سه شنبه، 27 آبان 93 - 04:02

 

نرم افزار موبایل

هم اکنون در یک آمار تخمینی و غیر رسمی بیش از ۱۰۰ میلیون سیم کارت در کشور مورد استفاده بوده و ضریب نفوذ گوشی های هوشمند حدود ۵۰ درصد می باشد. لذا میتوان تخمین زد که حدود ۵۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور استفاده می شود که این گروه از کاربران، گوشی هوشمند خود را بدلیل بهره گیری از نرم افزارهای کاربردی تولید شده برای آن انتخاب نموده است. همین آمار غیر دقیق اهمیت صنعت نرم افزار تلفن همراه را در کشور به صورت جدی آشکار نموده و لزوم توجه خاص و تخصصی به آن را بیان می کند.

با توجه به آنکه عرصه نرم افزار تلفن همراه یک زمینه جدید و بسیار چابک بوده و بیشتر فعالین آن را اشخاص حقیقی و یا شرکت های با اندازه کوچک تشکیل می دهند که تفکر نو و خلاقیت بجای پشتوانه مالی و ارتباطی دلیل برتری آنها شده است، لذا ایجاد یک تشکل منسجم در جهت رساتر شدن صدای این صنف در جهت چابکی بیشتر، پیگیری نیازها ، دخالت در تصویب قوانین، هدایت صحیح پروژه های کشوری و نیروی کار ورزیده به سمت و سوی منطبق با نیازهای کشور و جهان اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

در همین راستا حدود چند سالی از تاسیس “انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه” در اتاق بازرگانی کشور سپری شده اما هنوز هیچ تشکیلاتی در سازمان های نظام صنفی استان ها و کل کشور ایجاد نشده و ارتباط قابل توجهی نیز بین این دو نهاد دیده نمی شود و از آنجاییکه نظام صنفی بازوی بخش خصوصی صنعت IT بوده و ارتباطات گشترده ای با اعضای خود در سراسر کشور دارد، ایجاد تحرکی در آن در مسیر توجه به فعالین حوزه نرم افزار موبایل ضروری خواهد بود.

بر همین اساس چندی پیش برحسب نیاز احساس شده در کمیسون نرم افزار نظام صنفی اصفهان جلسه ای با دعوت از چندتن از فعالین حوزه نرم افزار تلفن همراه اصفهان در کمیسون نرم افزار سازمان برگزار گردید که در آن به لزوم گردهم آوردن فعالین این حوزه استان و ایجاد تشکلی صنفی در این زمینه تاکید گردید. در این جلسه قرار شد این تشکل در دل کمیسیون نرم افزار به عنوان کارگروهی متشکل از ۴ نفر به همراه یکی از اعضای اصلی کمیسیون تشکیل گردیده و در قدم اول تمرکز و انرژی خود را در جهت جذب حداکثری فعالین حوزه نرم افزار موبایل معطوف نماید. در این جلسه اعضای کارگروه شامل : آقایان مهندسین : حمصیان(شرکت فولادتکنیک)، بنی هاشمی (کسرا رایانه) ، غزالی (موسسه قائمیه) و عباس زاده (دانشجو و عضو انجمن علمی دانشگاه اصفهان) به عنوان دبیر کارگروه انتخاب شده و آقایان مهندس احمدی و مهندس نفیسی به عنوان رئیس و عضور کمیسیون نرم افزار نیز این کارگروه را همراهی و راهنمایی خواهند نمود. در اولین قدم جهت جذب فعالین حوزه و تسهیل ارتباط با آنها، گروهی در وایبر با عنوان “تشکل تخصصی نرم افزار موبایل” ایجاد گردید که تا کنون حدود ۱۰۰ عضو به خود جذب نموده است. همچنین گردهمایی تخصصی در محل صنف برنامه ریزی گردیده که در آن ۲ تن از اعضا به سخنرانی تخصصی و انتقال تجربه اقدام خواهند نمود و در صورت استقبال مناسب این برنامه به صورت دوره ای ادامه خواهد یافت. همچنین برنامه ریزی هایی جهت همکاری و مشارکت با سازمان نظام صنفی و شرکت نمایشگاه هابه منظور برنامه ریزی جهت برگزاری فوق برنامه هایی در نمایشگاه کامپیوتر اصفهان در حال انجام می باشد.امیدواریم چون گذشته بتوانیم اصفهان را پیشرو حرکت های نوین و تاثیرگذار صنفی در صنعت IT نشان داده و موفقیت این حرکت را به عنوان تجربه ای جهت ارائه به سایر استان ها ثبت نماییم.

محمدحسین حمصیان

محمدحسین حمصیان

h.hemmasiyan@gmail.com

logo-samandehi