یکشنبه، 02 اردیبهشت 03 - 08:14

 

هفته گذشته شرکت بوستون دینامیک، ربات انسان نمای معروف خود -HD Atlas- را بعد از ۱۱ سال فعالیت، بازنشسته کرد و ۱ روز بعد، جانشین ربات قدیمی را معرفی کرد. ربات اطلس جدید، تمام اتوماتیک و قدرتمند‌تر از اطلس اچ دی است و قابلیت انجام طیف وسیع تری از حرکات فیزیکی را دارد.

اطلس جدید یک قابلیت منحصر به فرد دارد که نسخه قبلی آن را نداشت: تغییر وضعیت از حالت درازکش به وضعیت کاملا ایستاده. البته شیوه بلند شدن این ربات از حالت درازکش، کمی ترسناک و عجیب غریب به نظر می‌آید که همین مسئله بازخوردهای زیادی در فضای مجازی داشته است.در ویدیویی که این شرکت منتشر کرده، این ربات به جای اینکه غلت بزند و به کمک دست‌هایش بلند شود، پاهای خود را به طرز عجیبی چرخانده و کنار دست هایش قرار می‌دهد. زانوها و مفاصل لگن این ربات به طور کامل ۳۶۰ درجه می‌چرخند و بعد با فشار روی پاها، به طور کامل می‌ایستد. در ادامه ویدیو می‌بینیم که سر این ربات ۱۸۰ درجه چرخیده و بعد به طرز عجیبی، عقب عقب به سمت دوربین حرکت می‌کند که یادآور فیلم‌های ترسناک است!

مدیر عامل شرکت بوستون دینامیکز در مصاحبه‌ای اعلام کرده که هدف از مدل طراحی برای ربات اطلس جدید این بوده که شباهتی به انسان نداشته باشد و بر اساس چیزی که در ویدیو می‌بینیم، ظاهرا این شرکت با موفقیت به این هدف دست پیدا کرده است.

logo-samandehi