اینترنت در ایران از اقشار جوان و میانسال، تحصیلکرده یا متخصص و متعلق به ده کهای درآمدی متوسط به بالا هستند که این ویژگیها بازار بسیار مناسبی را برای جذب کالاها و خدمات مختلف ایجاد می کند. بخش مهم دیگری از این بازار جدید، جمعیت چند میلیونی هموطنان خارج از کشورند که بیشترشان از اینترنت استفاده می کنند. بعلاوه باید به بازار بزرگ جهانی و مشتریان بالقوه کالاها و خدمات ایرانی در سرتاسر دنیا اشاره کرد که اینترنت بهترین راه دسترسی به آنان است.

– هدفگیری دقیق مخاطبان

اینترنت توانایی بالایی برای پیام رسانی به مخاطبان خاص دارد. هر گروه از کاربران اینترنت به سایتهای ویژه‌ای علاقمندند،که با وجود سایتهای تخصصی در هر زمینه، حتی می‌توان پیامگیران را بر اساس علایق تخصصی‌شان از هم تفکیک کرد.بر این اساس، تبلیغات اینترنتی تولیدکننده عرضه کننده هرگونه کالا یا خدمت را مستقیماً به مصرف کننده آن وصل می کند و به این ترتیب هدفگیری مخاطب در اینترنت بسیار دقیقتر از رسانه‌های سنتی صورت می گیرد.

– اطلاع رسانی کامل و سریع

اطلاع رسانی تبلیغاتی در رسانه‌های سنتی با محدودیتهای متعدد روبروست. در تبلیغات اینترنتی این موانع تا حدود زیادی برطرف شده و آگهی دهنده می‌تواند ضمن استفاده از امکانات سمعی و بصری، پیامها و اطلاعات مورد نظر را به شکل کامل در اختیار مخاطب قرار دهد. همچنین این امکان برای او فراهم است که بدون مراجعه حضوری (به صورت آن لاین) آگهی خود را سفارش دهد و ظرف چند دقیقه تا چند ساعت شاهد پخش آن باشد.

– هزینه کم

امروزه هزینه تبلیغ در رسانه‌های سنتی نظیر مطبوعات پرتیراژ و تلویزیون بسیار سنگین است. همچنین در این نوع تبلیغات تنها با بررسیهای پرهزینه می‌توان از میزان رسیدن پیام به مخاطبان اصلی و اثربخشی آن با خبر شد. حال آنکه در تبلیغات اینترنتی، آگهی دهنده با کمترین هزینه پیام خود را به مخاطبان مورد نظر می‌رساند، منبع اطلاع رسانی جامعی را به طور مستمر در اختیار ایشان قرار میدهد و هر لحظه که اراده کند با دریافت گزارشهای دقیق از عکس العمل آنها مطلع می شود.

– نظارت و ارزیابی دقیق و بدون واسطه

چنانکه اشاره شد ، یکی از ویژگی های بارز تبلیغات اینترنتی امکان نظارت دقیق بر آگهی‌ها و ارزیابی مستقیم نتایج است.

مهدی قربانی

مهدی قربانی

مهدی قربانی 

ICTNEWSIR@GMAIL.COM

logo-samandehi