دوشنبه، 21 فروردین 02 - 07:25

 

بعد از شکایت تپسی از اسنپ، شورای رقابت با بررسی پرونده اسنپ را به رویه ضد رقابتی و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.سال گذشته پرونده شکایت تپسی از شرکت رقیب خود، یعنی اسنپ، در شورای رقابت به جریان افتاد. ماجرا این بود که تپسی در شکایت خود اسنپ را به تطمیع کردن راننده‌های خود متهم کرده بود. حالا با بررسی این شکایت در جلسه ۵۵۵ شورای رقابت، اسنپ به دلیل وارد کردن زیان مالی به تپسی، به رویه ضد رقابتی محکوم شده و باید جریمه نقدی پرداخت کند.

سپهر دادجوی توکلی،‌ مدیر روابط عمومی شورای رقابت درباره حکم محکومیت اسنپ از سوی این شورا به ایسنا این طور توضیح داده است: «بر اساس شکایت تپسی، شرکت اسنپ به دلیل استفاده از مالکیت هزار سیم‌کارت و ساخت حساب‌های کاربری به عنوان کاربر مسافر در سامانه شرکت تپسی و دسترسی به اطلاعلات تماس حدود ۱۴ هزار راننده شرکت تپسی، بر اساس ماده ۶۱ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به ارتکاب رویه ضد رقابتی محکوم شده است و باید جریمه پرداخت کند.»در واقع، اسنپ با خرید هزار سیم‌کارت و ایجاد حساب کاربری مسافر در اپلیکیشن تپسی اقدام به دریافت اطلاعات تماس رانندگان تپسی کرده و آن‌ها را با وعده حقوق بالاتر به همکاری دعوت کرده است.

دادجوی در مورد این پرونده این طور توضیح داده است: «از آنجایی که راننده‌ها پیشنهاد شرکت اسنپ را قبول کرده‌اند، به شرکت تپسی خسارت مالی وارد شده است.» این اقدام و وارد شدن خسارت مالی به تپسی باعث شده شرکت اسنپ محکوم به رویه ضد رقابتی و پرداخت جریمه نقدی شود.تپ‌سی در واکنش به این موضوع اعلام کرده است که علاوه بر موضوع محکومیت اسنپ به رویه ضد انحصاری و پرداخت جریمه نقدی، شورای رقابت همچنین به استرداد اضافه درآمد شرکت اسنپ از طریق مراجع قضایی ذی‌صلاح رأی داد.

نگین انصاری معاون حقوقی تپسی، درباره جزئیات این طور توضیح داده است: «در آذر و دی ماه ۱۳۹۸، ما متوجه افزایش غیرعادی نرخ لغو سفرها شدیم. با بررسی بیشتر متوجه شدیم تمامی شماره‌هایی که اقدام به درخواست و سپس لغو سفر می‌کنند، شماره‌هایی با الگوی یکسان و از ایرانسل هستند. همچنین هیچ کدام از حساب‌هایی که با این شماره‌ها ساخته شده بودند، حتی یک سفر موفق نداشتند و همه درخواست‌ها را لغو کرده بودند. این کار در روزها و ساعت اداری انجام می‌شد و بعد از ساعت ۶ عصر یا روزهای تعطیل، درخواست سفری از این شماره‌ها وجود نداشت. مجموع این شواهد سبب شد به اسنپ مشکوک شویم و به دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت کردیم.»

معاون حقوقی تپسی اعلام کرده است که «با لحاظ اثر رقابتی این اقدام، در سال ۹۹ پرونده در شورای رقابت نیز طرح شد. از آنجائی که اتخاذ اقدامات ضدرقابتی از سوی اسنپ مسبوق به سابقه است، تصمیم گرفتیم مقابل این انحصارگرایی بایستیم و در نهایت شکایت ما در شورای رقابت بررسی و منجر به صدور رای گردید.» به گفته انصاری، رای شورای رقابت هنوز به شرکت تپسی ابلاغ نشده است.

logo-samandehi