شنبه، 24 بهمن 94 - 07:48

حمایت از تولید داخلی به عنوان یک اصل مهم همواره مورد تاکید مسولین بوده و دولت نیز از آغاز به کار، این مقوله را یکی از ماموریت های مهم خود کرده است. اما علی رغم تاکیدات مکرری که در این رابطه صورت می‎گیرد، کماکان در برخی از پروژه‎های مهم شاهد قراردادهایی هستیم که به گونه‎ای به تولید داخل لطمه زده یا می‎زند.نمونه بالقوه آن طرح باران یا همان تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش است. طرحی که توسط اتاق اصناف کشور حمایت می‎شود و قرار است برای شفافیت در اجرای قوانین مرتبط با مالیات های مستقیم و ارزش افزوده، به زودی ۲۰۰ هزار واحد صنفی به صورت رایگان مجهز به صندوق مکانیزه فروش شوند.در اینکه دولت می‏خواهد فروش را مکانیزه کند تا میزان سود و مالیات به صورت شفاف مشخص شود، بحثی وجود ندارد و تمام تشکل‎های صنفی نیز آن را پذیرفته‎اند. موضوع و ابهام مهم نحوه تامین بخش سخت افزاری و نرم افزاری طرح است.
در بخش نرم افزار، گویا با چند شرکت داخلی برای تولید و تامین نرم‎افزار مورد نیاز رایزنی شده است که با توجه به اینکه پیش از این نیز نرم افزارهای بسیاری در این رابطه در کشور تولید شده و مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، تنها شائبه ایجاد انحصار و رانت باقی می ماند.

اما در بخش سخت افزار که مورد اعتراض سندیکای تولیدکننده تجهیزات رایانه‎ای نیز واقع شده، تامین کالا به شرکت کنتورسازی سپرده شده است که خود از نظر مالی مشکل دارد و مجهز به خط تولید کالاهای رایانه‎ای نیست. به همین دلیل آنطور که مجری طرح گفته؛ سرمایه‏گذاری اولیه توسط چینی‎ها صورت گرفته و قرار است آنها بخش سخت افزار را تامین کنند. حال اینکه شرکت های بزرگ تولید رایانه در ایران به خاطر حضور همین چینی‎ها در چند سال اخیر دچار خسارت‎های هنگفتی شده‎اند.

با این تفاسیر دو پرسش همچنان بی پاسخ است. نخست این که چرا با وجود شرکت‎های باسابقه تولیدکننده در حوزه فناوری اطلاعات کشور، تامین صندوق‎های مکانیزه به شرکتی غیر رایانه‎ای واگذار شده و قرار است سخت افزار این طرح بزرگ که می تواند تولید داخل را تحت تاثیر قرار دهد، از چین وارد شود.  پرسش دیگر این است که آیا این شرکت مجوز سازمان حمایت از مصرف‏کنندگان برای ارایه خدمات را دارد یا نه؟ زیرا یکی از مهم‏ترین بحث‎ها در این مورد شبکه خدمات پس از فروش است که چه کالا وارد شود و چه تولید شود، نیاز به چنین شبکه ای در موفقیت این طرح حیاتی است.

logo-samandehi