دوشنبه، 28 اسفند 02 - 08:16

 

آقامیری اعلام کرده است که پوسته‌های پلتفرم‌های خارجی فیلترشده ساخته شده‌اند و پس از گذراندن آزمایش‌های لازم در دسترس مردم قرار می‌گیرند.فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی از اوایل پاییز ۱۴۰۱ باعث شد مسئولان در ابتدا کاربران را به حضور در پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی دعوت کنند و برای این هدف طرح‌های تشویقی برای کسب‌وکارها در نظر بگیرند تا تجمع کاربر در این پلتفرم‌ها را افزایش دهند.

در کنار این مساله، شروطی هم برای پلتفرم‌های بین‌المللی در نظر گرفته شد و رفع فیلتر این شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به رعایت این شروط مشروط شد. شرط اصلی که مسئولین بارها به آن اشاره کرده‌اند این است که پلتفرم‌های خارجی فیلترشده باید در ایران نمایندگی دایر کنند.

این شرط از همان ابتدا هم ناممکن به نظر می‌رسید و حالا محمدامین آقامیری، رییس شورای عالی فضای مجازی، هم می‌گوید این شرط تا امروز به جایی نرسیده و پلتفرم‌ها اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند. او در این خصوص اعلام کرد:پیش از این نظر ما این بود که سکوهای خارجی تعهد بدهند که طبق قوانین کشور ما فعالیت می‌کنند. با توجه به تجربه یک سال اخیر در این زمینه پیشرفتی نداشتیم و راهکار جایگزین پیدا کردیم.

راهکار جایگزینی که رییس شورای عالی فضای مجازی به آن اشاره کرده چند هفته قبل هم اعلام شده بود. شورای عالی فضای مجازی در نظر دارد مشابه اقدامی که بعد از فیلتر شدن تلگرام انجام شد و پوسته‌های مثل تلگرام طلایی ایجاد شد، حالا با آنچه «ابزارهای فنی» نامیده است پلتفرم‌های فیلترشده‌ای مثل اینستاگرام را در دسترس کاربران قرار دهد تا هم مطابق با قوانین و مقررات کشور باشد و هم دسترسی به آن‌ها بدون نیاز به فیلترشکن ممکن شود.

آقامیری توضیح داده است: «سکوها یا در دسترس هستند یا ما را تحریم کرده‌اند یا مسدود شده‌اند. برای تحریمی‌ها مجوز ابزار تحریم‌شکن داده می‌شود و برای مسدودشده‌ها یا باید قوانین و مقررات ما را رعایت کنند یا با ابزارهای فنی مطابق قوانین و مقررات کشور فعال می‌شوند.»

او درباره نحوه فعالیت پلتفرم‌ها به واسطه ابزارهای فنی نیز این‌طور گفته است: «یکی دو نمونه از این ابزارهای فنی آماده شده که از طریق سکوهای داخلی با این ابزارها توانسته‌ایم سکوهای خارجی را در چارچوب فوانین و مقررات در دسترس قرار دهیم.»

رییس شورای عالی فضای مجازی همچنین اعلام کرده است که ابزارهای فنی داخلی به‌عنوان این راهکار جایگزین در مرحله تست و آزمایش قرار دارد:من این نمونه‌های تهیه‌شده را تست کرده‌ام و از نظر سرعت و کیفیت عملکرد خوب بوده‌اند. امیدوارم زودتر این آزمایش‌ها تمام شود و در دسترس مردم قرار بگیرند.

چنین ابزارهایی پیش از این برای تلگرام عرضه شده اما چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفته بود، چراکه امنیت این پلتفرم‌ها محل تردید قرار داشت. حالا باید دید با توجه به تداوم فیلترینگ و محدودیت‌های پلتفرم‌های پرکاربردی مثل اینستاگرام، ارائه پوسته یا ابزارهای فنی مورد استفاده کاربران قرار خواهد گرفت یا نه.

logo-samandehi