شنبه، 13 آبان 02 - 04:16

 

وزیر ارتباطات اعلام کرده که حملات سایبری DOS (حمله منع خدمت) و DDOS (حمله منع خدمت توزیع‌شده) به سرویس‌های کشور در سال گذشته ۲۰ برابر شده است.در همایش بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل که امروز (سیزدهم آبان) برگزار شد، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، از افزایش میزان حملات سایبری به کشور خبر داد و بر اهمیت نقش پدافند غیرعامل برای مقابله با این نوع حملات تأکید کرد.

زارع‌پور در این مراسم در توضیح اهمیت پدافند غیرعامل این‌طور توضیح داد:در شرایطی که مردم کندی یا قطعی ارتباطات را برنمی‌تابند، باید به موضوع پدافند غیرعامل و آمادگی در برابر تهدیدات توجه ویژه داشت، از قبل سطح آمادگی را در برابر تهدیدات افزایش داد، برای آن طرح‌ریزی انجام داد و رزمایش برگزار کرد. هرچند باید این طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی هم بررسی شود که در مواقع اضطرار پاسخگوی شرایط خواهد بود یا خیر

به گفته او، غیر از این اقدامات عمومی، کارهای ریشه‌ای و اساسی نیز از سوی وزارت ارتباطات انجام‌ گرفته است: «یکی از مهم‌ترین کارها راه‌اندازی و زیر بار رفتن صددرصد ترافیک کشور با سامانه مدیریت خدمات نام دامنه یا همان DNS است.»

زارع‌پور همچنین از افزایش قابل توجه میزان حملات سایبری صورت‌گرفته به سرویس‌های مختلف کشور اشاره کرد و توضیح داد:در یک سال گذشته حجم حملات سایبری DOS (حمله منع خدمت) و DDOS (حمله منع خدمت توزیع‌شده) افزایش ۲۰ برابری داشته است و عمده هدف این حملات کور، مختل کردن و از کار انداختن روند خدمت‌رسانی کسب‌وکارها است که در نقطه مقابل هدف پدافند غیرعامل یعنی تضمین ارائه خدمت به مردم قرار دارد.

وزیر ارتباطات همچنین بر لزوم همکاری وزارت ارتباطات با سازمان پدافند غیرعامل تأکید کرد. به زعم او، وظیفه وزارت ارتباطات و سازمان‌های تابعه این است که مبتنی‌بر اسنادی که سازمان پدافند غیرعامل تصویب و مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ می‌کند، بتوانند تداوم ارائه خدمت کسب‌وکارها را تضمین کنند تا حداکثر خدمت را با حداقل آسیب داشته باشند.

او در ادامه اضافه کرد: «لازمه‌ی این کار همگرایی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها است که بتوانیم زیرساخت‌های لازم را تأمین کنیم تا در مواقع بحرانی این تضمین را بدهیم که سرویس‌های خدمت‌رسان تداوم پیدا کنند.»

logo-samandehi