شنبه، 08 مهر 02 - 08:10

 

بانک مرکزی در حالی طرح تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی را به‌صورت آزمایشی به مرحله اجرا رسانده است که اخیراً مجلس با انجام این طرح مخالفت کرده بود.بند الحاقی ۱ برنامه هفتم توسعه به موضوع پیاده‌سازی قابلیت‌های کارت هوشمند ملی و تجمیع کارکردهای این کارت اشاره کرده بود. یکی از این موارد تجمیع کارت‌های خدماتی روی کارت ملی به شمار می‌رود که بانک مرکزی از ماه‌ها پیش آن را مد نظر قرار داده است. در این بند آمده که:

به منظور پیاده‌سازی قابلیت‌های کارت هوشمند ملی، کاهش هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری و جلوگیری از تعدد صدور کارت‌های گوناگون در خدمات عمومی دولت، سازمان ثبت احوال کشور مکلف است با ایجاد بستر لازم و تعامل با دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و سایر اشخاص حقوقی متولی ارائه خدمات نسبت به تجمیع کارکردها روی کارت هوشمند ملی اقدام نماید؛ به نحوی که تمامی گواهی‌ها، مجوزها و مالکیت‌های متناظر با هر شخص حقیقی از طریق کارت هوشمند ملی و یا خدمات الکترونیکی متناظر آن قابل اجرا و احراز باشد.

– ، از متن برنامه هفتم توسعه

پیش از این، در مرداد ماه سال جاری، سازمان ثبت احوال و بانک ملی با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک نخستین گام برای اجرای طرح تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت هوشمند ملی را برداشته‌ بودند.با وجود این، سه‌شنبه هفته گذشته (چهارم مهر ماه) مجلس پس از بررسی این طرح با اجرایی شدن بند الحاقی ۱ و تبصره‌های ۱ و ۲ این بند به ماده ۵ مخالفت کردند. بنابراین، به نظر می‌رسید اجرای طرح تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت هوشمند ملی منتفی شود.البته اظهارات مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت نشان می‌دهد با وجود مخالفت مجلس با این طرح، بانک مرکزی در حال اجرای آزمایشی این طرح است. محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت، در این خصوص اعلام کرد:

برای کاهش حجم تعداد کارت‌های بانکی و ارائه خدمات نوین پرداخت، یک کد منحصربه‌فرد الکترونیکی ایجاد خواهیم کرد. این پروژه در کل شبکه شتاب و نظام پرداخت کشور اجرا خواهد شد و در مراحل آزمون است.

– محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت

به گفته او، «بیش از ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در اختیار مردم است که به‌صورت میانگین، ماهانه حدود ۱۲۰ میلیون از این تعداد کارت فعال هستند.» یکتا توضیح داده که یکی از اهداف اجرای طرح تجمیع کارت‌های خدماتی کاهش رشد تعداد کارت‌های بانکی است.مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت تعدد کارت‌های بانکی را یک آسیب تلقی کرده و گفته است: «هزینه صدور بانکی در کشوهای دیگر بسیار بالا است اما در ایران صدور کارت هزینه ناچیزی دارد؛ البته از بعد سیاستگذاری این مسئله یک آسیب تلقی می‌شود.»

به‌همین دلیل، با وجود مخالفت مجلس با این طرح اجرای آزمایشی طرح تجمیع کارت‌های بانکی روی کارت هوشمند ملی آغاز شد و به گفته یکتا، این طرح به‌زودی گسترش پیدا کرده و در تعداد بیشتری از بانک‌ها اجرایی خواهد شد.در حال حاضر، اجرای آزمایشی طرح مذکور با اقدام مشترک بانک مرکزی و سازمان ثبت احوال در پنج بانک کشور آغاز شده و در بانک ملی امکان استفاده کارت ملی هوشمند فراهم شده است. محمدرضا مانی یکتا در خصوص اجرای این طرح در بانک ملی اعلام کرد:

کسانی که در بانک ملی حساب دارند می‌توانند در شعب بانک ملی و دستگاه‌های خودپرداز این بانک از کارت ملی هوشمند خود استفاده کنند. استفاده از کارت ملی اکنون در یک بانک امکان‌پذیر است اما استفاده از آن در دستگاه‌های شتاب امکان‌پذیر نیست.

– محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت

این طرح به‌مرور زمان و پس از گذراندن مراحل آزمایشی در خصوص بانک‌های دیگر هم اجرا می‌شود و امکان استفاده از آن گسترده‌تر خواهد شد.

logo-samandehi