دوشنبه، 22 آذر 95 - 07:39

 

افزایش چشمگیر مشترکان تلفن همراه در سال های اخیر، افزایش شمار ایستگاه های آنتن موبایل در مناطق مسکونی را به امری اجتناب ناپذیر و اجباری تبدیل کرده است؛ اما این امر با توجه به امواجی که این آنتن ها ساطع می کنند، نگرانی هایی از حیث خطرساز بودن این امواج پدید آورده؛ نگرانی هایی که از سوی دو طرف ماجرا رد و سرانجام، به این پرسش که آنتن‌های “BTS”موبایل در شهر، برای شهروندان مضر است یا نه، منجر می شود؟

شهروندان اصفهانی و دیگر شهرها، حالا چندسالی می‌شود که عضو دو دسته‌اند: یا جزو کسانی‌ هستند که نمایندگان شرکت‌های مخابراتی به در خانه‌هایشان می‌آیند و از آنها می‌خواهند تا حدود ۵۰‌ میلیون پول بگیرند و اجازه دهند این دکل‌ها در پشت‌بام یا نزدیک خانه‌شان نصب شوند یا کسانی که همسایه خانه‌هایی هستند که دکل‌های BTS در پشت‌بام آنها نصب می‌شود و ضررش را نصیب آنها می‌کند.
حالا و این‌طور که به نظر می‌رسد به دلیل زیاد شدن تعداد سیم‌کارت‌ها و مشترکان آنها، تعداد دکل‌های آنتن‌های آنها هم روزبه‌روز در حال افزایش است و درواقع سلامت شهروندان در محاصره دکل های مخابراتی قرار گرفته است.
صدیقه حیدریان ساکن خیابان مولوی، یکی از افرادی است که از یک‌ماه پیش برای طرح شکایت از نصب دکل BTS اقدام کرده اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است.
وی در گفتگو با ایمنا اظهار می کند: بر روی پشت بام همسایه ما یکی از این دکل ها نصب شده، گفته می شود که این آنتن ها ضرری برای سلامتی انسان ها ندارند اما به من ثابت شده که نه تنها برای سلامتی ما مضر است بلکه برای گوش دادن به رادیو هم با مشکل مواجه شده ایم.
حیدریان می افزاید: به عنوان مثال وقتی در اتومبیل رادیو گوش می دهیم آنتن دهی خوبی دارد اما به محض وارد شدن به کوچه، با خش خش زیاد رادیو، دیگر نمی توانیم رادیو گوش کنیم.
وی ادامه می دهد: یکی دیگر از همسایگان ما هم که جنین سقط شده داشت، هنگام مراجعه به دکتر متوجه شد به دلیل تأثیر دکل مخابرات بوده است.
یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که در خیابان بزرگمهر ساکن است ، اظهار می کند: براساس قانون، ارتفاع دکل‌های مخابراتی باید ۱۸متر باشد اما تعداد زیادی از دکل‌های BTS که در کوچه پس کوچه های شهر ما نصب می‌شوند، ارتفاع کمتری دارند.
حسین فصیحی اضافه می کند: وجود این دکل ها خواه نا خواه نگرانی هایی برای سلامتی افرادبه وجود می آورد وبه نظر من بهتر است مخابرات راهکار دیگری به جای رشد قارچ گونه دکل‌های مخابراتی پیدا کند.
اجاره پرداختی از سوی اپراتورها آن‌قدر بالاست که بسیاری از مردم را نسبت به پذیرش نصب آنتن بر روی پشت‌بام منازل‌شان ترغیب می‌کند .
اصغر نریمانی کارمند ۳۹ ساله یک شرکت فرش بافی است که در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: حدود دو ماه پیش از طرف یکی از اپراتورهای مخابراتی برای درخواست نصب دکل BTS به منزل ما مراجعه کردند اما من به شدت مخالفت کردم.
ولی علت مخالفت خود را به خطر افتادن سلامت همسایه ها عنوان کرده و اظهار می کند: معتقدم این کار به نوعی حق الناس است، من هرگز راضی نمی شوم در قبال دریافت اجاره بهای به اصطلاح “دهن پُر کن”، سلامت مردم را به خطر بیندازم .
نگرانی شهروندان از خطر آنتن های مخابراتی را رفع کنید
در این رابطه رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نظرات مطرح شده در رابطه با خطرناک بودن آنتن های BTS تلفن همراه از مسئولان ذیربط خواست تا اطمینان لازم مبنی بر بی خطر بودن این آنتن ها به شهروندان داده شود.
ابوالفضل قربانی در خصوص نصب دکل های مخابراتی در مناطق مختلف شهر، می گوید: نصب این دکل ها برای مردم نگرانی ایجاد کرده و آنها را دچار اضطراب و استرس کرده است.
وی از پیگیری های شورای شهر در کاهش نصب این آنتن ها سخن به میان آورده و اظهار می کند: مدیریت شهری اصفهان در این موضوع پی رو نظر کارشناسان مربوطه عمل خواهد کرد.
رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می دهد: کارشناسان معتقدند امواج مغناطیسی آنتن های BTS نصب شده در سطح شهر ضعیف شده است و اثر مضری بر سلامت شهروندان ندارد.
وی با بیان این که برخی سایت ها و جراید نیز در این زمینه مطالبی را اعلام کرده اند که حاکی از خطرناک بودن تشعشعات این آنتن ها و امکان ابتلا به سرطان مغزی است، تصریح می کند: بی خطر بودن این آنتن ها و عدم اثر منفی بر سلامت انسان ها و محیط زیست باید توسط مسئولان ذیربط اطلاع رسانی شود.
قربانی در ادامه با بیان این که محل نصب این آنتن ها باید مطابق با قوانین وزارت خانه باشد، اظهار می کند: در صورت مغایرت مکان نصب آنتن های BTS تلفن همراه با اصول و قوانین شهرسازی شهرداری ها موظفند این موارد را به مسئولان ذیربط گزارش دهند.
نظر کارشناس وزرات بهداشت 
این نگرانی ها در حالی است که رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح، مبنی بر تأثیر آنتن های ( BTS ) موبایل بر سلامت انسان، اعلام می کند : مطالعات نشان می دهد که آنتن های موبایل ، پیرامون خود، چگالی انرژی بیش از اندازه مجاز تولید نمی کنند.
دکتر کاظمی ندافی می افزاید: سازمان بهداشت جهانی و سازمان های مرتبط بین المللی تأیید می کنند که این آنتن ها در پیرامون خود، چگالی انرژی بیش از حد مجاز تولید نمی کنند و به طور کلی ضرری برای سلامت انسان ندارند؛ وزارت بهداشت نیز با استناد به همین گزارش ها و به نقل از سازمان جهانی بهداشت عنوان می کند که قرار گرفتن ایستگاه های BTS خطری برای مردم ندارد ؛ به شرط آنکه خروجی از BTS از شرایط موجود استاندارد ، تجاوز نکرده و فاصله ایمنی ۳ تا ۵ متری اطراف آنها رعایت شوند .
وی اظهار می کند: در عین حال توصیه می شود ، آنتن های BTS موبایل در نزدیکی مدارس و کودکستان ها نصب نشود و به عنوان یک توصیه علمی ، دست کم در فاصله صد متری از این مکان ها نصب گردد.
آنتن های BTS به تحقیقات بیشتری نیاز دارد
استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در رابطه با این موضوع به خبرنگار ایمنا می گوید: این موضوع که آیا تشعشعات ساطع شده از آنتن های BTS تلفن همراه می تواند برای افراد جامعه خطرناک باشدیا خیر، مسئله ای است که باعث ایجاد نگرانی هایی در مردم می شود.
دکتر محمدرضا نجفی می افزاید: آنتن های BTS تلفن همراه همان آنتن هایی هستند که در اکثر نقاط شهری شاهد نصب آنها بر ساختمان ها،تونل ها و غیره هستیم.
وی  وظیفه این آنتن ها را تسهیل مکالمات با تلفن همراه دانسته و اظهار می کند: این آنتن ها به دلیل مبادله امواج رادیویی و الکترومغناطیسی، باعث تولید آلودگی ها و مضراتی برای انسان ها می شود.
این استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می کند: برخی تحقیقات،نشان داده که تشعشعات حاصل از آنتن های BTS برای انسان مضر است و در واقع قرار گرفتن بیش از حد در مقابل این امواج،باعث ناباروری و سرطان در افراد می گردد.
وی با بیان این نکته که این نگرانی هایی که اشاره کردم به تحقیقات بیشتری نیاز دارد،یادآور می شود: اگر این آنتن ها در بالای ساختمان ها به گونه ای نصب شوند که شدت امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از آنها در سطح زمین پایین تر از حد مجاز باشد،به نظر می رسد که خطری برای افراد به وجود نمی آورد.
نجفی معتقد است: این آنتن ها وقتی خطرساز می شوند که پایین و در سطح زمین باشند و شخص در مجاورت با آنها قرار گیرد در حالی که اگر در ارتفاعات بلند بوده و شرایط ایمنی برای نصبشان رعایت شود،ضرری ندارند.
این متخصص مغز و اعصاب تاکید می کند: در مجموع،بیماری ها یا عارضه های صعب العلاج در ارتباط با تلفن های همراه به اثبات نرسیده است و موارد گفته شده فرضیاتی هستند که نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری دارند.
چه باید کرد؟
در پایان باید گفت برای اکثر مشترکان اتفاق افتاده روزهایی به هیچ عنوان نتوانسته اند با تلفن همراه خود صحبت کنند و اگر تماسی نیز برقرار بوده در کمتر از چند ثانیه با اختلال بسیار شدید به طور کامل قطع شده است.
از نظر علمی دلیل به وجود آمدن چنین مشکلاتی بازمی گردد به ضعف شبکه و زیرساخت ها و همان کور بودن نقاط که با افزایش آنتن های BTS برطرف می شود؛ همان آنتن هایی که مضر بودن آنها به نوعی اثبات شده است.
حال انتخاب با مشترکان است؛ یا با آغوش باز بام و زمین های خود را در اختیار اپراتورها قرار می دهند تا بلکه با به جان خریدن مضرات این آنتن ها تماسی راحت داشته باشند یا تماسی ناقص را به عوارض جسم و تخریب محیط زیست ترجیح می دهند.

logo-samandehi