چهارشنبه، 17 دی 93 - 12:11

 

اختلالات تلفن همراه
در حالی که علی‌رغم وعده‌های مسئولان، طی روزهای اخیر اختلال در سیستم پیامکی یکی از اپراتورهای موبایل، کاربران را با مشکلات جدی مواجه کرده است، وزارت ارتباطات در این رابطه هیچ اقدام موثری انجام نمی‌دهد.
روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: چندی قبل و پس از بروز اختلال گسترده در سامانه‌های ارتباطی اپراتورهای تلفن همراه، وزارت ارتباطات به منظور حل این مشکل دست به کار شد و «طرح رومینگ ملی» را در کشور کلید زد تا از طریق به اشتراک‌گذاری شبکه اپراتورها، اختلالات در شبکه تلفن همراه کاسته شود.

همچنین با وجود این ایرادات اولیه از جمله ناتوانی سامانه پیامکی در انتقال پیام‌ها و علی‌رغم مخالفت شورای عالی فضای مجازی به عنوان تنها نهاد بالادستی سیاستگذار در حوزه سایبر، خدمات نسل سوم تلفن همراه با حضور شخص وزیر ارتباطات، مدیران دو اپراتور ایرانسل و همراه اول رونمایی شد!

در همین رابطه یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی درباره اینکه آیا اعطای مجوز نسل سوم و بالاتر موبایل به اپراتور‌ها غیرقانونی است یا خیر، گفته بود: قطعاً این کار غیرقانونی بوده است، دبیر شورای عالی طبق آیین‌نامه و اساسنامه‌ای که در روزنامه رسمی کشور وجود دارد مقام قانونی ابلاغ‌کننده مصوبات و سخنگوی شورا است. ایشان چند هفته قبل نامه‌ای را به وزیر ارتباطات ارسال کرد و درباره اعطای مجوز نسل سوم با دلایل مستند توضیحاتی را ارائه داد.در این میان اپراتور همراه اول که قدیمی‌ترین اپراتور در ایران محسوب می‌شود، تلاش برای برای ورود به نسل‌های جدیدتر تلفن همراه آماده می‌کرد بعد از مدتی آرامشی کوتاه دوباره به حالت اختلالات گذشته‌اش بازگشت و به دنبال آن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه همایش گذر به جدیدترین پروتکل اینترنتی که در ۱۸ آبان ماه سال جاری برگزار شد ضمن اینکه این اختلالات را ناشی از به روز رسانی شبکه عنوان کرد از رفع اختلال در شبکه این اپراتور تا یک ماه آینده! خبر داد.

اما با گذشت یک ماه و نیم از وعده وزیر ارتباطات و مدیرعامل اپراتور همراه اول گویا داستان اختلال در شبکه تلفن همراه پایانی ندارد وچند روزی است که مشترکان اپراتور اول تلفن همراه به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران از قطع و وصل آنتن، عدم برقراری مکالمه مناسب شکایت می‌کنند. این شکایات در حالی صورت می‌گیرد که مسئول ارتباط با رسانه‌های اپراتور همراه اول در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، هرگونه اختلال گسترده در شبکه این اپراتور را تکذیب کرده و برخی اختلالات را ناشی از نوسازی شبکه تلفن همراه، تغییر یا جا به جایی آنتن و… در یک منطقه دانست. همچنین، مشکلات اپراتورهای همراه اول به اتفاقات اخیر محدود نمی‌شود بطوری که در اربعین امسال و در شرایطی که اغلب زائران ایرانی حاضر در اربعین حسینی وضعیت مکالمه در این ایام را مساوی با «هیچ» عنوان کردند، وزیر ارتباطات از تلاش‌های شبانه‌روزی ستاد مدیریت ارتباطات در شرکت زیرساخت قدردانی کرد!

گفتنی است، هفته گذشته رئیس کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس از اعلام وصول تحقیق و تفحص از اپراتورهای تلفن همراه توسط هیئت رئیسه مجلس خبر داده و اظهار داشت: این تحقیق و تفحص در ارتباط با شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های تابعه آن و همچنین همراه اول است و بزودی در کمیسیون صنایع و معادن بررسی خواهد شد.

logo-samandehi