شنبه، 07 اسفند 00 - 07:36

 

طی ۴۵ روز اخیر نیز که از حادثه بهبهان و ماجراهای باز نشدن ایربگ‌ها می‌گذرد و این خبرگزاری طی روزهای گذشته موضوع را از چند جنبه مختلف مورد بررسی قرار دارد، اما به نظر می‌رسد، حتی با وجود انتقاد مقام معظم رهبری هم خبری راهکار عملیاتی خودروسازان برای افزایش کیفیت، نیست و همچنان کیفیت پایین خودروها مشکلات بزرگی به حساب می‌آید.

استاد رحیمی، معاون کیفیت ایران‌ خودرو در مورد کیفیت پایین خودروها اعلام کرد: «مشتری با مقایسه صنعت خودرو داخلی و خارجی به فاصله بین آنها واقف شده و بر این اساس نارضایتی از سطح کیفیت و تکنولوژی خودروهای داخلی شکل گرفته است.»

وی ضمن تاکید بر اینکه: «بدهی بالای خودروسازان به زنجیره تامین‌شان سبب شده بحث کیفیت قطعات مطرح شود، همچنین، در خودروسازی‌ها به دلیل بدهی‌های بالا به قطعه سازان، تامین‌ قطعات مرغوب با مشکل مواجه شده است. این اختلال و بدهی‌ها سبب می‌شود که نوسان در روند تهیه قطعات ایجاد شود. یکی از مشکلات حال حاضر، تامین قطعات از شرکت‌های مختلف و در حقیقت چند سورسی (تامین کننده) شدن شبکه تامین قطعات است. زمانی که خودروسازان بیش از دو سورس داشته باشند، کنترل، نظارت، ارتقا و… آنها بسیار هزینه ‌بر و زمان ‌بر خواهد شد که تاثیر مستقیم بر کیفیت و قیمت محصول خواهد داشت

استاد رحمیی خاطرنشان کرد: «برخی قطعه‌ سازان باکیفیت به دلیل بدهی خودروسازان به آنها دیگر تمایل به همکاری با خودروسازان ندارند. این قطعه‌ سازان ترجیح می‌دهند با شبکه خدمات پس از فروش کار کنند؛ آن هم نه از طریق خودروساز، بلکه از طریق بازار آزاد؛ بنابراین به نوعی خودروسازان ما قطعه‌ سازان برتر را از دست داده‌اند. زمانی که طلب قطعه‌ سازان بالا می‌رود، تامین نقدینگی قطعه ‌سازان نیز همچون خودروسازان مختل شده و توان توسعه و ارتقای محصولات و تکنولوژی خود را نخواهند داشت.»

logo-samandehi