سه شنبه، 12 آذر 98 - 05:23

 

بعضی حقایق تلخ نیستند، شورند و دلتنگی اش استخوانی میشود درگلو
ساعت به وقت صفر بنزین یکهو و بی اطلاع سه برابر گران شد.
بایک خبر مختصر که ساکنان وطن ایران از دقایقی دیگر محبت کنید و بنزین را ضربدر سه پرداخت کنید بوس به روی ماه همگی تان
هموطنان به حساب کتاب افتادند که کجای سفره شان کوچکتر میشوداخر قرار بود تدبیرو امیدبه زندگی ایرانیان تزریق شود….چه شد کجارفت ان وعده های شیرین
فردایش هنوز رییس جمهور درعکسها لبخند میزد که ارتباط کشور باجهان قطع شد و ما از دهکده جهانی حذف شدیم میگفتند.کره شمالی شدیم انگار که حفره ای بزرگ در زندگی مان ایجاد شد.دست و دلمان به کاری نمیرفت و بهمین سادگی کسب و کارهای اینترنتی تعطیل و نیمه تعطیل شدند.شمار روزهای قطع اینترنت در ایران از انگشتان دو دست هم بیشتر شد.کسب‌وکارها، ارتباطات، خبرنگارها، دانشگاهیان و جمعیت زیادی از افراد تحت تاثیر این مسئله هستند.
موضوع دیگر تغییر سبک زندگی ایرانی ها در این سالهای اخیر بوده است.در دولت یازدهم و دوازدهم علاوه بر افزایش سرعت، تعداد مشترکین را از ۳۵۰ هزار موبایل متصل به اینترنت به ۷۰ میلیون رساند. طبیعی است وابسته باشیم به چیزی به اسم اینترنت. همه چیزمان وابسته باشد. از کار و زندگی‌ گرفته تا سرگرمی‌هایمان. از پیشرفت تحصیلی گرفته تا نوشتن مقاله برای نشریات بزرگ علمی جهان. در کنار تمام این‌ها کسب و کار ایجاد شد تا کمی از بار «بیکاری» که رفع آن سالهاست به مسئله اول کشور تبدیل شده، کم کند.

آمار رسمی اعلام خسارتهای ناشی از قطع اینترنت
در این مدت تمام نهادهای رسمی در ایران اقدام به انتشار گستردگی زیان قطعی اینترنت در ایران کردند.بعنوان مثال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که قطع یک هفته‌ای اینترنت و همچنین ادامه‌دار بودن قطع دیتای تلفن همراه تا کنون به اپراتورهای تلفن‌همراه و شرکت‌های اینترنتی ۱۰۸۰ میلیارد تومان ضرر وارد کرده است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جلسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس در مورد قطعی اینترنت گفته بود که در زمان قطع اینترنت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به مجموعه مخابرات کشور ضرر وارد شده است. در مورد بخش خصوصی فعال میتوان گفت حجم فروش شرکت‌های بزرگ با قطعی اینترنت ۳۰ درصد کاهش یافته و برای شرکت‌های کوچکتر این رقم به ۷۰ درصد نیز رسیده است؛ اما متاسفانه فروش کسب‌وکارهای خانگی یا کسب‌وکارهایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند تقریبا به ۹۶ تا ۹۷ درصد کاهش یافته است.

هزینه‌های پنهان قطع اینترنت
جدای از تمامی زیان های مادی که قطعی اینترنت به تمامی کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت زد موضوع دیگری که بسیار قابل اهمیت است ایجاد فضای بی اعتمادی به کسب وکارهای اینترنتی است.اعتمادی که در این چند سال اخیر بواسطه گسترش دسترسی به اینترنت بسیاری از کسب و کارها برای فروش محصولات و خدمات خود از این بستر استفاده کنند. موضوعی که با قطع اینترنت علاوه بر قطع ارتباط با مشتریان ، باعث تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شد.در کنار خدشه دار شدن اعتماد عمومی به اینترنت و شبکه ی که هر لحظه ممکن است به آن دسترسی نداشته باشند ، نامیدی فعالان کسب و کارهای اینترنتی نسبت به آینده را پیش روی این فعالان قرار داده است.موضوعی که مسئولین بایستی به آن دقت کنند که قطع اینترنت تنها به منزله ی اختلال چند روزه ی در کسب و کارها نیست و هزینه های پنهانی برای کشور دارد. تا جایی جست‌وجوی کلمه‌ی مهاجرت در ابزار گوگل ترندز و بررسی روند تغییرات آن در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که ایرانیان پس از وصل شدن اینترنت جهانی، این عبارت را با نرخ بالایی جست‌وجو کرده‌اند.
پس از حوادث اخیر کشور که با قطعی گسترده‌ی اینترنت به مدت چندین روز همراه بود، به‌نظر می‌رسد مهاجرت در حال تبدیل شدن به برنامه‌ی نیروی کارآفرین و نخبه‌ی کشور است. جدیدترین آمار گوگل ترندز در ایران، حکایت از حقیقتی نگران‌کننده دارد که شاید بی‌ربط با قطعی اینترنت در روزهای اخیر نباشد.
توی عکسها مسئولین هنوز می خندند
و از امید میگویند
براستی
دنیا دنیا امید
اما نه برای ما….

logo-samandehi