شنبه، 11 شهریور 96 - 12:22

 

دبیر سومین کنفرانس ملّی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها گفت:معتبرترین و باسابقه‌ترین کنفرانس کشور در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای بهمن‌ماه ۱۳۹۶ برای سومین سال پیاپی در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.دکتر جواد راستی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ و با درک ضرورت پژوهش‌های هدفمند در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای که در آن زمان هیچ نهادی از آن حمایت نمی‌کرد، دانشگاه اصفهان به‌عنوان یک دانشگاه جامع واجد رشته‌های مختلف در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، با همراهی اعضای هیأت علمی علاقمند خود وارد این حوزه شد و با تلاش‌های زیاد طی ۲ سال موفق شد بستر پژوهش در این حوزه را فراهم کند و اولین رویداد پژوهشی مقاله‌محور کشور در این زمینه با عنوان اولین کنفرانس ملّی«بازی‌های رایانه‌ای؛‌ فرصت‌ها و چالش‌ها» را در بهمن ۱۳۹۴ برگزار کند که با وجود تخصصی بودن موضوع و بی‌سابقه بودن کنفرانس در ایران، خوشبختانه استقبال خوبی از آن شد و دانشگاه اصفهان را در ادامه‌ مسیر خود در این حوزه مصمم‌تر ساخت.

 

 

 

 

 

وی در ادامه افزود: دغدغه‌ دانشگاه اصفهان همواره حفظ کیفیت پژوهش در حوزه‌های مختلف بوده است و با توجه به نوپا بودن تحقیقات در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای و با هدف حراست از آن در مقابل پژوهش‌های دولتی و شبه‌دولتی که حاصلی جز مخدوش شدن نتایج در درازمدت و از بین رفتن این نهال نوپا را نخواهد داشت، دانشگاه اصفهان دبیرخانه‌ دائم کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» را در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی کرد و همزمان از طریق وزارت علوم به دانشگاه‌های معتبر سراسر کشور اعلام کرد می‌توانند با هماهنگی معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان، ادوار بعدی کنفرانس را برگزار کنند.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان در مورد برگزاری دومین دوره‌ کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان گفت: با راه‌اندازی مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای با سرمایه‌گذاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دانشگاه اصفهان، ضرورت تداوم و استحکام بخشیدن به پژوهش‌های نوپای این حوزه‌ی استراتژیک و نوین سبب شد تا دانشگاه اصفهان برای برگزاری دومین دوره‌ این کنفرانس هم پیشگام شود و در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ این رویداد پژوهشی را با استقبال خوب پژوهشگران برگزار نماید و برای نخستین بار با دعوت از پژوهشگران برجسته‌ بین‌المللی، امکان ایجاد ارتباطات فراملّی در این حوزه را فراهم کند.

مدیر مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان در مورد ویژگی‌های سومین دوره‌ کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای که در بهمن ماه ۱۳۹۶ در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد، گفت: این دوره برای نخستین‌بار به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و و امکان ارتباط مستقیم شرکت‌کنندگان با شاخص‌ترین پژوهشگران داخل و خارج کشور در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای که امسال مهمان کنفرانس هستند را فراهم می‌کند و با دعوت از دانشگاه‌های خارجی که در حوزه‌ی بازی‌سازی فعال هستند، بستری برای تقویت همکاری‌های آکادمیک را ایجاد می‌کند که گامی بلند در رشد و توسعه‌ بازی‌سازی علمی در کشور خواهد بود.

همچون ادوار پیشین کنفرانس، سه محور اصلی فنی، علوم انسانی و هنر برای مقالات کنفرانس تعریف شده و کلیه‌ی پژوهش‌هایی که به نحوی مرتبط با حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای باشند و از شاخه‌های مختلف علمی مانند مهندسی کامپیوتر، روانشناسی، جامعه‌شناسی، هنر، پزشکی، مدیریت، اقتصاد و رشته‌های دیگر برآمده باشند، امکان ارائه در این کنفرانس را خواهند داشت.

وی با اشاره به کمیته‌ علمی این کنفرانس گفت: در طول ۵ سال گذشته، شبکه‌ای غنی از پژوهشگران حوزه‌ی گیم کشور را فراهم کرده‌ایم که بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های داخل و خارج کشور را در بر می‌گیرد که به‌عنوان کمیته‌ی داوران، بررسی و اعتبارسنجی مقالات کنفرانس را برعهده دارند و گزیده‌ای از آن‌ها که از دانشگاه‌های اصفهان، تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت، شهید بهشتی، صدا و سیما، علامه طباطبایی، تبریز، الزهرا، هنر اصفهان، هنر تهران، تربیت مدرس، هنر اسلامی تبریز، سمنان، گیلان، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی بقیه‌الله، شهرکرد، بهزیستی، آزاد اصفهان و همینطور دانشگاه‌های خارج کشور برگزیده شده‌اند، به‌عنوان کمیته‌ی علمی دائمی با این کنفرانس همکاری می‌کنند.

راستی در مورد اعتبار مقالات پذیرفته‌شده در این کنفرانس به نمایه‌سازی‌های معتبر این کنفرانس در داخل و خارج کشور اشاره کرد و افزود: به لحاظ سابقه‌ی برگزاری، اصالت، ماهیت علمی برگزارکنندگان و رعایت اصول علمی در داوری و پذیرش مقالات، اعتبار پژوهشی مقالات پذیرفته شده در آن تضمین شده است. به‌مانند دوره‌های پیشین، با مجلات معتبر علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور توافق شده است که در پذیرش و بررسی مقالات برتر کنفرانس با دبیرخانه همکاری کنند.

دبیر سومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» در پایان با هشدار در مورد دست‌اندازی نهادهای غیرعلمی به پژوهش در حوزه‌ی نوپای بازی‌های رایانه‌ای که به نابودی آن ختم خواهد شد و نیز برگزاری کنفرانس‌های متفرقه در این حوزه که با کپی‌برداری از اصل و فرع کنفرانس دانشگاه اصفهان و با سوءاستفاده از نام دانشگاه‌های مختلف، سعی در هیاهوی رسانه‌ای و خودنمایی به‌عنوان اولین کنفرانس و تنها کنفرانس این حوزه برای فریب مخاطبان را دارند، اظهار داشت: دانشگاه اصفهان حفظ و حراست از اعتبار پژوهش در حوزه‌ی گیم را رسالت خود می‌داند و اجازه‌ی مخدوش شدن آن را به هیچ نهادی نخواهد داد. قطعاً فضای آکادمیک کشور در مقابل رویه‌های خطرناک در پیش‌گرفته‌شده واکنش لازم را نشان خواهد داد که کمترین آن، بی‌اعتبار دانستن مقالاتی است که در چنین کنفرانس‌هایی پذیرفته می‌شوند.

شایان ذکر است سومین دوره‌ی کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای از ۲۵ تا ۲۷ بهمن به‌همراه چهارمین ماراتون بازی‌سازی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود و پژوهشگران تا ۳۰ آذرماه فرصت دارند مقالات خود را از طریق وب‌سایت کنفرانس به آدرس http://cgco۲۰۸.ui.ac.ir به دبیرخانه‌ی کنفرانس ارسال کنند.

logo-samandehi