دوشنبه، 06 آذر 91 - 08:14
افزایش تورم وآشفتگی در بازارIT

 

افزایش تورم وآشفتگی در بازارIT

افزایش تورم وآشفتگی در بازارIT

هیاهوی گرانی در بازار خرید و فروش کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال به شدت سیر صعودی و آسانسوری خود را از ابتدای امسال تا کنون طی کرده است وافزایش نجومی اعداد و ارقام نشان دهنده نابسامانی این بازار است که در این روزها موجب آشفتگی فعالان این حوزه شده وآنها را به شدت دچار مشکلاتی نموده است. بخشی از نابسامانی‌های موجود در بازار ناشی از افت و خیزهایی ست که مهمترین عامل آنها نوسانات نرخ ارز ،تحریم ها، تعطیلات گاه وبی گاه و مهمتر از آن کشدار شدن تعطیلات دلیل و بی دلیل در ایران عنوان شده است و البته مشکلات پیش‌روی واردکنندگان، برای واردات کالا نیز در این جریان بی تاثیر نبوده است و موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است.

کارشناسان در این زمینه اعلام کرده اند: شرایط خاص واردات کالا و رشد شدید قیمت‌ها محسوس‌ترین رخداد بازار است در بازاری که قیمت کالاها بر اساس تغییرات نرخ ارز محاسبه می‌شود خریداران و فعالان بازارآی تی معتقدند، پاسخگو نبودن هیچ یک از متولیان نیز باعث شده تنها چیزی که امکان ندارد ، برگشت به حالت اولیه قیمت‌های گزاف است.

در این گزارش ما ضمن گفتگو با سایر مسئولان و فعالان این حوزه به بررسی دلایل افزایش وسیر صعودی روند قیمت‌ کالاهای بازار کامپیوتر و دیجیتال  و آشفتگی این بازار پرداخته ایم.

 حمیدرضا فولادگر نماینده مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز نظارت دستگاه‌های مختلف همچون تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی، مجامع صنفی و قوه قضاییه را در جلوگیری از گسترش موج گرانی و سوءاستفاده فرصت‌طلبان تاثیر گذار دانست.

شهرام شفیعی رئیس کمیسیون توزیع و فروش سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار عصرارتباط علل افزایش قیمت در بازار حوزه کامپیوتر را این گونه بررسی نمودند:

باتوجه به اینکه اخیراٌ معاملات تجهیزات رایانه ای بین واردکنندگان و تولیدکنندگان نقدی انجام می گیرد و رکود بازار باعث کاهش نقدینگی واردکنندگان شده است ،درنتیجه حجم واردات کالاهای مختلف کاهش یافته و کالاهای جدید بصورت محدود و تنها بعضی مدلهای آن وارد بازار می شوند.کاهش موجودی مهمترین علت افزایش قیمت‌ها در بازار است . همچنین همزمان قیمت این کالاها در بازار جهانی نیز افزایش یافته و تعطیلات اخیر تهران و نوسانات قیمت دلار هم تاثیر زیادی در بالارفتن قیمت داشته است. وقتی قیمت جهانی طلا بالا می رود تا حدودی بر قیمت ارز داخلی اثر می‌گذارد که این عامل در کنار تعطیلی چند روز اخیر بر افزایش قیمت ارز اثرگذار بوده است.

معمولا در روزهای شنبه و اول هفته قیمت‌ها مشخص نیست، به همین دلیل قیمت‌ها مقداری افزایش می‌یابد.

خرید بخش دولتی و تاثیر در بازار کامپیوتر:از آنجا که شرکت‌های دولتی از خرید برخی از کالاهای وارداتی که نمونه تولیدی آن را در کشور داریم منع شده‌‌اند، معمولا این اندک خریدهای دولتی هم از شرکت‌های تولید‌کننده داخلی می‌شود و سایرین شانسی در این زمینه ندارند.در شرایط فعلی تنها چند شرکت مطرح هستند که اندک خریدهای دولتی، آنها را منتفع می‌کند و سایر فروشندگان و فعالانی که تا چندی پیش با ارگان‌های دولتی و حتی شرکت‌های خصوصی معاملاتی داشتند از این چرخه حذف شده‌اند.

طی یکی دو سال اخیر بودجه IT سازمانها کاهش یافته است و به همین دلیل میزان خریدهای دولتی در حد قابل توجهی کاهش یافته است.در بازار کامپیوتر نرخ کاذب ارز نه تنها برای مصرف کننده بلکه برای شرکتهای صاحب نام و مطرح وارد کننده نیز تاثیر منفی داشته است به نحوی که این نوسان نرخ ارز و عدم تعادل در معاملات باعث شده برخی شرکتها اعلام ورشکستگی کرده و یا از فروش کالاهای خود جلوگیری نمایند.از سوی دیگرادارات و بانکها در کشور امارات با سرمایه گذاری کشورهای اروپایی و آمریکایی تاسیس شده اند که در تحریم علیه ایران شرکت می کنند و یا قوانین تحریم را رعایت می کنند که این امر بازار کامپیوتر ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

بازار کامپیوتر و تجهیزات جانبی که طی یک سال اخیر بنا به دلایل مختلفی از جمله بحران جهانی، کاهش شدید تقاضا و… با رکودی پرافت و خیز مواجه بوده است، این روزها شاهد افزایش حدودی تقاضا و همچنین قیمت‌ها است.

بازار امروز کامپیوتر به دلیل کاهش موجودی و عوامل دیگر تنها با پدیده رشد موقتی قیمت‌ها مواجه است.به نظر من میزان تقاضا تغییری نکرده است و تنها کاهش موجودی در بازار باعث تصور برخی فروشندگان شده  که تقاضا افزایش یافته است .

میکا رایانه یکی از واردکنندگان وکسبه بازارآی تی در اصفهان  تاثیر روند افزایشی اخیر قیمت دلار بر بازار آی تی را از دلایل اصلی این تورم ذکر کرد و گفت: افزایش قیمت دلار در طول چند ماه اخیر باعث افزایش قیمت کم سابقه کلیه کالاهای وارداتی از جمله محصولات بخشIT که تقریبا به طور کامل وارداتی هستند شده است. اما نکته ای که در این میان جالب توجه می باشد اینست که قیمت بسیاری از محصولات به طور قابل توجهی بیش از مقداری که انتظار می رود افزایش پیدا کرده است.این مشکل از دو دیدگاه قابل بررسی می باشد: عدم ثبات قیمت دلار در شرایط فعلی باعث شناور شدن قیمت محصولات و یا اصطلاحا به روز بودن قیمت شده که متاسفانه این شرایط باعث سود جویی اندک فروشندگان بازار آی تی شده است

مورد دیگر اینکه متاسفانه هنوز خریداران باور نکرده اند که شرایط فعلی تغییرات بسیاری را در قیمتها ایجاد کرده و قیمتها را باید به روز چک کنند که این مشکل تنها گریبان گیر بازار آی تی کشور نیست

یکی دیگر از فروشندگان این بازار اعلام کرد قیمتها بصورت پلکانی روند صعودی خود را طی میکنند بصورتی که خرید محصولات در یک روز کاری از صبح تا عصر و باگذشت چند ساعت، با افزایش قیمت صورت میگیرد ونظارت نداشتن بربازاروسیرصعودی این قیمتها نیز مزید بر علت شده است.در چند ماه اخیر شاهد افزایش بی‌رویه محصولات و اجناس مورد نیاز بوده‌ایم، در گذشته هر سال مبلغی پس از اضافه شدن قیمت بنزین روی همه کالاها می‌رفت، اما این روزها مردم برای افزایش قیمت لحظه شماری می‌کنند و دیگر نیازی نیست که در یک سال و در انتظار شب عید بمانند، مردم این روزگار با افزایش قیمت عجین شده‌اند. البته از آنجایی که تکرار هر روز و هر ساعته این افزایش قیمت‌‌ها به امری عادی تبدیل شده است، گویا مسئولان در برابر این گرانی‌ها واکسینه شده‌اند و دیگر در پی حداقل راه حلی  ویا راهکاری در این ارتباط نیستند. البته جای بسی تأسف است که گویا مسئولان داخلی کشور دستی در خرید محصولی ندارند و مایحتاج آنها بدون اینکه اطلاعی از قیمتش داشته باشند به دست آنها می‌رسد و البته جای تعجب دارد.که این اجحاف و ظلم  گاه به فروشندگان و بیشتر ازآن ظلم به مشتریان و خریداران محسوب می‌شود.

وجای تأسف اینکه این روند افزایش قیمت مشخص نیست تا کجا قرار است ادامه داشته باشد.یکی دیگر از وارد کنندگان و فروشندگان معتبر این بازار از ورشکستگی چند تن از همکاران خود خبر داد و تاثیرات افزایش دلار بر کالاها را موجب پائین آمدن قدرت خرید و گاها انصراف از خرید مشتریان دانست و گاهی نیز کسانی که نیاز واقعی خود را در خرید لپ تاپ و سایر محصولات  سخت افزاری و دیجیتال می دانند با توجه به میزان هزینه ای که جهت خرید در نظر گرفته اند وطبق رابطه مستقیم افزایش دلار و افزایش قیمتها مجبور می شوند که اقدام به خرید دستگاههای بی کیفیت ومدلهای پائین تر براساس موجودی با قیمت ارزان تر نمایند.که در این صورت نیز هم مشتریان هم فروشندگان رضایت کافی ندارند. . با توجه به این موضوع که درصد مخاطبان لپ‌تاپ نسبت به کالاهای دیگر در بازار کامپیوتر بیشتر است،در بازار این کالاها شاهد رشد محسوس‌تر قیمت‌ها طی ماههای گذشته بوده‌ایم

 بازار کامپیوتر  افزایش بی سابقه یافته است، اما تنها چیزی که تغییری نکرده است حقوق کارمندان و دستمزد بگیرانی است که کمرشان زیر بار گرانی‌های اخیر در حال شکستن است و از این مسئله جالب‌تر اینکه افزایش قیمت در نیمه دوم سال جاری خبر از بحرانی دیگر را برای اقتصاد کشور می‌دهد و روند گرانی و افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد، غافل از اینکه این روند چیزی جز اوج یافتن بی سامانی بازار، آشفتگی و تشویش اذهان مردم ندارد.

سرانجام این گرانی‌‌ها  و این سیر صعودی تا سقوط ،تا کی و تا کجا امتداد خواهد یافت ؟چه کسی پاسخگوخواهد بود؟

ماندانا داودی mis.davodi@gmail.com

ماندانا داودی
mis.davodi@gmail.com

 

logo-samandehi