شنبه، 01 آذر 93 - 04:30

 

635420793276028975

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به تبلیغات اپراتورها مبنی بر ارائه‎ی نسل جدید اینترنت در کشور، تاکید کرد: اینترنتی که توسط اپراتورهای تلفن همراه تبلیغ می‌شود، اینترنت نسل سوم نیست، بلکه تنها سرعت و پهنای باند ارتقاء یافته، ولی اینترنت ارائه شده همان اینترنت نسل اول است.دکتر “حمید ضیایی‌پرور” در نشست «شبکه‌های اجتماعی، نشر الکترونیک و کتابخانه دیجیتال» که صبح امروز در محل سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، با ارائه تاریخچه‌ی مختصری از حضور و گسترش اینترنت در جهان و ایران، گفت: از زمان راه‌اندازی اینترنت در سال ۱۹۶۹ و ابداع اولین وب در سال ۱۹۹۰، شاهد دو تحول بزرگ در حوزه‎ی وب بودیم.
وی در ادامه افزود: در بیان نقطه‎ی مشترک بین وب و رسانه‌های کلاسیک آن دوران مانند سینما، مطبوعات و … می‌توان به این نکته اشاره کرد که فرستنده محدود و گیرندگان یا مخاطبان، انبوه بودند.ضیایی پرور ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ با ارائه‎ی وب۲، در حوزه‌ی ارتباطات نوین، هم فرستندگان و هم گیرندگان انبوه شدند و به جای رسانه‌ی تک بعدی نیز از پلتفرم استفاده شد.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در این نشست با اشاره کارکرد پلتفرم‌های وب۲، خاطرنشان کرد: در محیط وب ۲، هیچ‌کس یک گیرنده یا فرستنده‎ی صرف نیست و مخاطبان به گیرندگان فعال تبدیل شده‌ و قابلیت تولید محتوا دارند.مدرس حوزه‎ی روزنامه‌نگاری، در همین راستا تاکید کرد: در پلتفرم‌ها، اطلاعات توسط کاربران تولید و در آن فضا قرار داده می‌شود. به گزارش سیتنا، وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک پلتفرم اطلاعاتی، ابراز کرد: اهمیت شبکه‌های اجتماعی به تعداد کاربرانی است که در آن عضویت دارند و اطلاعات را تولید و به اشتراک می‌گذارند.

دکتر ضیایی‌پرور در بخش دیگر از سخنرانی خود به ضریب نفوذ اینترنت در ایران اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای جهانی، ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۳۰ درصد ارزیابی شده، اما برخی نیز معتقدند با رواج استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، ضریب نفوذ اینترنت به ۵۴ درصد رسیده است.

این پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به تبلیغات اپراتورها مبنی بر ورود نسل جدید اینترنت در کشور، متذکر شد: اینترنتی که توسط اپراتورهای تبلیغ می‌شود، اینترنت نسل سوم نیست، بلکه تنها سرعت و پهنای باند ارتقاء یافته ولی اینترنت ارائه شده همان اینترنت نسل اول است.وی ادامه داد: همان‌طور  که می‌دانید، الگوی دسترسی به اینترنت در طول چند سال اخیر تغییر کرده و هم اکنون بالای ۹۰ درصد از کاربران، از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی در همین راستا افزود: البته اینترنت مرسوم در دنیا همان اینترنت نسل اول است. اینترنت نسل دوم نیز در سطح لابراتوارها و در پنتاگون در حال آزمایش و بررسی است.وی با اشاره به برخی ویژگی‌های اینترنت نسل دوم، بیان کرد: در اینترنت نسل دوم به طور مثال در یک محیط فیزیکی گفته می‌شود که تمام اشیای فلزی به عنوان یک نود به یارانه متصل می‌شود و شاید امروز برای ما  پدیده‌ی عجیبی به نظر برسد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی در بخشی دیگر از سخنان خود به تعامل فضای شبکه‌های اجتماعی و صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: باید گسترش کتابخانه‌های دیجیتال در کشور در دستور کار قرار گیرد.وی در همین راستا خاطرنشان کرد: اطلاعات به دست آمده باید با فرمت‌های مخاطب‌پسند در اختیار مردم قرار داده شود زیرا طبق آموزه‌های اسلامی، زکات علم نشر آن است؛ اما متاسفانه غرب در این راه از ما بسیار جلوتر است. ما با محدود کردن شیوه‌های دسترسی به علم و دستوردهای پژوهشی، به سمت حبس علم حرکت کردیم.

دکتر ضیایی‌پرور همچنین با اشاره به ایجاد کتابخانه‌های آنلاین بزرگ در جهان با دسترسی رایگان برای همه، تصریح کرد: بعد از کتابخانه‌ی الکترونیک، کتابخانه‌ی دیجیتال و آنلاین را در  جهان ارتباطات امروز شاهد هستیم مانند کتابخانه‌ی گوتنبرگ که اولین و بزرگترین کتابخانه‌ی مجازی جهان با دسترسی آزاد و رایگان به منابع شناخته شده است.این پژوهشگر فضای مجازی در تحلیل جایگاه ایران در ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال، گفت: ما در ایران کتابخانه‌ی الکترونیک نداریم و کتابخانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران نیز تنها اطلاعات را به صورت Index فراهم کرده که شاید به خاطر کمبود بودجه و نیروی انسانی باشد، اما قطعا به دلیل نبود فناوری لازم در این حوزه نیست.

 وی در پایان نشست، تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی هم بستر و هم عامل برای توسعه‎ی نسل دیجیتال در کتابخانه‌ها محسوب می‌شود و باید از این پتانسیل بهره‌ی لازم را به دست آورد.

logo-samandehi