شنبه، 23 شهریور 92 - 11:51
راه اندازي سايت مركز داده شهرداري اصفهان

 

راه اندازی سایت مرکز داده شهرداری اصفهان

راه اندازی سایت مرکز داده شهرداری اصفهان

سازمان فاوا شهرداری با همکاری شرکت عصر ارتباطات و انتقال داده های سپاهان، سایت مرکز داده شهرداری اصفهان را راه اندازی کردند.در راستای ارتقاء مرکز داده فعلی شهرداری، عملیات انتقال تجهیزات مرکز داده فعلی شهرداری در قالب فرآیندی از پیش طراحی شده آغاز وتجهیزات سایت اصلی به سایت موقت منتقل و با موفقیت راه اندازی گردید.مرکزداده مکانی امن، با شرایط مطلوب  تهویه، برق، اعلام و اطفاء حریق، سرویس های نگهداری میباشد که کلیه تجهیزات و سرویس های خدمات الکترونیکی در این مکان به صورت متمرکز نگهداری می شود.در این راستا گفتگویی با آقای مهندس امید صفوی مجری این پروژه داشتیم که اطلاعات بیشتری در خصوص این پروژه دادند.

• این پروژه در حال حاضر در چه مرحله ای است؟

این پروژه در حال حاضر به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است.

• پیاده سازی این طرح از چه زمانی کلید خورد؟

پیاده سازی طرح از سال گذشته کلید خورده و در حال برنامه ریزی بوده است و در اردیبهشت امسال وارد مرحله اجرایی گردید.

• پروژه عملیات انتقال تجهیرات و راه اندازی سایت مرکز داده شهرداری اصفهان و پیاده سازی این طرح چه بازه زمانی را طی کرد؟

پروژه دارای دو مرحله اصلی بوده است .یک مرحله عملیات آماده سازی سایت جدید که شامل عملیات عمرانی ، سیستم اعلام و اطفائ حریق ، سیستم تهویه و آماده سازی بستر لازم کابل کشی بوده است که در مرداد ۹۲ تکمیل شد و مرحله دوم انتقال تجهیزات از سایت قدیم و استقرار و راه اندازی آن بوده که از ۷ مرداد ۹۲ لغایت ۱۱ مرداد ۹۲ تکمیل گردید.البته عملیات مرحله اول توسط پیمانکار دیگری انجام گرفته است.

• عملیات اجرایی این طرح چه مراحلی را طی کرد؟

بستر سازی ، برگردان ارتباطات فیبر نوری و مخابراتی ، انتقال تجهیزات ، پیاده سازی توپولوژی جدید فیزیکی شبکه و SAN ،برق رسانی ، پیکره بندی توپولوژی جدید ، اتصال ارتباطات ، روشن سازی و رفع عیوب مراحل اصلی پروژه بوده است.

• مرکز داده قبلی شهرداری چه شرایطی داشت و چه الزامی بر جابه جایی تجهیزات بود؟

مرکز داده قبلی در حدود ۲۰ سال پیش و بر پایه استفاده از مین فریم و استاندارد های آن زمان ساخته شده بود که با توجه به تغییر تکنولوژی و مستهلک شدن تجهیزات پاسخگوی نیازهای فعلی نبود و چون ارتقا و تعمیرات با وجود تجهیزات در سایت امکان پذیر نبود سایت موقتی در نظر گرفته شد و تجهیزات منتقل گردید تا سایت قدیم بازسازی و به روز رسانی گردد.

• از ویژگی های شاخص این مرکز داده جدید با مرکز داده قبلی چه مواردی را میتوانید ذکر کنید؟

بهبود زیر ساخت کابلی و فیبر نوری و توپولوژی سوئیچینگ ،بهبود سیستم اعلام و اطفائ حریق و چیدمان و آرایش از ویژگیهای شاخص مرکز داده جدید است.

• این پروژه با چه اهدافی در دستور کار شهرداری قرار گرفت؟

هدف اصلی پروژه ایجاد سایت موقت جهت آزاد سازی سایت قدیم به منظور باز سازی و ارتقائ آن بوده است.

• از چالش ها و مشکلات موجود بر سر راه پیاده سازی این طرح به چه مواردی میتوان اشاره کرد؟

بزرگترین چالش زمان محدود انجام پروژه بود که چهار و نیم روز بوده است و با توجه به حجم تجهیزات و نیز تغییر توپولوژی به صورت همزمان ریسک پروژه را افزایش می داد ولی به لطف خدا و با برنامه ریزی دقیق و همت پرسنل اجرایی پروژه در زمان مقرر اجرا شده و با موفقیت به بهره برداری رسید.

• اجرای این طرح طبق چه استانداردها و شرایطی اجرا و راه اندازی شد؟

کلیه استانداردهای دیتا سنتر در اجرای این طرح اجرا گردیده است.

• مواردی که به آن اشاره نشد و شما تمایل به گفتن آن دارید

اجرای موفقیت آمیز این پروژه نتیجه همکاری و هماهنگی کامل و برنامه ریزی دقیق بین کارفرما ، پیمانکار عمرانی و شرکت عصر ارتباطات و انتقال داده های سپاهان بود.بدون همکاری و کار تیمی و برنامه ریزی دقیق این سه مطمئنا پروژه با چالش جدی رو به رو می گردید.پرسنل کارفرما و پیمانکارعمرانی وشرکت عصر ارتباطات با از خود گذشتگی و صمیمیت و کار تیمی این مهم را به انجام رساندند.

• سخن پایانی

در پایان میخواهم از مدیریت و کلیه پرسنل محترم سازمان فاوا شهرداری اصفهان و مدیران و دست اندرکاران مربوطه در شهرداری اصفهان به خاطر همکاری کامل در این پروژه تشکر نمایم .بدون پشتیبانی کامل این عزیزان انجام این کار میسر نبود.

logo-samandehi