یکشنبه، 28 اردیبهشت 93 - 01:41

 

جشنواره ملی فاوا

روز گذشته چهارمین جشنواره موسوم به ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. اما آیا این جشنواره می‌تواند تاثیری بر حوزه ICT داشته باشد؟
به سایت جشنواره که مراجعه می‌کنید هنوز آخرین خبر آن برگزاری جشنواره فاوا در ۲۷ اردیبهشت ماه است، جالب آنکه روز انتشار این خبر هم ۲۵ اردیبهشت است. به عبارتی هنوز اخبار پایان جشنواره و برگزیدگان آن هم روی سایت مذکور منتشر نشده است.
این دوره از جشنواره نیز تقریبا اخبار و تبلیغاتی خاصی در رسانه‌های کشور منتشر نشد. به تصاویر حاضران در همایش که نگاه می‌شد اکثر حضار در واقع‌‌ همان میزبان یعنی مدیران و کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بودند و گویی یک همایش داخلی در حال برگزاری بود. از نمایندگان بسیاری از رسانه‌های تخصصی کشور نیز اصلا دعوتی برای حضور در این همایش به عمل نیامده بود. در حالیکه به نظر می‌رسید این همایش قرار است بهانه و فرصتی برای زیر یک سقف جمع شدن تمام اهالی ICT باشد. شاید به همین دلایل است که اکثر روزنامه‌نگاران حوزه ارتباطات ترجیح می‌دهند حتی در بخش رسانه این جشنواره «ملی» نیز مشارکت نکرده و آثار خود را ارسال نمی‌کنند.
یکی دیگر از نکات جالب در این جشنواره تقدیر از همه بود. حال آنکه به نظر می‌رسید دولتی بودن این جشنواره و بی‌نیازی آن‌ها به منابع مالی که همواره موجب خروج جشنواره‌ها از مسیر حقیقت می‌شود، می‌توانست امتیاز بزرگی تلقی شود. اما این جشنواره از امتیاز دولتی بودن خود نیز نتوانست بهره ببرد و به جای ارزیابی دقیق و متکی به نظرات کار‌شناسان و اهل فن شروع به تقدیر کرد که بدیهی است تاثیر تقدیرنامه‌ها و جوایز آن را کاهش می‌دهد.
خبرگزاری مهر نیز ارزیابی جالبی از این جشنواره داشته است. از جمله نکات جالب توجه در این جشنواره که در ۸ بخش، فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند این است که این جشنواره در هیچ محوری، رتبه اول نداشت و فعالان و شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت مشترک رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده بودند. به نظر می‌رسد داوران این جشنواره برای آنکه شرکتهای ارائه دهنده خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دست خالی این جشنواره را ترک نکنند به تمامی فعالان این بخش در قالب رتبه‌های دومی و سومی مشترک جوایزی دادند.
برای مثال دو اپراتور فعال تلفن همراه کشور، به صورت مشترک جایزه سومی این جشنواره را در بخش تلفن همراه دریافت کردند و داوران نتوانسته بودند میان خدماتی که این دو اپراتور ارائه می‌دهند تفاوتی قائل شوند.
این درحالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم بار‌ها در زمینه ارزیابی عملکرد ارائه دهندگان خدمات ارتباطی تاکید داشته و قرار بوده که ارائه دهندگان خدمات این حوزه بر اساس عملکرد کیفی و کمی بر مبنای شاخص‌های مدنظر ارزیابی و رتبه بندی شوند و حتی سرویس دهندگانی که رتبه‌های پایین ارزیابی را به خود اختصاص می‌دهند نیز معرفی شوند؛ اما آنچه که در این جشنواره به چشم می‌خورد تمامی ارائه دهندگان هریک به نحوی مورد تقدیر قرار گرفتند بدون آنکه از شاخص‌های ارزیابی آن‌ها حرفی به میان آید.
ارائه دهندگان و فعالان خدمات ICT نیز از این ارزیابی و انتخابهای صورت گرفته در این جشنواره، ابزار نارضایتی کردند و معتقد بودند که انتخاب برگزیدگان به دور از کار مطالعاتی و کار‌شناسی صورت گرفت.
در بخش‌های مختلفی چون کارگروه اطلاع رسانی و رسانه نیز این جوایز، به سایتهای غیرمرتبط و غیر تخصصی اهدا شد. این درحالی است که در این بخش، ارسال آثار به صورت اینترنتی و الکترونیکی به دلیل مشکلات فنی برای بسیاری از اصحاب رسانه و خبرنگاران علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره ممکن نبود و با وجود اعلام این موضوع، دبیرخانه این جشنواره از متقاضیان خواست آثار خود را به صورت دستی به دبیرخانه این جشنواره ارائه کنند؛ جشنواره‌ای که نام فناوری اطلاعات را یدک می‌کشد. انتقاد بر سر جشنواره ملی فاوا که با صرف سرمایه‌های هنگفت کشور برپا می‌شود ۴ سال است که اعلام می‌شود اما به نظر می‌رسد برگزارکنندگان آن تنها به صرف برگزاری یک جشنواره و بدون توجه به هزینه‌هایی که صرف می‌شود و بدون توجه به اینکه شاید ارزیابی‌های صحیح این جشنواره بتواند در توسعه این بخش موثر واقع شود، آن را برپا می‌کنند. در ‌‌نهایت اینکه با وجود نقایص موجود جالب آنکه یکی از دبیران این جشنواره گفته امیدواریم جشنواره فاوا از سال آینده بین المللی هم برگزار شود!
موبنا

logo-samandehi