سه شنبه، 06 آبان 93 - 09:27

 

750-jkjkdkik
این روزها، بسیاری از کاربران محصولات اپل با اشتیاق منتظر انتشار نسخه جدید سیستم عامل کامپیوتر‌های اپل با نام Mac OS X Yosemite بودند تا از یکی از قابلیت‌های جذاب این نسخه جدید به نام Continuity که به آنها اجازه می‌دهد تماس‌های تلفنی و پیامک‌های دریافتی روی آیفون خود را روی کامپیوتر مک و دیگر iDeviceهای خود پاسخ دهند، استفاده کنند اما به لطف رفتار عجیب اپراتورهای موبایل در ایران تا این لحظه حداقل استفاده از این امکان برای ارسال و دریافت پیامک امکان‌پذیر نبوده است. اما ماجرا از چه قرار است؟!
استفاده از این امکان مستلزم این است که شما سرویس iMessage را که یک سرویس پیام‌رسان مختص اپل می‌باشد روی تلفن خود فعال نمایید. فرآیند فعال‌سازی این سرویس روی آیفون به این صورت است که با درخواست فعال‌سازی، آیفون شما به صورت خودکار یک پیامک به یک شماره در ایالات متحده ارسال می‌کند و بعد از دریافت آن پیامک در مقصد پاسخ آن به تلفن شما ارسال می‌شود و بعد از این رفت و برگشت اپل اطمینان حاصل می‌کند که شماره‌ی اعلام شده واقعا متعلق به شماست و سرویس iMessage را برای آن شماره فعال می‌کند.
imessage-text-575x317
اما مشکل کجاست؟ اپراتورهای معظم تلفن همراه در ایران اخیرا روش‌های خودخواسته‌ای را برای ارسال پیامک شما به شماره‌های خارج از ایران در پیش گرفته‌اند که فرآیند ارسال و دریافت پیامک را با مشکل روبرو کرده و مانع فعال‌سازی سرویس iMessage برای مشترکان خود می‌شود.
نگارنده شخصا با سیم‌کارت‌های سه اپراتور اصلی یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل این فرآیند را آزمایش کرده و در هر سه مورد فعال‌سازی انجام نگرفت. برای اطمینان از اینکه ارسال پیامک به شماره‌ای در ایالات متحده دقیقا به چه صورت توسط هر اپراتور انجام می‌شود آزمایشی به این صورت انجام گرفت که از سیم کارت هر یک از این اپراتورها یک پیامک به یک شماره در ایالات متحده که امکان چک کردن آن از طریق Google Voice در ایران وجود داشت ارسال شد و نتیجه حاصل به این صورت بود:
پیامک همراه اول به کلی روی شماره‌ی مزبور در امریکا دریافت نشد!
پیامک رایتل روی شماره‌ی مزبور دریافت شد، اما نه از شماره‌ی رایتل ارسال شده! بلکه از یک شماره‌ی دیگر در امریکا (آیا رایتل از سرویس‌های مانند SIP Number استفاده می‌کند؟!)
پیامک ایرانسل با شماره اصلی فرستنده روی شماره‌ی مزبور دریافت شد. اما کماکان امکان فعال‌سازی iMessage روی سیم‌کارت‌های ایرانسل نیز وجود ندارد:

در این بین سه سوال اصلی وجود دارد:

چرا این رفتار چندگانه در ارسال پیامک به شماره‌های خارج از ایران از طرف اپراتورهای مختلف انجام می‌شود و آیا اصولا هیچ قانون و نظارتی از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این خصوص وجود ندارد؟
ارسال با یک شماره‌ی دیگر غیر از شماره‌ی مشترک که در آزمایش فوق حداقل از سمت رایتل انجام می‌شود نقض حریم خصوصی کاربر نیست؟ با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید گزارشات کاربران از رفتار مشابه توسط همراه اول را نیز مشاهده نمایید.
آیا محدودسازی فعال‌کردن iMessage توسط تمامی اپراتورهای فعال در ایران شائبه‌ی انحصارطلبی آنها برای مجبور ساختن کاربران به استفاده از خدمات غیررایگان پیامک را ایجاد نمی‌کند؟‌ فراموش نکنیم در بحث مسدودسازی سرویس‌هایی چون وایبر و واتزاپ نیز شایعاتی مبنی بر دخالت جدی اپراتورهایی که در این خصوص منفعت مادی آنها به خطر افتاده است وجود داشت.امیدوارم اپراتورهای تلفن همراه پاسخی قانع‌کننده برای این موضوع داشته باشند!

منبع

logo-samandehi