دوشنبه، 16 بهمن 02 - 03:19

 

عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی: با توجه به اینکه نرخ ارز بانک مرکزی تغییر نکرده، افزایش و کاهش قیمت ارز در بازار آزاد اثری بر قیمت شرکت‌های واردکننده ندارد اما اگر ارز به واردات تخصیص داده نشود شاهد افزایش قیمت در بازار شب عید خواهیم بود.

🔴 حسین روزبه به ایسنا گفت: «قرار شد امتیاز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار به همه صادرکنندگان داده شود، بنابراین شرکت‌های فروش موبایل که صادرات نداشتند نمی‌توانند به واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار اقدام کنند. این وضعیت باعث شده پای افراد غیرمتخصص به بازار موبایل باز شود.»

🔴 به‌گفته او در حال حاضر موبایل بالای ۶۰۰ دلار فقط شامل یک موبایل پرچم‌دار سامسونگ یعنی S23 و کالاهای آیفون ۱۳ است. چرا که آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر نمی‌شود و آیفون ۱۳ هم که سال تولید آن گذشته و تعداد آن زیاد نیست. بنابراین برخی شرکت‌ها برای انجام رفع تعهد ارزی خود آیفون‌های ریپک یا رفرش را وارد کشور می‌کنند.

🔴 او ادامه داد: «به دنبال این هستیم که واردات موبایل بالای ۶۰۰ دلار به دست صادرات غیر هم انجام شود تا اشخاص تخصصی در بازار موبایل بتوانند وارد شوند. فعلا هیچ خبری از رجیستر شدن آیفون ۱۴ و ۱۵ نیست و این سیاست اشتباهی است. وقتی آیفون ۱۳ وارد می‌شود، ورود آیفون ۱۴ و ۱۵ با آن مبلغ عوارض گمرکی و ارزش افزوده می‌تواند درآمد زیادی برای دولت داشته باشد. از طرف دیگر آیفون ۱۴ و ۱۵ به‌صورت قاچاق در بازار عرضه می‌شود و خریدار هم دارد، چرا که راه‌هایی برای استفاده از این موبایل وجود دارد و ما هم نمی‌توانیم جلوی تکنولوژی را بگیریم.»

🔴 طبق توضیح روزبه، در ماه گذشته بخشنامه بانک مرکزی درباره ویرایش کالاها مشکلاتی برای صنوف مختلف ایجاد کرد که بعد از فشار ارگان‌های مختلف اصلاح شد. بر اساس آن ویرایش برای مواردی که تعرفه یا مقدار ارز تغییر نکرده امکان‌پذیر شد. اما اصلاح آن حدود یک ماه طول کشید. در این یک ماه امکان ترخیص بخشی از محموله‌ها وجود نداشت و بانک مرکزی طبق تعهدش ۱۰ تا ۱۵ درصد ارز به بازار تزریق کرد و با مجاز شدن ویرایش کالاهایی که در گمرک بودند ترخیص شد و قیمت موبایل کاهش یافت، بنابراین این وضعیت ارتباطی به شرکت خاصی نداشت.

logo-samandehi