چهارشنبه، 01 آذر 96 - 12:33

 

دکتر محمد جواد امیدی در سال ۱۳۷۷ در رشته الکترونیک از دانشگاه تورنتو کانادا فارغ التحصیل شد و سپس دوره فوق دکتری خود را در همین دانشگاه در زمینه مخابرات سیستم به پایان رساند. وی از بنیان گذاران چند شرکت موفق در زمینه های مختلف همچون تجارت الکترونیک و طراحی سیستم های الکترونیکی ومخابراتی در ایران، کانادا و امریکا بوده است.  ایشان دارای مقالات متعدد در ژورنال ها و کنفرانسهای علمی در زمینه‌های مختلف مخابرات و الکترونیک است. وی بیش از ده اختراع (Patent) را در امریکا و کانادا و دو اختراع را به صورت جهانی ثبت نموده است.از سوابق اجرایی دکتر امیدی علاوه بر مدیریت شرکت‌ها در بخش خصوصی میتوان به مواردی همچون ریاست مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان، مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداری اصفهان، ریاست دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان، معاونت توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان اشاره نمود.در حال حاضر دکتر امیدی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان و معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  است ومدیریت موسسه دفتر منطقه‌ای آیریس وابسته به یونسکو را نیز به عهده دارد.  زمینه های مورد علاقه وی در امر پژوهش و تدریس شامل مخابرات دیجیتال، رادیوهای هوشمند، مخابرات بی­سیم و روش های پیاده­سازی الگوریتم‌های مخابراتی است.وی در حال حاضرمعاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می باشد

 

جایگاه و میزان تأثیرگذاری نمایشگاه اتوکام اصفهان را در توسعه سطح فعالیت ها و بهبود فرآیندهای این حوزه چه می دانید؟

نمایشگاه اتوکام اصفهان به عنوان یک تلاش دسته جمعی برای عرضه توانمندی‌های این استان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته می‌شود. استمرار برگزاری این نمایشگاه در طول سالیان گذشته نقش مهمی در تثبیت جایگاه آن در بین فعالین این حوزه داشته است. از نتایج برگزاری این نمایشگاه ایجاد شبکه و آشنایی متقابل دست اندرکاران حوزه ICT از دانشگاه، صنعت و دولت است و همچنین فضای نمایشگاه امکان خوبی برای عرضه خدمات و محصولات و بازاریابی را برای شرکتها فراهم می‌کند. علاوه بر نمایشگاه هرساله برنامه‌های جانبی دیگری مانند کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی و مسابقات علمی در کنار این نمایشگاه برگزار میشود که هریک نقش بسیار ارزنده‌ای در آموزش و فرهنگ‌سازی و شکل‌دهی به برنامه‌های آتی این استان در حوزه‌های مرتبط دارد. در مجموع نمایشگاه اتوکام به عنوان یک تمرین و تلاش جمعی برای همکاری و مشارکت از سوی اعضای بخش خصوصی، دانشگاهیان و مسئولین دولتی برای دستیابی به اهداف مشترک شناخته می‌شود.

انتظار شما از این نمایشگاه چیست و در دوره های گذشته این انتظارات تا چه اندازه پاسخ داده شده است؟

می‌دانیم که در تلاش برای رسیدن به توسعه پایدار و اقتصاد دانش‌بنیان، کارآفرینی از طریق حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار اهمیت دارد. در سالهای گذشته در برگزاری نمایشگاه به این موضوع توجه شده و سعی شده است که دانش‌آموختگان دانشگاهی و شرکت‌های نوپای تحت حمایت مراکز رشد فضایی برای ارائه توانمندی‌های خود داشته باشند و از این طریق با کسب تجربه و برقراری ارتباط با سایر اعضا این فضای کسب و کار آمادگی لازم برای ورود به عرصه کسب و کار را پیدا کنند.

همچنین با توجه به پویایی علوم و فناوری‌های ICT هرساله شاهد ارائه خدمات، محصولات جدید و نیازهای متفاوتی در این حوزه هستیم.  از این رو لازم است در نحوه برگزاری نمایشگاه و برنامه‌های جانبی آن نیز نوآوری و ابتکار داشته باشیم تا متناسب با محتوی، نحوه ارائه نیز تغییر کند. به علاوه این موضوع اهمیت دارد که شرکت کنندگان اعم از غرفه‌داران و  بازدیدکنندگان رضایت بیشتری نسبت به سال قبل داشته باشند. برای نیل به این مقصود باید تلاش کرد که شرکت‌های بزرگتر و دارای محصول و خدمات مورد نیاز مردم حضور فعال‌تری داشته باشند و برنامه‌های جانبی حساب شده و با محتوی به‌گونه‌ای برگزار شوند که رضایت مخاطبین را فراهم سازند. به طور قطع برگزاری موفق هر سال می‌تواند حضور پررنگ‌تر واستقبال بیشتر مخاطبین در سال‌های آتی را تضمین کند. با برخی ابتکارات و نوآوری‌هایی که در سالهای گذشته در ارائه این برنامه‌ها صورت گرفت و با درسهایی که هرسال از اجرای این برنامه می‌گیریم  امیدواریم که امسال نیز نمایشگاه بهتر و موفق‌تر از سالهای گذشته برگزار شود.

 

 

 

برنامه های شما در نمایشگاه امسال چیست؟ چه خدمات و محصولاتی در این نمایشگاه ارایه خواهید داد و چه برنامه های علمی جانبی از سوی آن مجموعه پیش بینی کرده اید؟

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هرسال با اختصاص غرفه‌ای توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فاوا را معرفی می‌کند. زمینه فعالیت واحدهای فناوری مستقر در شهرک متنوع است که امیدواریم مورد توجه بازدید کنندگان قرارگیرد. در مورد برنامه‌های جانبی این نمایشگاه، همکاران شهرک در کمیته برنامه ریزی نمایشگاه حضور فعال دارند و این آمادگی وجود دارد که علاوه بر ارائه محصولات و خدمات شرکت‌ها، در ایجاد فضایی برای گفتگوی شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان، برگزاری مسابقات و همکاری در ارائه پروژه‌هایی دانشجویی که از سوی دانشگاه‌ها عرضه می‌شوند مشارکت داشته باشیم.

چه حمایت هایی از این رویداد خواهید داشت؟

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در طول سال‌های گذشته به هر نحو ممکن با کمیته برگزار کننده نمایشگاه و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همکاری و مشارکت داشته است. همچنین برای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک همه ساله حمایت های مادی و معنوی خاصی در نظر گرفته می‌شود که ایشان را تشویق به حضور فعال در نمایشگاه کند.

با توجه به تغییرات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارتخانه نیازمند چه تغییر نگرش ها و چه برنامه هایی است تا فناوری اطلاعات و ارتباطات به جایگاه واقعی و مورد نیاز خود در کشور دست یابد؟

این سوال بسیار مهمی است که خود بحثی مفصل و جداگانه می‌طلبد. اما بهتر است اینجا فقط به موضوع مربوط به نمایشگاه که هدف آن حمایت از بخش خصوصی در کارآفرینی و ارائه محصولات و خدمات دانش‌بنیان و رفع نیازهای کشور با تکیه بر توان داخلی است بپردازیم. در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هر روز شاهد تلاش برای بکارگیری فناوری‌های روز دنیا از سوی وزارت و همچنین اپراتورها هستیم. اما آنچه به آن توجه کافی نشده است، تلاش برای تامین بخشی از نیازهای کشور با بکارگیری محصولات و توان شرکت‌های داخلی است. متاسفانه بخصوص در حوزه ارتباطات، اپراتورها با وجود خریدهای خارجی سنگین تلاشی برای راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در تولید محصولات ندارند و این درحالی است که در بسیاری از این خریدهای خارجی امکان درخواست انتقال تکنولوژی به داخل کشور وجود دارد. متاسفانه عدم توجه به این موضوع باعث شده تعداد بسیار کمی از شرکت‌های حوزه فاوا وارد صحنه تحقیق و توسعه تولید محصولات سخت افزاری شوند و بسیاری از آنهایی که در این  حوزه تلاش کرده‌اند یا با مشکلات مالی روبرو هستند و یا تعطیل شده یا تغییر مسیر داده‌اند.

سال گذشته در سفری که مقام عالی وزارت و همراهان ایشان به اصفهان داشتند، تفاهم نامه‌ای با امضای آقای مهندس جهانگرد ریاست سازمان فناوری اطلاعات‌، آقای دکتر خوانساری رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، آقای مهندس صدوقی مدیر عامل همراه اول، آقای دکتر سرائیان مدیرعامل مخابرات ایران، آقای مهندس کشایی مدیرعامل وقت مخابرات اصفهان و آقای دکتر کشمیری رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی امضا شد که بر اساس آن قرار شد فعالیت های پژوهشی در حوزه ارتباطات در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت مالی مخابرات و همراه اول شکل بگیرد تا از طریق آن شرکتهای نوپا و دانش‌بنیان فعال در این حوزه شکل بگیرند و حمایت شوند. متاسفانه این تفاهم نامه تاکنون در حد امضا باقی مانده و اقدامی روی آن صورت نگرفته است. شاید یک اقدام مناسب برای این استان عملی کردن این تفاهم‌نامه و شروع حمایت از فعالیت شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات باشد.

همچنین برای حمایت از شرکت‌های حوزه فاوا منابع مالی خوبی در وزارت تحت عنوان وجوه اداره شده وجود دارد که تاکنون تعداد شرکتهایی که موفق به استفاده از این منابع شده‌اند بسیار محدود بوده است. امید است با اصلاح شرایط واگذاری این تسهیلات در این دوره از وزارت شرکتهای بیشتری بتوانند از این امکان استفاده کنند.

logo-samandehi