چهارشنبه، 26 بهمن 01 - 03:21

 

وزیر ارتباطات اعلام کرد به‌زودی تماس تصویری از طریق تلفن همراه بدون نیاز به نصب نرم‌افزار فعال خواهد شد. این امکان که پیش از این برای مدت کوتاهی توسط رایتل فراهم شده بود، به گفته زارع‌پور، هزینه زیادی نخواهد داشت.ظهر امروز «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه جلسه هیئت دولت از راه‌اندازی تماس تصویری روی تلفن همراه خبر داد.به گفته او، این امکان بدون نصب نرم‌افزار فراهم خواهد شد و هزینه زیادی نیز نخواهد داشت.

امکانی که زارع‌پور از آن سخن می‌گوید، به‌نظر می‌رسد نوعی تکنولوژی قدیمی است که به‌عنوان مزیت رقابتی رایتل برای مدتی در ایران فعال شد. رایتل در زمستان سال ۱۳۹۰ امکان برقراری تماس تصویری از طریق نسل سوم شبکه تلفن همراه را در ایران ارائه کرد، اما عمرش به یک سال و نیم قد نداد.در خردادماه ۱۳۹۲ و پس از مخالفت برخی مراجع تقلید، به‌دلیل آنچه که «فقدان پیوست فرهنگی» عنوان شده بود، ارائه این سرویس متوقف شد. تابستان سال ۱۳۹۳ نیز مقرر شد که پیوست فرهنگی این سرویس توسط مرکز ملی فضای مجازی، تدوین و تصویب شود و برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارائه گردد.

بااین‌وجود، هیچ توفیقی در این زمینه حاصل نشد و در خردادماه ۱۳۹۵ پرونده تماس‌های تصویری که بیش از دو سال به زمان تصویب پیوست فرهنگی موکول شده بود، درنهایت بسته شد.«ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر وقت شورای عالی فضای مجازی، در آن زمان اعلام کرد دوره تماس‌های تصویری به‌سر آمده است.با توجه به گسترش پیام‌رسان‌ها، این تکنولوژی در دنیا نیز کمتر کاربرد دارد، اما در ایران قرار است دوباره فعال شود. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل این تصمیم، ادامه‌داربودن فیلتر واتس‌اپ باشد؛ پیام‌رسانی که امکان تماس تصویری و صوتی را برای کاربران خود فراهم کرده و بسیار پرکاربرد است.

logo-samandehi