چهارشنبه، 13 بهمن 95 - 11:21

دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: برای راه اندازی رشته بازی های رایانه‌ای در مقطع کارشناسی و ارشد در دانشگاه اصفهان با مراجع ذی ربط در حال پیگری است.جواد راستی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناست برگزاری همایش ملی بازی‌هایی رایانه ای، فرصت‌ها و چالش‌ها در اصفهان اظهار داشت: حجم استقبال از کنفرانس بازیهای رایانه ای در سال گذشته موجب شد تا انگیزه دانشگاه اصفهان برای ورود به این عرصه تخصصی افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بر این اساس با همکاری تمامی نهادهای ملی و معاونت علم و فناوری جمهوری اسلامی مرکز بازیهای رایانه‌ای توسط دانشگاه اصفهان راه اندازی شد، افزود: این مرکز دارای سه هسته مهم آموزش و توانمندسازی تولید، تحلیل محتوا و کارآفرینی و کسب و کار دانشجویی است و تقویت زیرساخت های آموزشی و پژوهشی و ایجاد اشتغال از طریق تولید دیجیتال را در اصفهان و استان‌های هم‌جوار را دنبال می‌کند.

دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌هایی رایانه ای با بیان اینکه در هسته آموزش و توانمند سازی تاکنون کارگاه های آموزشی و تخصصی بازی سازی برگزار شده است، تاکید کرد: تلاش داریم از مدیران استودیوهای بازی سازی در ایران دعوت کنیم تا در این کارگاه‌ها تجربیات خود را در اختیار علاقه مندان بازی سازی قرار دهند.

وی با بیان اینکه به منظور راه اندازی رشته بازی های رایانه ای در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه اصفهان با شورای عالی فضای مجازی و معاونت علمی و فناوری در این زمینه در حال تبادل نظر هستیم و امیدواریم به زودی شاهد پذیرش دانشجو این رشته دانشگاهی باشیم، ابراز داشت: در مقطع کارشناسی افزایش تولید بازی های رایانه ای جدید و در مقطع  ارشد عمیق شدن تولید بازی های رایانه ای را مدنظر داریم.

راستی با اشاره به اینکه مبحث پژوهش در هسته دیگر این مرکز در حال پیگیری است، گفت: در این راستا تغییر کاربردی در حوزه بازی‌های رایانه ای جدی و استفاده از این بازی‌ها در حوزه درمانی و فرهنگ سازی را مدنظر داریم و با برخی ارگانها کار خود را برای مباحث درمانی شروع کردیم.

نگاه ویژه به کارآفرینی توسط بازی های رایانه‌ای

وی با اشاره به اینکه نگاه ویژه به کارآفرینی توسط بازی‌های رایانه‌ای بخش دیگری از فعالیت های ماست و  در حال سرمایه گذاری در زمینه تولید محتوای دیجیتال هستیم، تاکید کرد: بدین ترتیب در بخش پژوهشی کنفرانس بازیهای رایانه ای را برگزار می کنیم و پس از برگزاری سال اول دبیرخانه مرکزی در هسته مرکزی راه اندازی شد.

دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌هایی رایانه ای با بیان اینکه توسعه آموزش پژوهش و کارآفرینی را مدنظر داریم و امیدواریم با حمایت نهادهای مسئول به این هدف برسیم، تصریح کرد: بازی های رایانه ای دارای کارکردهایی جدی نیز هست که در این دوره از برگزاری همایش ملی بازی های رایانه ای به آن توجه می کنیم.

در حوزه تولید بازیهایی دیجیتال در کشور ضعف داریم

دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌هایی رایانه ای، فرصت‌ها و چالش‌ها  با اشاره به اینکه ما هم اکنون در حوزه تولید بازیهایی دیجیتال در کشور ضعف داریم که یکی از دلایل این کمبود تولید محتوا به دلیل کمبود نیروی متخصص است، اظهار داشت: دلیل دیگر به خاطر نداشتن حق کپی رایت در کشورمان است چراکه بدین ترتیب ما تولید بازی های پی سی را از دست می دهیم و بیشتر در زمینه بازی های موبایل می توانیم فعالیت داشته باشیم.

وی با اذعان بر این مطلب که تا دو سال پیش موضوع احترام به مخاطب در بازی‌های رایانه ای در کشورمان رعایت نمی‌شد، اضافه کرد: اکنون  انتشار نسخه به نسخه بازی‌های ملی در کشورمان آغاز شده است که نشان از احترام بازی‌سازها به سلیقه مخاطب البته در حوزه ضوابط کشورمان دارد.

راستی در ارتباط با ضرورت کنترل آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای نیز گفت: بنیاد اسرا که مسئولیت رده بندی بازیهای رایانه ای را با توجه به رویکردهای پژوهش محور و براساس خلق و خوی مردم کشور خودمان  برعهده دارد و رده‌بندی بازیها را مشخص می کند تا آسیبها در حوزه بازیهای رایانه ای داخلی کمتر شود.

کنترل مناسب در حوزه بازیهای رایانه‌ای موبایلی وجود ندارد

وی ادامه داد: گرچه این کنترل در حوزه بازیهای رایانه‌ای موبایلی وجود ندارد چراکه بسیاری از بازیهای رایانه ای خارجی از فیلترینگ رد و حتی در کافه بازار نیز قابل دسترسی است اما در این بازی‌ها به شکل نامحسوس تغییر فرهنگی و نگرش مدنظر بوده است.

دبیر اجرایی همایش ملی بازی‌هایی رایانه ای، فرصت‌ها و چالش‌ها  تصریح کرد: بر این اساس باید دقت کنیم که درنتیجه علاوه بر پرداختن به بازیهای رایانه ای جدی باید به تولید بازی‌های سرگرم کننده نیز در کشورمان  اهمیت دهیم.

وی با تاکید بر این مطلب که در حوزه آموزش افزایش توان تخصصی را مدنظر داریم، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که بازیهایی رایانه ای همانند انیمیشن و فیلم سینمایی چندین نفر را برای بحث تولید درگیر می‌کند  ضمن اینکه نیازمند استفاده از متخصصان رشته های مختلف روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و  برنامه ریزی، هنر و غیره هستیم که البته دسترسی به این موارد با همکاری خوب دانشگاه اصفهان و هنر قابل دسترسی است.

logo-samandehi