دوشنبه، 15 دی 93 - 06:28

 

پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت موفق به تولید چاپگر ۳ بعدی لیزری شدند که نسب به نمونه های مشابه خارجی بسیار به صرفه است.یکی از محققان طرح پرینتر ۳ بعدی لیزری درباره این دستاورد اظهار کرد: برای تولید یک قطعه توسط چاپگرهای معمولی (اکسترودری) ۳بعدی که در باراز موجودند، باید هزینه بسیاری کرد. همین علت باعث شد ما به فکر تولید پرینتر ۳بعدی با قابلیت های بیشتر و صرف هزینه کمتر افتادیم.

makerbot-3d-printing

نوید مسلمی نیا توضیح داد: کار تولید این چاپگر در پژوهشگاه الکترونیک دانشگاه علم و صنعت رخ داد و ما موفق به تولید پرینتر ۳ بعدی لیزری شدیم که هر کیلو ماده اولیه آن ۶ هزار تومان است، در حالی که این مواد اولیه برای دیگر محصولات مشابه در بازار هر کیلو ۱۱۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی اعلام کرد: سرعت این کالا در تولید یک قطعه به میزان ۱٫۵ برابر پرینترهای ۳ بعدی معمولی در بازار است. برای ساخت محصول توسط این چاپگر باید ابتدا تقشه تولید را طراحی کرد و پس از ارسال آن به پرینتر، محصول قطعه مورد نظر به صورت لایه به لایه ساخته می شود.

مسلمی نیا گفت: این پرینتر از دو مخزن مواد اولیه و ساخته شدن قطعه تشکیل شده است و با استفاده از این چاپگرها می توان از سمت نمونه سازی به قطعه سازی حرکت کرد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط این عضو از تیم ساخت و طراحی، ذقت چاپگر ۳بعدی ساخته شده، ۲۵۰ میکرون در سطح xy و ۴۰ میکرون در محور z است.

علی عبدالعظیمی، هادی حکیم اللهی، علی اکبر جلالی و امین مداح همکاران مسلمی نیا در این پروژه هستند.

logo-samandehi