یکشنبه، 26 اردیبهشت 95 - 02:46

 

جلسه هم اندیشی مدیران، مسئولین و فعالین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان برگزارشد

۲

در ابتدا آقای اطرج رییس سازمان استراتژی سازمان را در دوره چهارم توسعه بازار، توانمندسازی اعضا، تمرکز بر سرویس برشمردند و به اقدامات انجام شده در این راستا پرداختند. از مهمترین اموری که در طول یکسال گذشته انجام گرفته انعقاد تفاهم نامه با اداره کل پست و شرکت مخابرات اصفهان و تشکیل اتاق فکر فناوری اطلاعات و ارتباطات استان است و طی چندین جلسه در اتاق فکر ایجاد مرکز شتابدهی و پردیس تولید محتوای استان اصفهان بمنظور توسعه و گسترش اقتصاد دانش بنیان در استان اصفهان و با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیروی متخصص خلاق و جوان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که پس از آن تفاهم نامه ای بین یازده دستگاه حاکمیتی، علمی وخصوصی استان به امضا رسید.

۳

از دیگر فعالیت های سازمان نظم بخشی و ساماندهی و نیز توانمندسازی اعضا و نیروی انسانی بوده و بمنظور توسعه کسب و کار جلسات متعددی با مسئولین استان برگزار گردیده است.
پروژه فیبر نوری استان یکی دیگر از مواردی است که جلسات آن با افراد ذیربط برگزار شده، همچنین جهت توسعه دولت الکترونیک اقداماتی نیز انجام گردیده است. ایشان ابراز امیدواری نمودند که با همکاری و مشارکت اعضا بتوان اقدامات موثری را در سال ۹۵ بانجام رساند.

آقای دکتر امیدی مدیرکل سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات صحبت خود را در رابطه با فعالیت های این اداره کل و نقش هماهنگ کننده با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان نمود و برای تحقق و توسعه دولت الکترونیک، یادآور شد نیاز به تغییرات اساسی در دستگاههای دولتی و همچنین آموزش کارمندان و مدیران دولتی و کارکنان شرکت های تجاری و سایر شهروندان داریم و به زیرساخت های امن برای تبادل اطلاعات نیاز است تا دستگاهها و شهروندان بتوانند با اطمینان خاطر اطلاعات خود را انتقال دهند. همچنین ابراز امیدواری نمودند در آینده نزدیک بتوان از دیتا سنتر ایجاد شده در مرکز مکانیزه پست بهره برداری نمود.

۴

آقای شفیعی مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی از لزوم فراهم آوردن شرایط مناسب کسب و کار در فضای ارتباطات صحبت و خاطرنشان نمودند استان از لحاظ شاخص های ارتباطات و فناوری اطلاعات در جایگاه خوبی قراردارد همچنین به اجرای طرح رومینگ ملی در شبکه های تلفن همراه، ارتقاء تلفن همراه به نسل های بالاتر، ایجاد پورت اینترنت پر سرعت و دسترسی به ارتباطات بی سیم در برنامه های پیش روی این اداره کل اشاره نمودند و اشتراک گذاری امکانات پایه ای اپراتورها، پیاده سازی نسل پنجم موبایل و واگذاری اینترنت  به روستاها را از برنامه های این اداره کل دانستند.

آقای کشایی مدیر عامل شرکت مخابرات استان اصفهان توسعه دیجیتال ترانسفر( تبادل سرویس سنتی به دیجیتال)، دیجیتال سرویس (سرویس مبتنی بر دیجیتال)، توسعه سرویس های پهنای باند، بحث هوش مصنوعی و اجرای آن را مطرح کردند و لزوم فعالیت شرکتها در زمینه سرویس را مهم دانستند. ایشان با ذکر آمار و ارقام هزینه ای سالانه برای نگهداری شبکه و سرمایه گذاری توسعه زیرساختی موجود، همکاری با مخابرات در اجرای پروژه ها را به عنوان فرصتی مغتنم برای کسب و کار بر شمرد و شرکت های استان را برای همکاری ترغیب نمود.

۵

آقای حیدریان مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری استان اصفهان مهمترین و موثرترین عامل در تحقق شهر هوشمند را ارتباط بین دستگاه های اجرایی دانستند و یکی از اهداف این سازمان را رونق بخشیدن آن بیان کردند و پروژه های شهرداری در سال ۹۵ در ارتباط با آن سازمان را برشمردند و از شرکتهای حاضر در جلسه خواستند جهت اگاهی از پروژها به پرتال این سازمان مراجعه نمایند و در مناقصات مزبوطه حضور فعال داشته باشند چون نیت و قصد مدیریت این سازمان برآن است که برای اجرای پروژه ها از شرکتهای بومی استفاده گردد.

آقای رجالی مدیرکل پست استان اصفهان از استفاده فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه کاری خود و برنامه های این اداره کل در خصوص تسریع در مکانیزه کردن اطلاعات گام های موثری برداشته و از برنامه های آتی  این سازمان به پست لجستیکی با توجه به قراداد منعقد شده با شرکت هم افزاطرح فاوا اشاره و مساله تعداد سفارشات پستی که از طریق اینترنت ثبت می گردد و فاصله تعداد مرسوله های وارد شده به استان (۱۲۰۰ عدد) و تعداد مرسوله های خارج شده (۱۵۰ عدد) و فاصله معنادار آن اشاره نمود.

آقای نیک اقبال معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان این سازمان را مجری سیاست های دولت دانستند و به بودجه مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات استانی وکمبود آن اشاره ای داشتند. رسیدن به رتبه ای در میان ۷۰ کشور اول لیست سازمان ملل در موضوع خدمات الکترونیک به عنوان یکی از اهداف اصلی معرفی گردید. اصلاح فرایند های اجرایی به نحوی که قابل ارائه به صورت الکترونیکی باشد و بهبود وضعیت در این حوزه مورد اشاره قرار گرفت. ایشان ابراز امیدواری نمودند با توجهی که دولت تدبیر و امید به توسعه دولت الکترونیک دارند و از سال ۹۳ بخشنامه آن نیر ابلاغ گردیده است بتوان با همدلی و همکاری همه دستگاههای اجرایی استان در این خصوص گامهای موثری را برداشت.

سرهنگ شکراللهی معاون پلیس فتا در خصوص فراهم آوردن زمینه های دستیابی به اهداف شعار اقتصاد مقاومتی (اقدام و عمل) صحبت نمودند و سه زمینه فعالیت را به صنعتگران پیشنهاد نمودند. این زمینه ها عبارتند از: ارائه مشاوره به شهروندان، اخذ گواهی کارشناس رسمی دادگستری برای بحث امنیت سخت افزارها و نرم  افزارها و نیز  نرم افزارهای امنیت مورد استفاده در شبکه های خانگی.

۱

در پایان آقای علوی، سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت استانداری اصفهان با جمع بندی مطالب بیان شده و اعلام قول مساعدت استانداری اصفهان در خصوص همکاری با سایر سازمان ها جهت عقد قرارداد با شرکت های بومی به ذکر این نکته پرداختند که باید با همکاری و همدلی به سمت تحقق اهداف استان حرکت کنیم و حرکت باید از درون خود استان آغاز گردد. ایشان همچنین به موضوع حمایت از شرکت های آموزشی برای اجرای پروژه های توانمندسازی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات  پرداخت و اعلام نمود که در معرفی شرکت های آموزشی به سازمان ها همکاری لازم از سوی دفتر متبوع ایشان بعمل خواهد آمد.

۶

سپس سوالات حاضرین مطرح و پاسخ مناسب ارایه گردید.این جلسه بیش از سه ساعت و نیم طول کشید

logo-samandehi